mischmasch
Jag har lite frågor till alla rosproffs..

Jag undrar om det är någon som vill dela med sig av erfarenheter av "Nevada". Jag har läst att den remonterar, men sparsamt. Jag har tyvärr bara en liten radhusträdgård (suck...) och vill därför helst att rosorna ska blomma så länge som möjligt. Är det någon som vet? Jag har också läst att den är skuggtålig men jag hade tänkt mig ett ganska soligt västerläge, trivs den sämre i det? Blommar första floret över snabbare i soligt läge? Blir den stor snabbt?

Jag tänkte också testa en "Lea renaissance" bredvid, är det någon som har erfarenhet av den?

När det står att rosen blir en viss bredd, går det att göra den smalare om man binder upp, sätter i rostorn tex? Jag tvingas ju bygga på höjden för att få plats med så många rosor som möjligt...

Är det stor skillnad på de rosor som man beställer från tex flora linnea och om man åker dit och köper dom i kruka själv? Jag beställde en "helena hybrida" och en "claire austin" från flora linnea förra året och den senare växte till sig ordentligt medan honungsrosen inte fick nån fart alls (hade ganska få stammar). Skulle man kunna förvänta sig ett bättre resultat om man åkte dit tror ni?

Tacksam för råd!

/Nybörjare, zon 2
Åsa, mälardalen zon 2
Nevada blir Jättestor både på höjden och bredden redan efter en 5-7år, och det blir nog inte så lyckat ändra på formen på denna sort grenarna blir ju jättegrova och nevada ska ju ha de där långa bågformade grenarna (beskärs mycket sparsamt) Får underbart flor runt skolavslutningen ser ut som ett vitt berg, blommar dock inte så länge blir bara nån enstaka blomma här och där efter första floret. Även om den inte blommar så länge så gillar jag den.

Tips: Rosenposten brukar ha bättre priser än flora linnea och de brukar få bra kritik här på forumet och de har svenskt postgironummer så det är inga problem med betalning och sånt.
Kajsa

Nevada

Nevada har ett stort huvudflor, om sommaren är varm kan den remontera i augusti/sept men då med enstaka blommor. Har inte kvar rosen då vi målade alla fönster och alla rosor fick klippas ner och så tog jag bort den då jag hade problem med rosenstritar år efter år, den var sagolik med alla sina tusen blommor men blev sedan ful i bladen. Har dock systerrosen Marguerite Hilling som är rosa men lika stor, friskare titta i album/Moyesii rosor. Blommar på samma sätt.
Nevada blir 3 x 2.5 m och zon 6 så den frös aldrig. Min växte i öster och rosor behöver 5 - 6 tim sol om det ska blomma, skugga och rosor blir inte bra.

Renaissance rosorna är jag sval för, dom är klena och fryser lätt bort men du bor i zon 2 så det är en annan sak, annars är Austinrosorna allmänt bättre och doftar alla gott, du kan ha vilka du vill i snäll zon. Flora Linnea har många Austinrosor. Titta även i mitt album/Austinrosor.
En annan utmärkt rosfirma är www.rosenposten.dk
ligger i Danmark och skickar stora fina ex.

Tror inte man får bättre rosor på plats men du kan ju välja själv mellan krukorna då. Ibland får man vänta 2 - 3 år innan det blir riktig fart på rosorna, kraften går till rotsystemet först.
mischmasch
Tack Åsa och Kajsa för alla tips!

Kajsa, dina bilder är verkligen ljuvliga! Jag inser att jag behöver en större trädgård SNART!!

Jag inser att Nevada inte skulle vara så lyckad i min lilla trädgård trots allt, den är nog för kraftig och stor, fast blommorna ser fantastiska ut! Jag gick in på rosenposten och hittade climbing schneewitchen, den verkar lite "spädare" och "smalare". Eller kanske golden wings, men den verkar inte bli så hög. Det är så svårt att välja...

Kajsa
Golden Wings blir ca 1.5 m men den växer spretigt, grenarna hade ingen styrsel, den åkte ut med tiden. Välj en Storblommig klätterros eller en högre Austinros som blir smal nertill och får mycket blommor i zon 2 kan du ha många.

Här några förslag

Goldener Olymp 2- 3 m x 1.5 m, zon 3 ros som trots allt lever här för den växer skyddat.
Frisk och doftar gott. Svag för gult.

Leander, Austinros med flera färger blir ca 2 x 1.5 m, stark doft. Tuffare än man tror

A Shropshire Lad, Austinros ca 2 m x 1.20 haft den många år, stark doft.

Crown Princess Margareta, Austinros, blir 1.5 - 2 m här men i din zon blir den nog större.
Doftar frukt, haft den många år även den.

Titta på Rosenposten under Engelska rosor/Austinrosor där hittar du andra höga
och under Klätterrosor det finns en massa du kan ha.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon