Full version: Hur mnga behver jag?
AnniiPannii
Hej!

Kan inte bygga mitt "riktiga" grnsaksland i r som tnk och drfr behver jag rd frn er pallkrage experter tongue.gif

Mina tomater, gurkor, chillis och paprika har jag i stooora krukor men hur mnga pallkragar behvs fr detta?

Bondbna
Salladslk
Rdisa
Plocksallad
Tv sorters morot
Sockerrt
Plocksallad (annan sort)
Rdbeta
Isbergsallad
rt,mrg
Brytsockerrt
Potatis

Resterande rter frvarar jag i krukor detta ret tror jag. smile.gif

S hur mnga tror ni? Och ska jag ha tv p hjden till potatisen eller rcker det om jag grver bort grssvlen utan fiberduk i smile.gif

Tacksam fr svar smile.gif
thorlof
AnniiPannii,
Svrt att svara p din frga d man inte vet hur mycket du vill ha ut av landet.
Enbart potatisen kan ju krva minst en eller tv kragar. Mortter1st/ salladslk+rdisa1st/ Plocksallad 3sort1st/
sockerrt1st/rdbeta1st/Brytsockerrt, rt,mrg,sockerrt/salladslk1st/potatis 2st/
En grov gissning kan vara 9-10st!
Vill du sedan ha Odlingstunnlar till detta finns sdana som passar pallkragar. http://odlarbanken.se/produkter/
Detta en mycket grov uppskattning beroende p om du vill ha mycket elle mttligt eller bara fr skojs skull.
AnniiPannii
Oj d, d var det som jag trodde. Mnga pallkragar! smile.gif
Fr rkna p det helt enkelt och dra ner p de sorter jag kan s i omgngar som plocksaladen och rdisorna.
Tack fr snabbt svar! smile.gif
Peztis
Tnk p att du kan odla saker brevid varandra. T ex kan du ju s sallat mellan mortter och rdbetor.
Jag brukar tnka p att man kan s lite ttare om man sr varannan "nedtgrnsak" (rotfrukter) och varannan "upptgrnsak" (sallat). Och s fr man ta i beaktande hur mycket tid de behver. Sallat och rdisor gr ju fort medan rotfrukter oftast behver lite mer tid.

Bnor och sdant som ska klnga uppt, behver du en pallkrage till det? Det funkar inte att bara grva en rundel i grsmattan hr och dr och stta en tipi (tre-fyra 2-mters strar ihopbundna i toppen) som de kan klnga p? Eller s bjer du armeringsjrn mellan kragarna och lter dem vxa som en tunnel emellan? Om du kan komma t kragarna frn andra hllet kan ju det bli lite hftigt.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon