Full version: Fåglar på youtube
Myosotis
En egen tråd för fågelrelaterade filmklipp (och kanske andra länkar?) för att inte spamma ner fågeltråden.

Min kompis ringde idag och sa att hon hade sett en jätteflock småfåglar, hon hade aldrig sett så många fåglar samtidigt i hela sitt liv. Det måste ha varit bergfinkar. Har ni sett såna jätteflockar någon gång? De flyger över och det tar aldrig slut, det är så häftigt. För många år sen såg jag min största flock i Skäralid, jag fick lite svindel nästan för det var som om alla löven i hela sluttingen lyfte och flög iväg. Senare hörde jag på radion att den flocken uppskattats till 6 miljoner. I år har det varit en del ganska stora flockar, 2-3 gånger har jag sett riktigt stora.

För tre år sen fanns det inga bokollon alls här så de fortsatte till Mellaneuropa där det blev en väldig invasion.

Bergfinkar vid sovplatsen
Lokan
Jösses så mycket fåglar!! ohmy.gif Tänk att dom inte krockar!!
Azur
Apropå fåglar på youtube, har den snowboardande kråkan orsakat en del uppståndelse på sista tiden.
Myosotis
CITAT (Azur @ 16-01-2012, 19:58) *
[url=http://www.youtube.com/watch?v=7VqRVjFVloc&feature=fvsr]

w00t.gif Det hade jag missat! Mycket intressant!! Det där är uppenbarligen lek. Kråkfåglar är smartare än människor, människorna har bara inte fattat det än.

unsure.gif Oj vad hände med citatet?
Myosotis
Hittade den här häromdagen:

Duvhök flyger genom små hål

De är så otroligt skickliga.
Azur
De är byggda för att jaga små fåglar i hög hastighet i tät skog. Jag har sett en sparvhök jaga i tät skog, den gjorde manövrer som i filmen i snabb följd. Som människa är det helt obegripligt hur den hinner ens uppfatta alla pinnar och grenar, än mindre reagera.
zaaritha
Rödvingetrastar är också samlade i enormt stora flockar!
Härlig syn!
Myosotis
Här nere är det rödvingeflockar på vårarna, inte så stora men ändå. Det låter så vackert när alla pratar i munnen på varandra!
Flemming
http://www.youtube.com/watch?v=SG1hi0CDgiQ...mp;feature=plcp
Blåmesunge som har trillat ut från holken men räddas av fotografen.

http://www.youtube.com/watch?v=BhFMhampWEA...feature=related

Hackspettar från samma fotograf.
Hög bildkvalitet och filmerna är från Skåne...
Myosotis
Talgoxe äter fladdermus

Jag kan inte se filmen, säkert min långsamma uppkoppling, hoppas att det funkar för er. Men där är en intressant text också.
Myosotis
Den 12. oktober såg jag en hökuggla norr om Perstorp. Det hade jag bara sett en gång tidigare, då i Muddus nationalpark, här nere ska de inte finnas men enstaka individer kan vissa år ta sig ner så långt söderut. Den satt i ett träd i vägkanten och jag blev så överraskad att jag höll på köra av vägen.

Nu har den (eller en till) dykt upp utanför Riseberga. Någon har lyckats filma den:

Hökuggla

Jag åkte dit men såg den bara på mycket långt håll och hade inte tid att ta mig över hela kalhygget just då.
Myosotis
Nyår i holken

Intressant att se talgoxens reaktion på nyårssmällandet där den sover i en holk. Läste just en artikel om radarforskning där man har funnit att riktigt många fåglar skräms upp från sina sovplatser och flyger omkring och gör av med värdefull energi mitt i natten. Själv är jag inte så intresserad av raketer men när grannen skickade upp några gick jag ut till hönshuset för att kolla deras reaktion. De var alldeles lugna och brydde sig inte alls!
Skulle vara intressant med bilder från en holk när det åskar. Är de mindre rädda för åska? Varför i så fall?
Huggorm
Länk
Här är ett klipp från "Mitt liv som kalkon" som visades på SVT under julhelgen. Du missade väll inte det programmet Myosotis?
Myosotis
CITAT (Huggorm @ 10-01-2013, 19:00) *
Du missade väll inte det programmet Myosotis?

Nej, jag såg det förra gången de visade det. Helt fantastiskt. Just nu läser jag boken faktiskt, var bara tvungen att skaffa den.
Myosotis
Duvhök igen. Här ser man i superslowmotion hur de slår mot bytet. Det sägs ju att de punkterar lungorna på sina offer med bakklon, och det är mycket riktigt den som träffar först.
När höken tog min tupp för några år sen levde tuppen ett tag till, men kammen blev blå och den kvävdes. Det måste ha gått till som i filmen här. Att något så vackert kan orsaka något så sorgligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon