|
Gunilla T
19-01-2012, 17:26
Om politik, marknadens tillkortakommanden och överanvändadet av antibiotika - antibiotikaresistens. http://urplay.se/163770
CITAT (Gunilla T @ 19-01-2012, 17:26)  Om politik, marknadens tillkortakommanden och överanvändadet av antibiotika - antibiotikaresistens. http://urplay.se/163770Ja, det är faktiskt ett väldigt läskigt problem som skrämmer mej mer än vad ordet cancer gör! Visst är det ett politiskt problem som måste tas på största allvar. Man måste naturligtvis vidta åtgärder som stoppar all den vansinniga antibiotikaanvändningen somförekommer inom jordbruket...och det fortare än kvickt! Dessutom borde också myndigheterna gå ut med upplysningskampanjer som når ut till allmänheten som ett första steg. Jag tror att många fortfarande är väldigt okunniga om vad det egentligen handlar om. Man hör kommentarer som "Ja, men jag har bara fått 3 antibiotikakurer i hela mitt liv så därför blir jag förbannad för att doktorn vägrade skriva ut ett recept när jag nu varit förkyld i över en vecka..." Då har man varken förstått problemet och än mindre begripit vad man kan göra på individnivå.
*Stintan*
19-01-2012, 19:29
Jag förvånas över att ingenting gjorts åt detta enorma problem ännu för det är ju inte någon ny insikt precis. Väldigt skrämmande faktiskt att detta bruk av antibiotika fortgår som det gör.
Gunilla T
19-01-2012, 19:51
Ja, man kan knappt föreställa sig vad det innebär, en lunginflammation blir plötsligt dödlig.
Jag har hört det förut och här sägs det igen, vikten av forskning för att få ny antibiotika. Läkemedelsföretagen är inte intresserade av denna forskning eftersom det inte är lönsamt. Mer ekonomi finns i att forska på mediciner som används av kroniker - här behövs uppenbart en styrning av staten.
...och så detta otyg att medicinera djur i förebyggande syfte...
Cacki, vill fråga dig...jag har alltid levt i den tron att en förkylning orsakas av virus och då är antibiotika verkningslöst eller ?????
Huggorm
19-01-2012, 19:55
Det kanske är stoppet på befolkningsökningen vi ser närma sig? Moder jord som sätter ner foten?
gammelnalle
19-01-2012, 19:58
Å jag som trodde det var en ny organisation "Läkare utan vapen" ( typ: Läkare utan gränser) som tog avstånd till Vapen (export) Vägrade operera folk som arbetade på Hägglund, Honeywell, SAAB, Bofors etc.... som jag givetvis skulle stöda ekonomiskt....
men... intressant iallafall...
b
*Stintan*
19-01-2012, 19:58
CITAT (Huggorm @ 19-01-2012, 19:55)  Det kanske är stoppet på befolkningsökningen vi ser närma sig? Moder jord som sätter ner foten? Och människan hjälper till att skynda på det
Huggorm
19-01-2012, 20:00
CITAT (*Stintan* @ 19-01-2012, 19:58)  Och människan hjälper till att skynda på det  Se det från den goda sidan, jämlikheten förbättras. Förut blev bara den som bodde i ett rikt land botad från sin sjukdom, men snart är alla länder lika utsatta.
Gossen Ruda
19-01-2012, 21:35
CITAT (Gunilla T @ 19-01-2012, 19:51)  Ja, man kan knappt föreställa sig vad det innebär, en lunginflammation blir plötsligt dödlig.
Jag har hört det förut och här sägs det igen, vikten av forskning för att få ny antibiotika. Läkemedelsföretagen är inte intresserade av denna forskning eftersom det inte är lönsamt. Mer ekonomi finns i att forska på mediciner som används av kroniker - här behövs uppenbart en styrning av staten.
Cacki, vill fråga dig...jag har alltid levt i den tron att en förkylning orsakas av virus och då är antibiotika verkningslöst eller ????? Jag dristar mig att svara. Helt rätt, antibiotika har ingen effekt på själva förkylningen som orsakas av virus. Däremot kan man få följdsjukdomar pga att virusen banar väg för bakterieinfektioner. Jag har exempelvis tappat räkningen på hur många gånger jag har fått behandla bihåleinfektioner. Aldrig utan att först fått en ordentlig undersökning. Doktor Aniansson kollade med ultraljud men när han slutat jobba fick jag gå till min ordinarie läkare som skickade mig på röntgen innan han skrev ut antibiotika. Ok, på sista tiden blev jag själv så duktig på att diagnostisera så han litade på mig. Nu är det dock flera år sen jag fick sån kraftig förkylning att den gick upp i bihålorna.
Huggorm
19-01-2012, 21:38
CITAT (Gossen Ruda @ 19-01-2012, 21:35)  Jag dristar mig att svara. Helt rätt, antibiotika har ingen effekt på själva förkylningen som orsakas av virus. Däremot kan man få följdsjukdomar pga att virusen banar väg för bakterieinfektioner. Jag har exempelvis tappat räkningen på hur många gånger jag har fått behandla bihåleinfektioner. Aldrig utan att först fått en ordentlig undersökning. Doktor Aniansson kollade med ultraljud men när han slutat jobba fick jag gå till min ordinarie läkare som skickade mig på röntgen innan han skrev ut antibiotika. Ok, på sista tiden blev jag själv så duktig på att diagnostisera så han litade på mig. Nu är det dock flera år sen jag fick sån kraftig förkylning att den gick upp i bihålorna. Då vet du hur döden kommer kännas när de resistenta ger sig på dina bihålor
Gossen Ruda
19-01-2012, 21:45
CITAT (Huggorm @ 19-01-2012, 21:38)  Då vet du hur döden kommer kännas när de resistenta ger sig på dina bihålor  Det finns andra sätt än antibiotika, spolning exempelvis. Fast det är inte så bra eller nyttigt det heller. Kroppen brukar klara av de flesta bakterierna, bara för att de är resistenta mot antiobiotika betyder inte att de är farligare i sig.
Dom flesta människor är väl vandrande gifttunnor. Att slå en drill i naturen borde klassas som miljöbrott näst intill. Lite drastiskt, men vilken medicin vi än använder tillfälligt, eller under en längre period, kommer ju ut den naturliga vägen och påverkar miljön. Bakterier blir ju alltid resistenta förr eller senare, det ligger i naturens eget intresse att så sker. Sedan är det väl så att ny antibiotika inte kan tas fram förrän man vet vad man skall bekämpa. Tror jag i alla fall.
CITAT (Gunilla T @ 19-01-2012, 19:51)  Ja, man kan knappt föreställa sig vad det innebär, en lunginflammation blir plötsligt dödlig.
Cacki, vill fråga dig...jag har alltid levt i den tron att en förkylning orsakas av virus och då är antibiotika verkningslöst eller ????? Du har redan fått ett bra svar av Rudan. Det är det som sekundärt kan komma ur en luftvägsinfektion jag syftade på, även om jag formulerade mej slarvigt. Bihåleinflammation, öroninflammation, luftrörskatarr mm mm. I vissa fal behöver man naturligtvis hjälpa kroppen lite men i de flesta fall klarar en f.ö. frisk kropp av det alldeles utmärkt på egen hand....även om det kanske kostar några få sjukskrivningsdagar extra.
För några dagar sedan rapporterades de första fallen av totalresistent tuberkulos. Där har ni nåt som kommer att orsaka problem.
CITAT (Azur @ 19-01-2012, 22:55)  För några dagar sedan rapporterades de första fallen av totalresistent tuberkulos. Där har ni nåt som kommer att orsaka problem. Att TB är den sjukdom som ökar mest globalt sett är inte så känt i Sverige, vi är än så länge relativt skonade från denna sjukdom här. Problemet med resistens kommer av mängder med människor som inte fått behandling tillräckligt länge, av ekonomiska skäl ges halva eller bristfälliga doser vilket gör att tuberkelbakterien fått möjlighet att utveckla resistens. TB skördar mängder med liv varje år och anses på många ställen i världen vara en "skamlig" sjukdom som man hellre försöker tiga ihjäl.
Bara en lite regestrering !det här med läkare utan vapen , när bar Läkare vapen ? de har väl aldrig burit vapen vad jag vet så varför heter det "läkare utan vapen " ? Deras vapen ska va medicinlådan och kirurgkniven .
