pejori
det sägs ju att man blir vis av erfarenhet men det vet jag inte.
åt minstånde blir inte jag det. huh.gif
efter att ha läst alla trevliga stories om fröer och plantor begav jag mig raskt ner till blomsterlandet och inhandlade ca. tjugotalet fröpåsar med sådant jag tyckte skulle pryda min balkong i sommar rolleyes.gif
jag borde vara vis av erfarenhet efter fyrtioåtta år och ett antal hundra frösådder tidigare, men inte då. wacko.gif wacko.gif
att jag tre veckor tidigare startat upp en epiphyllumodling om nittiosju plantro hade jag för tillfället lägligt glömt bort smile.gif
glad ihågen sate jag igång med projektet fröodling. att jag skulle ha nån stans att ställa dom tänkte jag mindre på. blink.gif
dom placerades efter konstens regler ( och goda råd) mörkt svalt varmt soligt skuggigt kallt under glas under plast fuktigt tort. alla sätt testades unsure.gif
behöver jag säga att det gick åt h....ete mad.gif mad.gif
idag åkte den kinesiska gräslöken all världens väg.
till och med blomman för dagen sket sig wub.gif
om en månad eller två är det jag som i vanlig ordning går och köper plantor istället biggrin.gif biggrin.gif
ett par förskrämda riddarsporrar finns i ett akvarium och klamrar sig fast för livet. biggrin.gif
nu ska jag gå och så några änglatrumpeter som jag skickat efter från rara plantor wub.gif wub.gif
får se om jag lyckas med dom biggrin.gif biggrin.gif
Maria i Helsingborg
MEN vilken otur du har, Pejori!! huh.gif
Jag verkar lyckas med alla mina frö-sättningar, men det är kanske nybörjartur? PEPPAR PEPPAR! Sedan ser ju inte allt ut som jag räknat med men det är ju en annan sak......blomstertobaken t.ex. är ju direkt ynklig....då är blomman för dagen rejälare.....men nu strör jag kanske salt i såren??? ohmy.gif

Nu ska jag söka på "epiphyllum" för det har jag ingen aning vad är. Må åtminstone dessa ge dig stor glädje då! smile.gif
pejori
CITAT (Maria i Helsingborg @ 11-03-2004, 16:30)
MEN vilken otur du har, Pejori!! huh.gif
Jag verkar lyckas med alla mina frö-sättningar, men det är kanske nybörjartur? PEPPAR PEPPAR! Sedan ser ju inte allt ut som jag räknat med men det är ju en annan sak......blomstertobaken t.ex. är ju direkt ynklig....då är blomman för dagen rejälare.....men nu strör jag kanske salt i såren??? ohmy.gif

Nu ska jag söka på "epiphyllum" för det har jag ingen aning vad är. Må åtminstone dessa ge dig stor glädje då! smile.gif

DET gör dom. biggrin.gif biggrin.gif men dom blir ruskigt stora. biggrin.gif
har fyra stycken som blommade med etthundra tio blommor samtidigt i somras. smile.gif smile.gif
vad jag ska göra med alla bladkaktusarna när dom växt till sig vet jag inte blink.gif blink.gif
nu hänger dom i taket wacko.gif ser ut som en prästost snart. taket alltså biggrin.gif biggrin.gif
Maria i Helsingborg
Man lär sig något nytt varje dag! Jag har givetvis sett sådana förr men aldrig vetat vad de hette! För många år sedan hörde/läste jag att för att få dem att blomma så ska man snurra av de yttersta bladen.........det har jag sedan gjort vartän jag kommit laugh.gif .......stämmer det?

De är verkligen jättefina. Du odlar alltså sådana!? Hur gör man det?? huh.gif Sticklingar? Du hör vilken nybörjare jag är, va!? sleep.gif
pejori
sticklingar. rolleyes.gif
ett litet blad rotar sig lätt i blomjord biggrin.gif det räcker med en bladbit.
sedan kommer det små nya blad både i toppen och från rötterna
det är inte någon bra idé att snurra av bladen. det är där knopparna kommer biggrin.gif biggrin.gif
dom jag odlar har låånga fina blad, där knopparna kommer längst kanten. rolleyes.gif
pejori
CITAT (Maria i Helsingborg @ 11-03-2004, 16:56)
Man lär sig något nytt varje dag! Jag har givetvis sett sådana förr men aldrig vetat vad de hette! För många år sedan hörde/läste jag att för att få dem att blomma så ska man snurra av de yttersta bladen.........det har jag sedan gjort vartän jag kommit laugh.gif .......stämmer det?

De är verkligen jättefina. Du odlar alltså sådana!? Hur gör man det?? huh.gif Sticklingar? Du hör vilken nybörjare jag är, va!? sleep.gif

kolla på startsidan. lite längre ner har dom ett reportage om blomsterkaktusar biggrin.gif biggrin.gif
lavendel
tongue.gif tongue.gif tongue.gif
Så skönt att det inte bara är jag som misslyckas med förodlingar....fast vad jag har lärt mej av det är många av dom som ska förodlas blir hur bra som helst när man slänger ut resten från fröpåsen på friland! rolleyes.gif
Har lyckats hejda mej i år....även om lusten att peta ner den vita blomstertobaken fortfarande är stark..några klarade sej ju förra året och blev så fina...men det tog tid...och snart kommer alla plantskolor att vara fulla av såna !
Men jag tänker på att jag måste ha plats att driva mina dahliaknölar...tänker på hur fina dom kommer att bli....för det blir dom alltid..och så kan jag motstå frestelsen att påta ner en massa frön!
Fasr jag undrar...dom här sommarrudbeckiorna...skulle jag inte göra ett försök ändå! unsure.gif

Lavendel
Maria i Helsingborg
CITAT
....även om lusten att peta ner den vita blomstertobaken fortfarande är stark..några klarade sej ju förra året och blev så fina...men det tog tid...och snart kommer alla plantskolor att vara fulla av såna !

Jamen OJ vilken glädjedödare, då! laugh.gif

Dahliaknölar har jag inte vågat mig på ännu - jag tycker det verkar så avancerat......man ska komma ihåg var de är och plocka upp dem och en massa saker...... wink.gif

Förresten kommer det att finnas MASSOR av rudbeckia ute i handeln också sedan, eller så kan du få av MIG! tongue.gif
lavendel
Sorry Maria...."tänkte inte på de"...att du hade skrivit om dina tobaksplantor blink.gif ....men du verkar ju ha tur med dina förodlingar så säkert blir din tobak alldeles fantastisk rolleyes.gif !
Dahlior är lätt som en plätt.....bara sätta ner knölarna ien kruka med jord och vattna lite vid sådden...man kan ju kolla ibland om dom är snustorra och pytsa på lite mer vatten då...plantera ut när risken för nattfrost är över!
Och jag vill ha dom där nya rudbeckiorna som är gröna i mitten...fast dom kanske kommer som plantor i år!
Lavendel rolleyes.gif
lavendel
Hej igen Maria tongue.gif !
Missade att det var höstbestyret med dahliorna som du tyckte var krångligt...men eftersom man tar upp dom innan frosten så är det inga problem att se var dom är...sen är det bara att plocka upp dom och lägga dom lite luftigt och frostfritt...men inte fuktigt!
Lavendel
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon