|
Maria i Helsingborg
11-03-2004, 16:44
Idag åkte den - kaprifolen! Den hade snärjt in sig något förfärligt i staketet mellan oss och grannen och nu när staketet murknat och ska ersättas så blev första steget att klippa (jag hade behövt något annat än min sekatör eg.) ner buskaget som doftade så underbart i fjol. Förvedad massa á MÅNGA kilo blev det. Med många knoppar i dvala. Bättre nu än senare, tänkte jag. Senare, när man inte har hjärta i kroppen. Jag sparade en halvmeter friska stammar här och var och satte några toppar (grenar) i vaser med vatten och några i krukan med nyplanterade vårblommor vid dörren. Kan man föröka på det sättet tror ni? Usch, detta var lite halvtungt, fast att jag VET att kaprifolen mår mycket bättre nu. Än om den inte kommer att blomma i år
Kan man föröka på det sättet tror ni? japp. det kan man. har förökat min flera ggr på det sättet. har min planterad på gården i bostadsområdet jag bor i, och den förökar jag så att det slingrar sig upp i alla träden vi har
vickeva
11-03-2004, 19:51
CITAT (pejori @ 11-03-2004, 17:29) Kan man föröka på det sättet tror ni? japp. det kan man. har förökat min flera ggr på det sättet. har min planterad på gården i bostadsområdet jag bor i, och den förökar jag så att det slingrar sig upp i alla träden vi har  Å vilken bra idé, jag har en kaprifol som är så underbar i färgen, och doftar ljuvligt, men det står så dumt till. Alltså kan jag klippa av bitar och - vadå? sätta i vatten, peta ner i jord??? Tala om för mig hur jag ska göra och när, snälla!!
CallEva på Öland
11-03-2004, 22:33
Vivecka... Kaprifol tror jag... går att föröka på alla sätt... sätta i vatten, peta ner i jord, så fort kälen lämnat vår mark...
Tvångsflyttade i fjor några från Skåneland till Ön
Calle på Ön där man nu byter frisyr, dvs det blåser ostan i stället för den vanliga västanvinden
Maria i Helsingborg
12-03-2004, 08:07
Jamen kom HIT då, Unn! Man undrar varför kaprifol ska vara så, förhållandevis, dyrt om det är så lätt att föröka  Man kanske skulle ut och hämta fler toppskott och göra lite bissniss av det hela, i grannskapet. Det är ju onekligen en "gammal" seglivad/stark sort.
Tackar,tackar Maria Får man kanske lägga det på minnet tills sticklingklimatet är bättre? ...tigger Unn
Maria i Helsingborg
15-03-2004, 11:00
Nu har jag stoppat 16 pinnar i jorden, hälften av dem som klarar sig står det "Unn" på  Hör av dig när andan faller på!
Härligt Maria, vad snäll du är Ska norrut i trädgårdssyfte endera dagen (Cedergrens har väl öppnat igen  ) - jag mailar dig innan dess om det går bra. Unn
Å du förresten... kanske har jag något att byta med? Frön, rosor, syrener finns det t.ex. gott om här!
Maria i Helsingborg
15-03-2004, 16:55
Visst, maila du! En "bit" lila syrén, om du har, tackar jag inte nej till Ursäkta min okunskap men vad är "Cedergrens"? (Jag får kolla på nätet)
Maria i Helsingborg
15-03-2004, 16:59
CedergrensGot it! Ett ställe jag missat!!
Maria i Helsingborg hur har det gått med kaprifolen som du satte i vatten? Har det blivit några rötter på dom? Jag har också satt i vatten, men det har inte hänt någonting än. Kanske skulle satt i jord istället.
Pia
Maria i Helsingborg
02-04-2004, 10:12
Hejsan pimpim! Jag satte bara 3 i vatten och 1 av dem torkade ut. De andra står stadigt med utslagna bladknoppar - utan rötter dock - men jag ger dem tid. Sedan satte jag ju ett gäng i kruka. Unn var här i onsdags och hämtade den och de allra flesta verkade ha klarat sig. Sedan vet jag inte hur det såg ut under jordskorpan....... 4 egna i jord har jag också satt men väntar ut dem....... Skiftande resultat mao. Men så länge det finns liv så finns det ju hopp  Hoppas att det funkar för oss alla!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|