Full version: Tomater i kruka...
Gudris
Jag satte förra året en busktomatplanta i krukan Rönnbär från IKEA och jag funderar på att, i sommar sätta två eller tre i samma kruka för att få mer ut av platsen. Naturligtvis blir det mer gödslande då, men tror ni det kan gå? Eller blir det för trångt för tomaterna?
Åsa, mälardalen zon 2
Beror ju på vad det är för busktomat är det en normal busktomat så brukar man behöva 10-15liter jord per planta är det små kompakta sorter så kan de ofta klara sig med lite mindre jord.
ingrid fuxwall
När jag klickar på länken så framgår det inte hur många liter kukan är på - har du någon uppfattning?
Anja Danmark
Jeg ville ikke sætte mere end en plante i en krukke af den størrelse, hvis det er en almindelig, kraftig plante...

Jeg har ind i mellem plantet 3 almindelige, høje tomater i en krukke, men så har det været en på 45 l.

Du vil helt sikkert ikke få flere tomater af at plante flere planter sammen - planterne vil hver især give færre tomater og vil hurtigt se kedelige ud, fordi der ikke er plads nok til rødderne sad.gif

malcolm
En kruka per planta är att föredra.
Mickebombom
Hej

Jag brukar varje år ha ca 20-30 krukor med tomater. Min erfarenhet är att det fungerar utmärkt att 3st tomatplantor per kruka (kanske inte en 10-liters hink) och att avkastningen per kruka blir större. Dock är det naturligtvis så att avkastningen per planta blir mindre men oftast är det ju platsbrist som är problemet, inte bristen på små tomatplantor...

/Micke
gräslig
Jag hade två plantor i en 10-liters hink i somras, och det gick då alldeles utmärkt. Tidigare år har jag bara haft en planta i hinken, och kunde inte se någon märkbar skillnad den här gången, så jag kommer i alla fall fortsätta på det spåret.
Wilmer
Två busktomater/ tiolitershink här med! Tre vanliga i murarbackar.. 6 busk i murarback. Har inget växthus, så buskisarna ger bäst skörd och helt ok!
Gudris
Jag gissar att det är lite mer än 10 liter...
Jag kommer nog testa med två plantor, kanske sätta en ensam också och se om det blir någon skillnad. Det är ju lite tid kvar innan jag ska sätta dem.
lovwal
CITAT (Gudris @ 16-01-2012, 15:13) *
Jag satte förra året en busktomatplanta i krukan Rönnbär från IKEA och jag funderar på att, i sommar sätta två eller tre i samma kruka för att få mer ut av platsen. Naturligtvis blir det mer gödslande då, men tror ni det kan gå? Eller blir det för trångt för tomaterna?

Jag hade två busktomater i just en sån kruka förra sommaren och det fungerade utmärkt.
Gudris
Okej, det låter lovande! biggrin.gif
ronja
Innerdiameter 35 cm, höjd 32 cm. Volym = radien * radien * pi * höjden. Om man räknar i decimeter så får man svaret i kubikdecimeter = liter.

1,75*1,75*3,14*3,2=9,8

Alltså, volymen på krukan Rönnbär är 9,8 liter
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon