Mickebombom
Hej

I år tänkte jag för första gången så fröså en större mängd perenner. När jag läser såanvisningarna så finns det lite olika varianter på hur stratifieringen skall gå till.

Min första fråga gäller om det kan förstöra fröet att ställa ut krukan i kylan. När det står typ "om fröet inte grott på 8v så ställ in krukan i kylen en månad" kan det då vara dumt att , för säkerhets skull., köra en köldperiod nu direkt?. Det känns lite tråkigt att först vänta 8 veckor för att sedan köldbehandla...

Den andra frågan är om funkar att ställa ut ALLA fröer som skall stratifieras eller om det faktiskt är så att står det "ställ in i kylskåpet" så är det det som gäller, inte vinterkylan ute?

Sen undrar jag hur fuktig jorden skall vara när man ställer ut fröerna? Jag sådde igår och vad jag förstår skall de stå inne en dag eller två innan kylan...är det bra att krukorna får torka upp lite eller har det ingen betydelse?

tack på förhand

/Micke
octachoron
Efter sådd så låter jag krukorna stå 1-2 dygn, då hinner fröna suga upp vatten men de har inte tid att gro. Efter det brukar jag ställa krukorna i en temperatur mellan 0 till +4 grader. Det är bäst för nästan alla perenna frön som kräver vintertemperatur för att gro. Några kan dock kräva lägre temperatur.
En varierande utetemperatur är bättre än en konstant kylskåstemperatur dvs fler frön gror.
För kalla temperaturer för utsatta frön i kruka är inte bra. Jag har testat vintesådd, dvs så i större behållare och ställa ner under snötäcket, då får fröna en bra temperatur och slipper de riktigt kalla temperaturerna.
Eva 33c
CITAT (Mickebombom @ 16-01-2012, 18:46) *
Min första fråga gäller om det kan förstöra fröet att ställa ut krukan i kylan. När det står typ "om fröet inte grott på 8v så ställ in krukan i kylen en månad" kan det då vara dumt att , för säkerhets skull., köra en köldperiod nu direkt?. Det känns lite tråkigt att först vänta 8 veckor för att sedan köldbehandla...

Den andra frågan är om funkar att ställa ut ALLA fröer som skall stratifieras eller om det faktiskt är så att står det "ställ in i kylskåpet" så är det det som gäller, inte vinterkylan ute?

Sen undrar jag hur fuktig jorden skall vara när man ställer ut fröerna? Jag sådde igår och vad jag förstår skall de stå inne en dag eller två innan kylan...är det bra att krukorna får torka upp lite eller har det ingen betydelse?

/Micke

När jag sår fröer som det står att de kan behöva en kallperiod så ställer jag ut dem direkt, av just den anledning du nämner, att först vänta ett antal veckor och sen ändå vara tvungen att ställa ut känns onödigt. Är man road kan man ju dela sådden, en varmt och en kallt...
Och som föregånde svar sa, ute är i regel bättre än kylskåp då temperaturerna varierar. Oftast är det just det som startar processerna i fröet, en signal på att det snart är vår kanske? Jag ställer ut ALLA fröer som ska ha kallperiod, men gör det helst en dag då det inte är -20 i alla fall, för då går "nerfrysningen" kanske onödigt fort och kan eventuellt skada fröet. Har man snö är det alltid bra att ha krukorna under den. Fukten i krukorna när du ställer ut har nog ingen större betydelse, det viktiga är att de inte torkar ut när våren kommer och det är dags för de att gro. Det kan gå ganska fort, uttorkningen alltså, med den lilla jordvolym man har i en kruka. Jag ställer mina sådder skuggigt och på en plats där jag inte glömmer bort dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon