Jeja
En utmaning till alla fruktexperter! Vi har ett gammalt äppelträd i vårt sommarhus trädgård. Huset köptes för 3 år sen och hade då förmodligen inte haft någon trädgårdskötsel att tala om på minst 20-30 år. En utmaning m a o.... Speciellt när man inte kan nåt... tongue.gif
Nu är det så att där finns ett gammalt vackert äppelträd, som vi har beskurit en gång samt grävt upp lite grann kring rötterna. Där lade jag utbränd gödsel samt täckte med gräsklipp. Den andra sommaren var trädet fullt med äpplen men de smakade i princip ingenting. Året efter (sommaren 2003), inleddes våren med full blomning för att sedan under sommaren inte ge någon frukt alls!!!!
Nu är frågan vad kan detta bero på, båda företeelserna? Och vad kan man göra åt det??
Ett tillägg bör göras, beskärningen gick mycket lugnt till, då det var första gången någonsin för mig. Alltså utgick jag från principen att hellre för lite än för mycket..
Hjälp någon!!! Vi älskar trädet men skulle gärna se att det även var "användbart"!
Hälsningar de glada amatörerna på KinneKulle

PS kan man bara bifoga en bild som finns på nätet??? DS
Åsa, mälardalen zon 2
Japp det går bara att infoga bilder som finns på nätet. Har du ingen hemsida kan du göra ett eget fotoalbum här på Odla.nu som du kan infoga bilder ifrån i dina inlägg.

http://www.odla.nu/album/

Angående smaklösa äpplen, de kanske sitter för skuggigt det behövs en hel del sol för att både ge smak och färg till äpplena. Även för mycket gödning med kväve kan ge lite smaklösa frukter.

Ge inte trädet mer gödning, är trädet tätt gallra ur lite grenar under perioden juli-sept.

Blomning och ingen frukt brukar oftast innebära att det har varit något strul vid pollineringen, kanske det var dåligt med insekter just då trädet blommade eller frost. Med tanke på att du fått frukt förut så borde det finnas äppelsorter som kan pollinera ditt äppelträd i närheten.

Skule inte smaken på äpplena bli bättre så kan man ju även tänka sig att ympa in lite andra sorter i trädet som ger godare äpplen.
Jeja
Tack Åsa, för dina råd! Jag får avvakta denna sommar helt enkelt. Vad gällde smaken, så tänkte jag att det kankse hade med åldern och skötseln att göra och att man därför kunde göra något i omvårdnadsväg...
Vad gäller ympning, jag är som sagt mycket ny branschen, kan man göra det själv eller behövs experter??

Tjohej, Jenny
Cilla
Det finns några svenska sorter vars smak jag inte helt älskar eller uppskattar också. Men samma sort på olika ställen kan smaka helt olika varandra också - på ena stället aromatiskt, lagom sött och sprutande saftigt och på andra stället aromlöst, sötklibbigt och grovkornstorrt.

Detta kan bero på
- att äpplena plockas i fel tid. Vissa sorter tappar helt stinget om man plockar en vecka för sent t ex. Andra måste eftermogna i ett par månader och lagras för att alls komma till sin rätt. Det kanske är vinteräpplen du har? Prova att lägga några i en kartong, märkt o lite svalt, i källaren!
- att beskärningen skett så att endast gamla fruktgrenar sparats (http://www.juniper.se/tradvard/gammalung.htm). Detta kan också ske om trädet inte har någon eller liten tillväxt så att alla grenar blir gamla. (Då måste man jordförbättra som du gjort.)
- att beskärningen varit för hård. Få och stora frukter bildas och de brukar i vattenskottsträd bli vattniga och tappa smaken
- att äppelsorten behöver mer sol eller mer vinterkyla. Åkerö tycker jag blir godast i zon 3 och uppåt, där det får sig en rejäl köldknäpp. Amorosa tycker jag behöver soligt läge för att bli riktigt god.
- att trädet är helt tätvuxet så att frukterna blir små (och ofta lite torra) och att många inte får sol
- att jordförhållandena i trädets rotmiljö är dålig.

I övrigt kan många sorter kräva lite särskild servering för att uppskattas. Vissa är goda att sätta tänderna rätt i. Andra är godare när man skär upp i klyftor eller skivor. Ett Transparente blanche äter jag helst lite kallt, medan ett Ingrid Marie blir godast som rumstempererad i min mun.

Det är lite som vin, det här med äpplen.

Och om trädet inte bär frukt ett år kan det bero på
- att sorten är varannat/var tredjeårsbärande
- att det kom en köldknäpp under blomningen
- att det blåste eller regnade under blomningen så att bina inte gorde sitt pollineringsjobb
- att en angripare åt upp blommen

osv.
Åsa, mälardalen zon 2
Man behöver inte vara expert för att lyckas med ympning men det underlättar ifall du har någon som praktiskt kan visa hur man gör.
Låna gärna Beskärningsboken av Vollbrecht, Alm och Veltman där finns bilder på lite olika ympningssätt och man kan läsa om skörd av ympris mm.

Man behöver inte heller ha en massa specialgrejer heller till ympningen jag har lyckats bra med en billig men vass rakbladskniv och en rulle frystejp.
Jan af Lisö
Jag skulle vilja spinna vidare på ämnet, äpplen utan smak. I mitt fall gäller det ett Säfstaholm träd, planterat hos mig år 2000, som bar för första gången förra året. Jag tyckte att äpplerna smakade ingenting.

Det kan inte bero (tror jag) på solbrist, då äpplen var mycket vackert rödfärgade. Troligtvis inte heller på att de plockades för sent, då jag tog dem några helger i rad (rätt så råa de första gångerna) för att bli säker att inte låta dem bli övermogna.

Några idéer vad är problemmet och vad kan göras åt ?? Jag kommer ympa några sorter till i trädet, men något mer att göra ??
littlegem
Förutom att du skall glesa ut trädet (tänk på att skydda avsågade ytor med ympvax, annars får du lätt in röta) så är det värt att ta reda på vilken sort det är. Vissa sorter är helt enkelt inte särskilt goda. Ibland duger de som äpplen att göra mos och äppelkaka av men oftast inte ens det. Pomologer (äppelkännare) brukar veta sådant.

Sedan är det inget fel att låta ett vackert äppelträd stå kvar även om frukten är usel. Aplar kan vara vackra vårdträd. Tänk bara på att hålla rent från frukten under och i trädet så att fruktmögeln inte kommer in. Den sprider sig lätt till träd i närheten och då blir det ont om bra frukt i ett stort område.
Åsa, mälardalen zon 2
Stryka på avsågade ytor med div. medel eller vax bör man inte göra det trodde man förr i tiden gjorde nytta, men ev. svampsporer som finns i luften träffar sårytorna medans man sågar så lägger man på något brukar man snarare kapsla in rötor, träden brukar läka sina sår bättre ifall vi människor inte är där och kladdar. Spar grenkragar och liknande så sköter sig trädet själv.

När man sågar i trädet under juli-sept är det dock lite risk för angrepp av svamp det finns inte så mycket sporer/konidier i luften vid den tiden ifall vädret är torrt och varmt.
Cilla
Frukten som kommer första säsongen i ett ungt äppelträd kan skilja sig mycket från den som trädet bär sedan. dels kan den vara gigantstor, och inte sällan är den arom- och smaklös.

Jag brukar skämta om att trädets första äpple är som första skvätten dimjölk - annorlunda.
Jan af Lisö
Tack för svaret Cilla, det var precis vad jag hoppades få höra. Hoppas de smakar bättre i år. Hade Säfstahom den smaken mina hade i fjol, så skulle äpplet knappast ha överlevt över 150 år som ett av Sveriges populäraste sorter.

Vet du hur det är med Amorosa, hur gammal skall den vara för att ge skörd och hur smakar de första året ?? Jag blir så otålig !!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon