Jag har lite frågor till alla rosproffs..
Jag undrar om det är någon som vill dela med sig av erfarenheter av "Nevada". Jag har läst att den remonterar, men sparsamt. Jag har tyvärr bara en liten radhusträdgård (suck...) och vill därför helst att rosorna ska blomma så länge som möjligt. Är det någon som vet? Jag har också läst att den är skuggtålig men jag hade tänkt mig ett ganska soligt västerläge, trivs den sämre i det? Blommar första floret över snabbare i soligt läge? Blir den stor snabbt?
Jag tänkte också testa en "Lea renaissance" bredvid, är det någon som har erfarenhet av den?
När det står att rosen blir en viss bredd, går det att göra den smalare om man binder upp, sätter i rostorn tex? Jag tvingas ju bygga på höjden för att få plats med så många rosor som möjligt...
Är det stor skillnad på de rosor som man beställer från tex flora linnea och om man åker dit och köper dom i kruka själv? Jag beställde en "helena hybrida" och en "claire austin" från flora linnea förra året och den senare växte till sig ordentligt medan honungsrosen inte fick nån fart alls (hade ganska få stammar). Skulle man kunna förvänta sig ett bättre resultat om man åkte dit tror ni?
Tacksam för råd!
/Nybörjare, zon 2