Full version: Partiledardebatt
*Stintan*
Nu på Svt 2. Lyssnar ni på den?
Anma
Ja.
malcolm
nej
Red Top
Lyssnar på P1. yes.gif
RibesRubusVitis
Slog över till musikradion för att slippa.
Ugglemormor
Tittade på en film, visste inte ens om det...... confused.gif
Gunilla T
Har lyssnat på en mycket intressant debatt, missade dock statsministern inledningsvis.

Björklund är som vanligt, mycket duktig och påläst på skolan och driver en rak linje. Själv är jag för dåligt insatt i skolans värld för att kunna bedöma hans skolpolitik. Björklunds enda svar på klimathotet var utbygd kärnkraft, inte särskilt problematiserat.

Åkesson har inte lyckats utvidga sina intressen till annat än invandringspolitiken. Att en sådan person skulle inneha en ministerpost är absurt, vi vet inget om vad partiet anser om den ekonomiska politiken, välfärd, arbestlöshet, klimat- och miljöfrågor och allt annat som hamnar på regeringens bord...

Tummen ner får Hägglund, sitter nog i en rävsax och får svårigheter att förklara den omsorg om människor som partiet säger sig stå för och den politik som har förts i verkligheten.

Juholt sa väl det som han bör säga och några poäng lyckades han få till men verkade ganska oengagerad.

Allra sämst tyckte jag Lööf framstod som, hon sa ju praktiskt taget ingenting utan radade floskler på varandra ..... tvångsoptimist?

Fridolin är alltid bra, han framstår ärligt som en människovänlig person men svävade på målet när det gällde vinster inom vården. Svag retorik i klimat- och miljöfrågor, där är jag klart besviken. Rädd för att stöta sig med potentiella väljare?

...och tummen upp för Sjöstedt, den mest intregrerade av dem alla! Härligt att lyssna på en ödmjuk person som har visioner och tankar om hur man kan arbeta för det goda samhället och äger förmågan att kommunicera detsamma.
gnon49
CITAT (Gunilla T @ 18-01-2012, 14:26) *
Har lyssnat på en mycket intressant debatt, missade dock statsministern inledningsvis.

Björklund är som vanligt, mycket duktig och påläst på skolan och driver en rak linje. Själv är jag för dåligt insatt i skolans värld för att kunna bedöma hans skolpolitik. Björklunds enda svar på klimathotet var utbygd kärnkraft, inte särskilt problematiserat.

Åkesson har inte lyckats utvidga sina intressen till annat än invandringspolitiken. Att en sådan person skulle inneha en ministerpost är absurt, vi vet inget om vad partiet anser om den ekonomiska politiken, välfärd, arbestlöshet, klimat- och miljöfrågor och allt annat som hamnar på regeringens bord...

Tummen ner får Hägglund, sitter nog i en rävsax och får svårigheter att förklara den omsorg om människor som partiet säger sig stå för och den politik som har förts i verkligheten.

Juholt sa väl det som han bör säga och några poäng lyckades han få till men verkade ganska oengagerad.

Allra sämst tyckte jag Lööf framstod som, hon sa ju praktiskt taget ingenting utan radade floskler på varandra ..... tvångsoptimist?

Fridolin är alltid bra, han framstår ärligt som en människovänlig person men svävade på målet när det gällde vinster inom vården. Svag retorik i klimat- och miljöfrågor, där är jag klart besviken. Rädd för att stöta sig med potentiella väljare?

...och tummen upp för Sjöstedt, den mest intregrerade av dem alla! Härligt att lyssna på en ödmjuk person som har visioner och tankar om hur man kan arbeta för det goda samhället och äger förmågan att kommunicera detsamma.

Är i stort överens med din analys även om jag tyckte GH var ganska okey. V o MP verkar ha fått ypperliga företrädare för sin ideologi. C o S var inte på bettet alls. Något saknades helt enkelt i debatten.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag hade tyvärr tvättstugan
Gossen Ruda
CITAT (gnon49 @ 18-01-2012, 15:40) *
Är i stort överens med din analys även om jag tyckte GH var ganska okey. V o MP verkar ha fått ypperliga företrädare för sin ideologi. C o S var inte på bettet alls. Något saknades helt enkelt i debatten.

Möjligen var kanske HJ rädd för nya grodor och höll låg profil. Jag vet inte, lyssnade inte. Om pmedie förstorar upp alla felsägningar även det bara gäller 1% av vad man säger blir det lätt så. Vem är perfekt till 100%?
*Stintan*
CITAT (Gunilla T @ 18-01-2012, 14:26) *

Håller i stort sett med fast jag tycker Björklund bara snackar goja. Han vill göra sken av att kunna mer än han gör verkar det som. En Kalle Stropp som bara nuter av att få sola sig i glansen. thumbdown.gif

Reinfeldt tycker jag inte vann några poäng heller, dryg och hånfull. thumbdown.gif

Hägglund vet jag inte vad han gör där han verkar ha tappat allt Kd stått för.¨ thumbdown.gif

Lööf ja vad säger man.. inte kan hon ha lockat några väljare iallafall. Sa väl ingenting egentligen. thumbdown.gif

Åkesson är ju ett skämt thumbdown.gif

Juholt gjorde bra ifrån sig tycker jag och gick inte på Reinfeldts elaka gliringar. tummenupp.gif

Fridolin hade jag nog väntat mig lite mer av, lite försiktig framtoning men bra ändå tummenupp.gif

Sjöstedt klart bäst, i honom har V hittat ett fynd som säkert kommer att vinna väljare. tummenupp.gif
malarmaster
så olika man kan uppfatta en debatt,reinfeldt öppnade starkt och gav en relevant syn på läget,
juholt var osäker,läste mycket ur manus ,gav sin syn på läget som skilde sig markant från statsministerns,fullt naturligt,svarade inte på direkta frågor och lämnade inga alternativa lösningar,bara gnäll som vanligt.reinfeldt fick nog några poäng på juholts bekostnad.Dock skall erkännas att juholt är en bra retoriker,dock saknas politiken.
Ovriga borgare gav ett lamt intryck,mp var hörvärda,likaså v som med sjöstedt har en vass ledare som kan ge borgarna lite att fundera på.kan bara gratulera v till att ha valt honom,kanske kan det nu bli lite liv i luckan. oppositionen består då iallafall av två aktiva partier,v och mp. ulf
*Stintan*
CITAT (malarmaster @ 18-01-2012, 16:48) *
så olika man kan uppfatta en debatt,reinfeldt öppnade starkt och gav en relevant syn på läget,
juholt var osäker,läste mycket ur manus ,gav sin syn på läget som skilde sig markant från statsministerns,fullt naturligt,svarade inte på direkta frågor och lämnade inga alternativa lösningar,bara gnäll som vanligt.reinfeldt fick nog några poäng på juholts bekostnad.Dock skall erkännas att juholt är en bra retoriker,dock saknas politiken.
Ovriga borgare gav ett lamt intryck,mp var hörvärda,likaså v som med sjöstedt har en vass ledare som kan ge borgarna lite att fundera på.kan bara gratulera v till att ha valt honom,kanske kan det nu bli lite liv i luckan. oppositionen består då iallafall av två aktiva partier,v och mp. ulf

Har man bestämt sig för att det är så så kan man naturligtvis framhärda att det är så. Jag tycker att du har fel. Det saknas inte alls politik hos sossarna däremot verkar Reinfeldt lamslagen och uppgiven. En ful fisk som går bakom ryggen på väljarna bl.a. rörande europakten.
Gossen Ruda
Att Juholt läser ur manus har kanske sina orsaker. rolleyes.gif
malarmaster
CITAT (Gossen Ruda @ 18-01-2012, 17:00) *
Att Juholt läser ur manus har kanske sina orsaker. rolleyes.gif

Precis,de andra kommer förberedda,juholt har inte hunnit läsa in vad hans talskrivare skrivit vad han ska säga,själv skall han nog undvika att hitta på något,det blir såååå fel. ulf
Gossen Ruda
Skitsnacket går vidare, allt kan tydas till det värsta...
Kryddan03
g.gif Det kanske inte hade varit så dumt med ett förbud mot oljebaserade färger i alla fall...
Gita
CITAT (*Stintan* @ 18-01-2012, 16:32) *
Juholt gjorde bra ifrån sig tycker jag och gick inte på Reinfeldts elaka gliringar. tummenupp.gif

Fast du tycks ju vara ganska ensam om din åsikt att Juholt skötte sig bra.
Se här
Gita
herkules
juholt fick mycket bra kritik av de som rapporterade från partiledardebatten igår smile.gif
*Stintan*
CITAT (Gita @ 19-01-2012, 08:50) *
Fast du tycks ju vara ganska ensam om din åsikt att Juholt skötte sig bra.
Se här
Gita

Med tanke på hur utsatt han har varit/är så tycker jag han gjorde bra ifrån sig. Jag är inte ensam om det utan hörde samma bedömning från morgonsoffan i Svt idag på morgonen. De tyckte även detsamma som jag om Reinfeldt att han var så dryg, spydig och elak att det var på gränsen till mobbning av Juholt. Knappast värdigt beteende av en statsminister kan jag tycka och det kommer att slå tillbaka på honom själv och moderaterna var så säker.
Gita
CITAT (herkules @ 19-01-2012, 08:57) *
juholt fick mycket bra kritik av de som rapporterade från partiledardebatten igår smile.gif

"Mycket bra kritik", det är väl ändå en rejäl överdrift. De flesta rapportörerna gav ju honom ett ganska tveksamt OK.
Mycket bra kritik (och det med rätta, de är duktiga) fick ju däremot Fridolin och Sjöstedt.
Synd bara att Sjöstedt står för en gammal mossig V/VPK-politik vars främsta mål tycks vara att förbjuda det mesta, allt från bemanningsföretag till friskolor och valfrihet.

Vad svenskarna i allmänhet tyckte framgår nog här
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 19-01-2012, 09:28) *
"Mycket bra kritik", det är väl ändå en rejäl överdrift. De flesta rapportörerna gav ju honom ett ganska tveksamt OK.
Mycket bra kritik (och det med rätta, de är duktiga) fick ju däremot Fridolin och Sjöstedt.
Synd bara att Sjöstedt står för en gammal mossig V/VPK-politik vars främsta mål tycks vara att förbjuda det mesta, allt från bemanningsföretag till friskolor och valfrihet.

Vad svenskarna i allmänhet tyckte framgår nog här
Gita

Tror du på det där så är du mer än lovligt naiv. Knappast att svenskarna i allmänhet sitter och röstar på expressen. Det där är inte det minsta tillförlitligt. Jag tror dessutom inte att folk i allmänhet ens tittade på partiledardebatten.
Gita
CITAT (*Stintan* @ 19-01-2012, 09:41) *
Tror du på det där så är du mer än lovligt naiv. Knappast att svenskarna i allmänhet sitter och röstar på expressen. Det där är inte det minsta tillförlitligt. Jag tror dessutom inte att folk i allmänhet ens tittade på partiledardebatten.

Naiv eller inte. Jag tror faktiskt att Expressens läsarundersökning (drygt 1700 hade ju svarat) har väsentligt
större tyngd och speglar verkligheten betydligt bättre än inläggen på Odlas forum.
Gita
herkules
CITAT (Gita @ 19-01-2012, 09:51) *
Naiv eller inte. Jag tror faktiskt att Expressens läsarundersökning (drygt 1700 hade ju svarat) har väsentligt
större tyngd och speglar verkligheten betydligt bättre än inläggen på Odlas forum.
Gita

jaha.
Gossen Ruda
Ser man på världen genom blåa glasögon har man sin uppfattning klar, använder man röda glasögon ser man annat. Trots att man tittar på samma saker ser man annorlunda och skall därför inte fälla för starka omdömen om vad andra ser. Beträffande den saknade politiken från S så är det ingen brådska. Nästa val är om 2,5 år och det är då det avgörs, inte vid opinionsundersökningar på vägen. Lägger man fram sin politik för tidigt kan M anpassa sin politik därefter och tom stjäla idéer vilket har hänt. Tiden fram till valet är bara en transportsträcka. Det nya regeringsalternativet kan man lägga fram våren 1014, inte tidigare. Jag förstår att FR vill jäkta fram saken för det måste vara frustrerande att inte veta vad man skall kämpa om till valet men han får vänta. biggrin.gif
Gunilla T
CITAT (Gita @ 19-01-2012, 09:28) *

Gita

Och tänk jag som tyckte att Sjöstedt var den enda i församlingen som verkligen hade ett nytänkande i sitt anförande wink.gif

Den första som vågade börja tala om förkortad arbetstid - det kommer att bli en nödvändighet, dels för att vi kanske måste börja dela på jobben, dels för att vi i västvärlden måste minska vår konsumtion. Alla vet detta min ingen vågar säga det....den stora förnekelsen

Sjöstedt sa också att det måste satsas på utbyggd kollektivtrafik eftersom våra utsläpp av växthusgaser ökar i stället för att minska. Vi måste minska biltrafiken till förmån för kollektivtrafik. Mossigt???? Modigt, klarsynt och radikalt!

Vi måste investera i klimatsmarta hus - naturligtvis! Det är framtiden..

Vår höga konsumtion är kopplad till klimat- och miljöproblem- samma här, alla vet men ingen säger det...han är först!

Sjöstedt ser människan som en social, kulturell och biologisk varelse i motsatts till alliansen som reducerat människan till en ekonomisk varelse som måste trampa fortare och fortare för att det ekonomiska hjulet skall fortsätta sitt snurrande....

Arbetslinjen kan aldrig vara en målsättning. Det goda livet är en målsättning, arbetet är ett medel av många att uppnå ett gott liv men idag slits människor ut snabbare än våra prylar.

Att förbjuda bemanningsföretag är verkligen ett nytänkande i denna ekonomiskt rigida värld. Här handlar det om trygghet i första hand - idag sägs människor upp från långa, fasta anställningar för att ersättas med personal från bemanningsföretag eftersom det är mera lönsamt. Trygghet är något oerhört grundläggande i det goda livet..

Stafettläkare - handlar det om valfrihet månne? Vem väljer som patient en stafettläkare före en husläkare som man haft i fem år? Trygghet igen...

Den enda som förtjänar epitetet "mossig" i partliledardebatten är nog statsministern själv när hans svar till Sjöstedt bestod av...just det...."skrämma med kommunister" sick.gif
Red Top
CITAT (Gunilla T @ 19-01-2012, 11:56) *
Och tänk jag som tyckte att Sjöstedt var den enda i församlingen som verkligen hade ett nytänkande i sitt anförande wink.gif

Den första som vågade börja tala om förkortad arbetstid - det kommer att bli en nödvändighet, dels för att vi kanske måste börja dela på jobben, dels för att vi i västvärlden måste minska vår konsumtion. Alla vet detta min ingen vågar säga det....den stora förnekelsen

Sjöstedt sa också att det måste satsas på utbyggd kollektivtrafik eftersom våra utsläpp av växthusgaser ökar i stället för att minska. Vi måste minska biltrafiken till förmån för kollektivtrafik. Mossigt???? Modigt, klarsynt och radikalt!

Vår höga konsumtion är kopplad till klimat- och miljöproblem- samma här, alla vet men ingen säger det...han är först!

Sjöstedt ser människan som en social, kulturell och biologisk varelse i motsatts till alliansen som reducerat människan till en ekonomisk varelse som måste trampa fortare och fortare för att det ekonomiska hjulet skall fortsätta sitt snurrande....

Arbetslinjen kan aldrig vara en målsättning. Det goda livet är en målsättning, arbetet är ett medel av många att uppnå ett gott liv men idag slits människor ut snabbare än våra prylar.

Att förbjuda bemanningsföretag är verkligen ett nytänkande i denna ekonomiskt rigida värld. Här handlar det om trygghet i första hand - idag sägs människor upp från långa, fasta anställningar för att ersättas med personal från bemanningsföretag eftersom det är mera lönsamt. Trygghet är något oerhört grundläggande i det goda livet..

Stafettläkare - handlar det om valfrihet månne? Vem väljer som patient en stafettläkare före en husläkare som man haft i fem år? Trygghet igen...

Den enda som förtjänar epitetet "mossig" i partliledardebatten är nog statsministern själv när hans svar till Sjöstedt bestod av...just det...."skrämma med kommunister" sick.gif

Men han föll rätt hårt på eget grepp.

Sjöstedts replik var obetalbar:"Vi skriver åtminstone in om vår historia!" bravo.gif a0a.gif

Lyssna och se: TV direkt
Gunilla T
Ja, Sjöstedt var beredd, inte så svårt egentligen med tanke på förutsägbarheten wink.gif

Han kunde ju ha citerat ur boken "Det sovande folket"....

Råkade hitta detta, en sammanfattning av MUF´s miljöprogram 2007 - inte så gammalt. Är detta exempel på moderat nytänkande? rotfl.gif

Kopierat från bloggen Approximation

Sammanfattningsvis ser MUF:s ”blå miljöpolitik” ut såhär:

•Det finns egentligen inga problem.

•Teknisk utveckling kommer lösa problemen, om det mot förmodan skulle finnas några.

•Ekonomisk tillväxt är till sin natur miljöförbättrande.

•Miljö har förresten ingenting med ekosystem att göra, det handlar om hur BNP mår.

•Med stärkt privat äganderätt räddas miljön, om den mot förmodan skulle vara hotad.

•Naturen ska exploateras och omformas.

•Vetenskap ska inte få påverka politiska överväganden.

•Det är bättre med bil än med häst.

•Plastfolie är också bra.

•Skyll dig själv och skit i andra.
*Stintan*
CITAT (Red Top @ 19-01-2012, 12:44) *
Men han föll rätt hårt på eget grepp.

Sjöstedts replik var obetalbar:"Vi skriver åtminstone in om vår historia!" bravo.gif a0a.gif

Lyssna och se: TV direkt

Ja Sjöstedt stog för absolut bästa repliken, Reinfeldt för största arrogansen och bristen på argument.
gnon49
Tyckte nog att FR kunde varit lite mer på bettet. Förtroendekapitalet han byggt upp måste ju underhållas också. Ett S i förfall är ju inte ett bestående fenomen.
Med rätt man/kvinna vid rodret kommer man att öka igen. Men väljarkåren är förändrad så partiet återfår nog inte den dominans man en gång hade. Den intima alliansen med facken kan faktiskt vara en nackdel.
Gita
CITAT (Gunilla T @ 19-01-2012, 11:56) *

Tycker att du har fel på flera punkter (inte alla dock). Har inte någon som helst möjlighet att få tiden att räcka till till ett genomtänkt bemötande just nu. Återkommer så småningom.
Gita
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon