|
I kväll börjar ett trädgårdsprgram på SVT 2 kl. 20.00. Österlenska trädgårdar heter programmet. Varje program har olika teman.
Ska bli roligt att se vad det är - om det är sevärt.
RibesRubusVitis
18-01-2012, 19:27
Irene_L
18-01-2012, 19:30
 för påminnelsen, Alba!
Garden bliss
18-01-2012, 20:48
Så, vad tyckte ni? Jag tyckte det bästa var smaken av sommar. Annars sådär.
Joda lite medelhavssol en dyster och blöt januarikväll är inte helt fel.Men; det är sådana trädgårdar som är omöjligt att uppnår för de flersta av oss vill jag säger.Jag personligen är mer roat av helt vanliga trädgårdar.
Natur liv
18-01-2012, 20:59
Inspirerande program och trevligt att trädgårdsägarna kom till tals. Jag gillar medelhavsträdgårdar och blev sugen på att placera en säng i trädgården vid min lavendelhäck (miniatyrhäck än så länge, men så småningom så ...). Sambons syster är på väg att slänga någon liknande säng som i programmet, så jag hoppas att jag hinner före.
Meriona
18-01-2012, 21:13
jag tycker som Garden Bliss. Ganska trist.
Alexander-VG-zon3
18-01-2012, 21:40
Tycker med det var tråkigt och mycket upprepningar från exempel trädgårdstoppen, samma trädgårdar och samma tjat.
Jag blev besviken. Påminner mycket om Trädgårdstoppen. Den typ av trädgård som de visade fungerar inte i större delen av landet. Det enda som jag skulle kunna ta efter är den där sängen i trädgården - vilken mysig plats.
Vi ska inte kasta in handduken än - det blir kanske bättre.
Såg det inte, men säng i trädgården låter bara mysigt i fantasin tycker jag.. Inte så sugen på att dela säng med millioner mördarsniglar
Garden bliss
19-01-2012, 13:53
CITAT (Wilmer @ 19-01-2012, 00:06)  Såg det inte, men säng i trädgården låter bara mysigt i fantasin tycker jag.. Inte så sugen på att dela säng med millioner mördarsniglar  Det där har jag också funderat över! Måste ju bli hur mycket kryp som helst om man ställer den ute på gräset och bland rabatterna? CITAT (flaxss @ 18-01-2012, 21:40)  Tycker med det var tråkigt och mycket upprepningar från exempel trädgårdstoppen, samma trädgårdar och samma tjat. Det var jag också förvånad över, att det rakt av var en trädgård som man sett rätt så i detalj redan, och så sent som förra året. Det måste väl finnas fler att visa? Men den är kanske såpass speciell att de ville ha med den ändå. Och så handlar ju programmet om ett begränsat område (Österlen) så de kanske kände att de inte kunde hoppa över den.
Jag hoppar i allafall över utebädden tills motsatsen är bevisad  Hur gör man rent praktiskt? Släpar madrasser, kuddar och annat ut och in, var lagrar man dem då inne?
I min dröm står den där sängen där färdig och bara väntar på mig alla dygnets timmar. Det regnar aldrig och det finns inga objudna gäster som kryper på madrassen sniglar, maskar osv. Men om jag återänder från drömmen så funderade jag också över det praktiska. Man måste ju ta in dynan varje dag. Den var ju ganska stor så det känns jobbigt och som sagt var ska man förvara dynan. Äh ....jag fortsätter att bara drömma.
malcolm
19-01-2012, 15:10
Koloniområdet Iris börjar också ikväll, kl. 20.00 på sjuan.
CITAT (malcolm @ 19-01-2012, 15:10)  Koloniområdet Iris börjar också ikväll, kl. 20.00 på sjuan. Så trevligt. Det är väl repris antar jag men vad spelar det för roll. Tack för tipset.
CITAT (Alba @ 19-01-2012, 14:48)  I min dröm står den där sängen där färdig och bara väntar på mig alla dygnets timmar. Det regnar aldrig och det finns inga objudna gäster som kryper på madrassen sniglar, maskar osv. Men om jag återänder från drömmen så funderade jag också över det praktiska. Man måste ju ta in dynan varje dag. Den var ju ganska stor så det känns jobbigt och som sagt var ska man förvara dynan. Äh ....jag fortsätter att bara drömma.   Som sagt, i drömmen och på bild i tidningar ser det väääldigt lockande ut! Nu börjar jag bli nyfiken, har någon provat? Får nog starta en ny tråd, detta blir OT.. haha.. Iris ja! Synd att det tog slut, lite mer trädgård så hade det varit ett toppen program att koppla av och drömma till i vintermörkret.
ingrid fuxwall
19-01-2012, 18:55
Ett badkar i örtagården vill jag ha - bättre än säng
mamamaggan
19-01-2012, 18:57
Har också funderat på detta med kuddar , madrasser osv i trädgårdsmöblerna. Tar man ut dem så måste man ju ta in dem varje kväll , varje gång man ska åka bort en stund osv osv.
Många har ju flera sitt-/liggplatser i trädgården så det blir ett evigt kånkande .
CITAT (ingrid fuxwall @ 19-01-2012, 18:55)  Ett badkar i örtagården vill jag ha - bättre än säng Vet du, det har jag alltid drömt om. Letade lite i våras i bygden men hittade inga övergivna. Så en dag när vi rensade i rabatten hittade vi ett BADKAR nedgrävt  Sambon fick order om att gräva upp, så nu har jag ett! Gamla ägarna hade grävt ner det som sorkskydd, men vi gör om i rabatten så det fick komma upp. Sommaren innan tryckte jag ner mig i en murarbalja...
Huggorm
19-01-2012, 19:47
CITAT (Wilmer @ 19-01-2012, 00:06)  Såg det inte, men säng i trädgården låter bara mysigt i fantasin tycker jag.. Inte så sugen på att dela säng med millioner mördarsniglar  Äsch, de är säkert mjuka och sköna
CITAT (Wilmer @ 19-01-2012, 19:04)  Vet du, det har jag alltid drömt om. Letade lite i våras i bygden men hittade inga övergivna. Så en dag när vi rensade i rabatten hittade vi ett BADKAR nedgrävt  Sambon fick order om att gräva upp, så nu har jag ett! Gamla ägarna hade grävt ner det som sorkskydd, men vi gör om i rabatten så det fick komma upp. Sommaren innan tryckte jag ner mig i en murarbalja... Wilmer, vilket fynd!!!! Det enda jag hittar mot sorkarna i vår trädgård är trasiga glasflaskor som de förra ägarna petat ned. Helt livsfarligt om man inte vet om det! Jag har sett bilder på folk som har haft gamla badkar nedgrävda i växthus och trädgårdar - hur läckert som helst!
Ja, nu undrar jag vad mer vi kan hitta  Har hittat en barnbadbalja med kärleksört i, den är vem som helst välkommen att hämta. Står på berget så rådjuren kan få käka av den
Nu har jag sett programmet och tyckte det var trevligt att se på. Inte för vi kan odla så här, men det spelar ingen roll, kul att se andra trädgårdar ändå. Med tanke på alla mördarsniglar och sork skulle programmen behöva vara väldigt specialanpassade för att kunna förverkliga här (trädgårdarna, växterna etc. även i vanliga trädgårdsprogram)- det vore i och för sig kul! Ett program som visade hur man klarar alla faror i trädgården, inkl. vildsvin och rådjur
Tittade på programmet igår, hade spelat in det och behövde pusta ut en stund inför allt pyssel med sonens kalas som gick av stapeln idag...
Jag som inte är så kräsen blev faktiskt lite besviken. Jag hade ingen euforisk trädgårdskänsla när jag tittade på det. Antingen var det ett trist program eller så var jag så stressad över allt jag behövde fixa för kalaset...
Faktum är att vad jag saknade var mer ren växtinformation. T ex varför inte bara lägga in en text i hörnet med namnet på växten som visades? Tror det skulle uppskattas av många och vara en enkel sak för dem som gjorde programmet. Och gör man det snyggt så behöver det inte störa den estetiska aspekten.
Eva i Skåne
23-01-2012, 08:27
Jag har inte läst denna tråden förrän idag, lite trött och sen med det mesta  Jag har inte sett Trädgårdstoppen så trädgårdarna var nya för mig, bortsett från reportage i tidningar och vänners foton. Östenlens växtzon är extrem även för oss som bor på andra håll i Skåne. Som pelargonidiot tyckte jag det var lite roligt med alla pelargonerna som hängde i ena trädgården. Inte att dom hängde där egentligen utan demonstrationen av hur dom vattnades. Han stod på stegen och släppte ner dom i buxbomshäcken där dottern dränkte dom i en balja. Det fick man se och så långt är jag med, men fortsättningen... Sen kastar hon tillbaka dom upp till mig  Ha ha, det skulle jag velat se. Man såg en liten sekvens där mannen gått ner något steg på stegen och vred sig för att ta emot vattnade krukor. Säng i trädgården verkar underbart - om nån annan bär ut och in madrassen varje gång jag vill ligga där. Det är mycket jobb redan med stoldynorna och krypen har jag inte ens tänkt på förrän nu när jag läst här. Nej, nån säng blir det nog inte. Badkar har jag också tjusats av i tidigare trädgårdsprogram, inbäddat bland väldofter som t ex lavendel, men är det inte problem med det också Wilmer? Smutsigt, fyllt med nedblåst skräp, fågelbajs och stopp i avrinningen? Jag bara spekulerar
Asch Eva, så negativt! Man kanske kan hänga ett myggnät över både säng och badkar?
Eva, givetvis!! Har hittills haft småpooler och muraback som jag succesivt använder vattnet att vattna med när det bli läbbigt. Det är ju sällan det är varmt å gott att bada i det... De få dagarna blir intensivbad, sedan återanvänds vattnet. Men då får växterna nytta av varmt vatten (varmare än från vår brunn i slangen). Dessa bad har jag stående på soligaste platsen mittiträdgården, har inte haft några sniglar där faktiskt! Inbillar mig att man inte vill ha sängen i solen utan mer lummigt och vilka bor där.. Sniglisarna. Jag har något liggande i så ev. djur och fåglar om de ramlar i kan ta sig upp. Har inte sett några fågelskitar, de håller sig nog till sina egna bad (massor) som är lämpligare att dricka ur. Anledningen till att jag hellre vill ha badkar än det jag haft är att då kan jag lättare tappa ur det sista och rengöra. De är få dagar på sommaren det är så varmt att jag använder dem, de senaste semestrarna inte alls. Har inte varit en varm dag på två sommarsemestrar.. (Därför har jag itne köpt mer avancerad pool som mina vänner har även om det lockar..)
Gärna en säng om någon annan bär OCH bygger ett hus för förvaring av madrass! Ser supermysigt ut.
Huggorm
25-01-2012, 19:59
Jaha, nu är det dags igen. Park- och slottsträdgårdar är dagens tema.
Alexander-VG-zon3
25-01-2012, 20:37
Tyckte det var ännu sämre denna gång än förra.
Och jag som tyckte det var härligt! Fantastisk trädgård med buskar och träd och en bra berättelse om skötsel av en slottsträdgård från förr till idag. Engagerade trädgårdsmänniskor är alltid roligt.
Alexander-VG-zon3
25-01-2012, 21:57
Jo första var fin att se, vacker trädgård med många ståtliga träd. Men jag tyckte personerna var tråkiga. Och gav inte så mycket mer än bara vackra träd.
Den andre lyssnade jag inte så mycket på (förstod knappt vad han sa) och det var inte så intressant att se en halvdöd buxbom häck.
Smaken är olika. Jag tyckte att programmet var ganska bra. Ulriksdals trädgård är jättefin. Det märktes tydligt att här hade man två trädgårdsmänniskor. Mycket kunniga båda två. Den som var tråkig var möjligen programledaren. Kronovalls slott, nja- Inte var där något att ta efter, och visst var häckarna skadade av vintern ( jag funderade på buxbomssvampen) men sådan händer.
octachoron
26-01-2012, 11:58
Båda inslagen var intressanta. Fantastiska miljöer på olika sätt.
Vad som var sämst var programledaren och filmningen (klippningen?). När entusiastiska trädgårdsmänniskor pratar om sina favoritväxter ska man ju visa (när)bilder på dessa växter, inte zooma in på ansiktet på personen.
Och sedan missade presentatören en hel del intressanta frågor när de besökte slottet, varför spann hon inte vidare på ämnet om att slottsägaren inte riktigt tyckte buxbom passade in i Sverige.
nattviol
26-01-2012, 18:40
Jovisst är det fina trädgårdar, men varför alltid visa Österlen som är så speciellt i sin växtzon? Vi i övriga Sverige får ingen inspiration av detta! Samma sak i trädgårdstidningar, alltid från Skåne! Jag önskar ett mer upplysande reportage om växterna och framförallt trädgårdar från övriga Sverige!
Huggorm
26-01-2012, 20:17
Jag tyckte det var intressant, speciellt den första trädgården då. Man fick ju till och med se en alldeles verklig sassafras
Den där första trädgården var verkligen underbar! Gillade den stora gräsmattan med alla vackra träd och buskar omkring, oerhört snyggt gjort!
Håller med om att det emellertid var svårt att höra vad de sa, det hade inte med dialekter osv att göra utan snarare med kvaliten på ljudet.
malarmaster
01-02-2012, 21:52
nu har program 3 gått o mina farhågor besannats,varför är det så svårt att göra ett svenskt trädgårdsprogram om trädgårdar? med växtbeskrivningar och engagerade förklaringar och skötselråd med trädgårdsägarna? Äppelodlingar o buxbomshäckar i all ära men så mycket om trädgård är det inte. Kan svaret vara att programledaren/redaktionen inte är trädgårdsmänniskor? Jag skulle lätt kunna göra mycket bättre program själv med riktiga trädgårdar o trädgårdsentusiaster,de finns i hela sverige ,kolla bara trädgårdsamatörernas trädgårdsguide,sveriges vackraste trädgårdar,visa dem ihop med deras kunniga ägare.det är dags att höja nivån från trädgårdstidningen upp till entusiasterna. ulf
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|