Nu kunde jag inte håller mig längre,jag tog fram de flersta av pelargonerna från vinterförvaringen.Första station är hallen under ett takfönster och belysning på kvällen.Varför hallen?det är lite svalare i hallen ca 18° dagtid.Alla plantor befriade jag från torra blad och de fick lite vatten.Oliverna står på samma plats nu,även de fick lite vatten.Idag såg jag att en av hortensior hatte gröna knoppar,så jag plockade fram krukorna och plockade bort alla torra blad även på dem,en skvätt vatten fick de med.Jag vet inte om de kanske står för varmt,men pga jag vattnade lite får de stå kvar ett tag.Tre stora pelargoner står kvar i pannrummet.Senare flyttas pelargoner till fönsterbänken,då kan jag använder platsen till sticklingar och frösådder.
[attachment=67315:2012_01_...024x768_.jpg] [attachment=67314:2012_01_...024x768_.jpg]
Strålande spännande härligt och så många goingar.
Själv är jag på gång med mina Hibiscusar de flesta står mer eller mindre undanknuffade och väntar på en klippning och ny kruka med mer jord.
Elisabeth-Västkustkolonisten
19-01-2012, 13:41
Jag skall imorgon börja att klippa ner mina pelargonier. Dom har blivit alldeles för långa men dom trodde väl att dom hittar lite mera ljus om dom blir större.....
Jag har ju mina på den inglasade balkongen och någon gång skall väl också vi här i Göteborg få lite ljusare dagar
Elisabeth
Borde också ta en översyn på mina pelargoner...
Tog lite sticklingar i höstas innan moderplantorna av pelargoner och fuchsior ställdes ned i garaget. Dessa sticklingar planterade jag faktiskt om i förrgår, dvs de som hade tagit sig. Överlevnaden var inte så där enorm... Men nu står de i alla fall i blomjord, svalare (typ 15 grader) och under extrabelysning.
Oj nu börjar det klia i fingrarna.
I morgon ska jag köpa jord så jag är beredd med ny fin jord till de pelargoner som kämpat sig genom vintern.
Jag brukar ta fram mina pelargoner och byta jord i februari men det är ju inget som säger att man inte kan ändra sig.
Jag har tänkt mig att så lite merpå lördag, verbena och annat som behöver längre tid på sig. Sedan i februari/mars blir nästa sådag. Men det kliar riktigt vansinnigt i trädgårdsfingrarna, såg att en kaprifol hos mamma skjutit bladskott, iofs står den ganska nära huset och dess värme, men ändå...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.