Plater
Fr lite mer n en vecka sedan fick jag mina mjlkklockefrn frn Impecta, och ivrig som jag var sdde jag dem direkt. Jag har dock inte sett ngot liv alls. r det ngon som vet hur lng tid de tar p sig att gro och om man behver stratifiera dem?
Eva 33c
De mjlkklockor jag stt har grott bra utan kallperiod och inom ca 1- 2 veckor. Men snt kan variera lite. Viktigt r att inte tcka frerna just alls, de r ju s sm och gynnas av ljus. Jag hoppas du har belysning sen fr dina plantor om du stt dem redan inne, det r lng till vren. tminstone hr, jag vet inte var du bor frsts. Innesdda perenner behver avhrdas precis som sommarblommor innan de kan flytta ut fr gott. Men det har du frmodligen koll p smile.gif
Plater
CITAT (Eva 33c @ 17-01-2012, 19:29) *
De mjlkklockor jag stt har grott bra utan kallperiod och inom ca 1- 2 veckor. Men snt kan variera lite. Viktigt r att inte tcka frerna just alls, de r ju s sm och gynnas av ljus. Jag hoppas du har belysning sen fr dina plantor om du stt dem redan inne, det r lng till vren. tminstone hr, jag vet inte var du bor frsts. Innesdda perenner behver avhrdas precis som sommarblommor innan de kan flytta ut fr gott. Men det har du frmodligen koll p smile.gif

Jag har faktiskt tckt dem med ett tunt lager perlit, men bara fr att det stod p frpackningen att man skulle gra s g.gif Sen kr jag en hps-lampa i kllaren s ljusmssigt klarar det sig nog om de bara behagar komma upp. Dyra var de ocks...
Eva 33c
Perliten ska ju vara ljusgenomslpplig s den r nog inte boven. De dyker nog upp snart fr vi hoppas... De har vl inte torkat ut ngon gng sen du sdde dem? Det kan vara frdande om det frst brjat gro och sen torkar, d kommer de inte igen. Den frsta grodden ser man ju inte heller ver jordytan. Men jag antar att du har plast p sdden. Varifrn har du kpt frerna?
Plater
CITAT (Eva 33c @ 17-01-2012, 23:00) *
Perliten ska ju vara ljusgenomslpplig s den r nog inte boven. De dyker nog upp snart fr vi hoppas... De har vl inte torkat ut ngon gng sen du sdde dem? Det kan vara frdande om det frst brjat gro och sen torkar, d kommer de inte igen. Den frsta grodden ser man ju inte heller ver jordytan. Men jag antar att du har plast p sdden. Varifrn har du kpt frerna?

De frsta dagarna hade jag ingen plast, s trist nog kan jag ha stekt dem p s vis. Dock sprejade jag dagligen med sprejflaska och tnkte att perliten hller fukten lite den ocks. Sen brjade jag tveka och la p plastfolie. Jag kpte dem frn Impecta (se lnk nedan). Hade s klart varit lttare att kpa dem frdiga, men jag hittade inga p plantskolorna hr i trakten kring Lund.

http://www.impecta.se/sv/artiklar/mjolkklocka-2.html
Eva 33c
CITAT (Plater @ 18-01-2012, 08:37) *
Dock sprejade jag dagligen med sprejflaska och tnkte att perliten hller fukten lite den ocks. Sen brjade jag tveka och la p plastfolie.

D verkar det inte troligt att de torkat nd tycker jag. Ge inte upp n i alla fall. Man kan f dliga frn ocks ven om det r vanligare att felet sitter i hanteringen vid sdd. Du kan ju kontakta Impecta ocks. Kan det vara fr varm under lampan? Jag brukar s mina i frostfritt vxthus i april, vilket innebr varma dagar och svalare ntter. En del perenner vill inte ha fr varm dygnet runt, men jag vet inte om det gller mjlkklockan. De flesta campanulor brukar gro fort och ltt.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon