Nila
Har fått fröer av fingerborgsblomma som jag tänkte så. När är bästa tiden och hur gör jag?
Eva 33c
De behövr ingen kallperiod för att gro så det är ingen brådska alls. Det är en bienn, dvs den bildar bladrosett första sommaren, blommar och går i frö sommaren därpå och sen dör ursprungsplantan. Året därpå dyker självsådder upp och så upprepas livscykeln. Lite variation kan det vara, en del bladrosetter behöver två somrar innan de blommar om de inte hann bli tillräckligt stora år ett.
Jag sår mina digitalis i krukor med såjord utomhus i maj. Sen skolar jag om dem i egna krukor och planterar ut rosetterna på sensommaren. Så inte alla frön du fick i år, utan spar lite till nästa år så kommer du sen att ha fingerborgsblommor i din trädgård som blommar varje sommar via självsådd sedan.
octachoron
Jag sår alltid digitalis direkt i rabatterna under sommaren, orkar inte hålla på med omplantering när det gäller den.
Efter några år så har den förmodligen självsått sig ganska väl och då har du MÅNGA fingerborgsblommor:-)
mamamaggan
Slänger ut fröerna där jag vill ha blommorna , kan vara även på naturdelen av tomten , och det verkar inte spela någon roll om det blir på hösten eller våren för jag får alltid en massa blommor .

Nu har jag fröer i överflöd eftersom jag tar vara på dem varje år så man kan väl inte påstå att alla fröer tar sig , jag slänger ut mycket av fröerna.
Eva 33c
Ja, det är bara när jag har nya sorter som jag sår i krukor, så jag vet att jag får dem där jag vill ha dem, sen. De befintliga plantorna får självså sig bäst de vill. För en enda planta ger ju fröer i överflöd. smile.gif
Nila
Låter ju som en lättskött och växtvillig blomma. smile.gif
Tack för era svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon