cocosboll
17-01-2012, 14:48
Har ett sovrumsfönster där vi i stort sett aldrig drar upp rullgardinerna....vill ändå ha fint i fönstret och tänkte ha lite torkade blommor i en vas el liknande. Nu behöver jag tips på blommor man kan köpa/odla som blir fina att torka!
Kardvädd, rosor, lavendel, solhatt, brudslöja...
Det var vad jag kom på i all hast när jag bl a tänker på vad som har fina blomställningar nu på vintern.
Helen i Piteå Zon 5
17-01-2012, 23:40
I blomsteraffären kan du hitta olika växter i snittkylen som är fin för torkning bla. Protea, Amaranthus (Rävsvans) som du även kan fröså, Pionens blommor, Alpmarton, Bolltistel,Fresia, Rosor, Solrosornas frökaka är läcker, Risp, Fröställningarna från Vallmo, blad, kvistar som trollhassel, Papyrus, Eucalyptuskvistar,iIex,Hypericum, finns mycket som kommer från bla. Afrika, kvistarna heter 'Safari Sunset' Salix, många olika sorters gräsvippor, majskolvar.
En del sorter kan duköpa och en del går bra att fröså.
Plocka en vacker gren i skogen med lite mossa på, häng sedan små prismor eller små spegelbitar som man kan köpa i hobbybutiken.
Hoppas du fick några ideér
Hortensia, inte att förglömma!
merlin68
21-01-2012, 22:33
Impecta har en fin lista på eternell-fröer:
http://www.impecta.se/sv/artiklar/eterneller/index.htmlJag gillar brudslöjan jättemycket och torkar en stoooor bukett varje år:)