Red Top
20-01-2012, 00:06
CITAT (Motti @ 19-01-2012, 23:55)  Bara en lite regestrering !det här med läkare utan vapen , när bar Läkare vapen ? de har väl aldrig burit vapen vad jag vet så varför heter det "läkare utan vapen " ? Deras vapen ska va medicinlådan och kirurgkniven . Som vanligt har du inte läst vad tråden handlar om. [attachment=67353:smileys_...g_314088.gif]
*Stintan*
20-01-2012, 00:19
CITAT (Motti @ 19-01-2012, 23:55)  Bara en lite regestrering !det här med läkare utan vapen , när bar Läkare vapen ? de har väl aldrig burit vapen vad jag vet så varför heter det "läkare utan vapen " ? Deras vapen ska va medicinlådan och kirurgkniven . Suck!!!! Läs vad det handlar om innan du skriver!
CITAT (Motti @ 19-01-2012, 23:55)  Bara en lite regestrering !det här med läkare utan vapen , när bar Läkare vapen ? de har väl aldrig burit vapen vad jag vet så varför heter det "läkare utan vapen " ? Deras vapen ska va medicinlådan och kirurgkniven . Men vad i hela friden svarar du på? Du har ju inte koll på vad du skriver! Du måste ju läsa mer än rubriken... Hur läser du tidningen? Bara rubrikerna och hoppar över resten?
Rubriken är ju :Läkare utan vapen eller ?när bar läkare vapen ?va det svårt eller
CITAT (Motti @ 19-01-2012, 23:55)  Deras vapen ska va medicinlådan och kirurgkniven . Bingo.
jag sitter inte här och läser- 30 inlägg för att jag ska sitta här och verka smart i andras ögon ,jag har annat i mitt liv än att läsa var eviga tråd här på odla .Visst det finns ju en del av er som inte har något annat att ta sig för än att trycka ner andra här dom som inte tycker som ni eller fogar sig efter gängse regler som ni tycker !tryck ner dom så de vet sin plats. Nu har jag suttit här och skrivit om och skrivit om för så fort jag rör en knapp här så försvinner texten och stora delar av den !vad är det för fel ?eller är det bara min dator som är helt konfys ?
Kryddan03
20-01-2012, 01:29
CITAT (Motti @ 20-01-2012, 01:21)  Nu har jag suttit här och skrivit om och skrivit om för så fort jag rör en knapp här så försvinner texten och stora delar av den !vad är det för fel ?eller är det bara min dator som är helt konfys ? Det kanske är någon högre makt som försöker att säga dig något?
Gossen Ruda
20-01-2012, 08:25
CITAT (Kryddan03 @ 20-01-2012, 01:29)  Det kanske är någon högre makt som försöker att säga dig något? Troligen Mr Al K Hall.
*Stintan*
20-01-2012, 08:37
CITAT (Motti @ 20-01-2012, 01:21)  jag sitter inte här och läser- 30 inlägg för att jag ska sitta här och verka smart i andras ögon ,jag har annat i mitt liv än att läsa var eviga tråd här på odla .Visst det finns ju en del av er som inte har något annat att ta sig för än att trycka ner andra här dom som inte tycker som ni eller fogar sig efter gängse regler som ni tycker !tryck ner dom så de vet sin plats. Nu har jag suttit här och skrivit om och skrivit om för så fort jag rör en knapp här så försvinner texten och stora delar av den !vad är det för fel ?eller är det bara min dator som är helt konfys ? Om du skriver ett inlägg i en tråd så gör du väl det för att du vill vara med i diskussionen.... annars är det väl rätt meningslöst. Då är det väl rimligt att du tar reda på vad tråden handlar om innan du skriver något. Det har väl inget med smarthet att göra. Du kanske har automatisk censur i datorn när texten försvinner fast den borde ju isåfall slå till oftare. Nej svaret är nog att felet beror på dig, du har säkert bara kommit åt någon tangent olyckligt.
CITAT (Motti @ 20-01-2012, 01:03)  Rubriken är ju :Läkare utan vapen eller ?när bar läkare vapen ?va det svårt eller Så du läser alltså bara rubrikerna? Inte alls inläggen för övrigt?
malcolm
20-01-2012, 09:01
CITAT (Motti @ 20-01-2012, 01:03)  Rubriken är ju :Läkare utan vapen eller ?när bar läkare vapen ?va det svårt eller Såg du överhuvud taget intervjun som fanns i länken under inlägg ett i denna tråd?
Elisabeth-Västkustkolonisten
20-01-2012, 09:05
CITAT (Gossen Ruda @ 19-01-2012, 21:45)  Det finns andra sätt än antibiotika, spolning exempelvis. Fast det är inte så bra eller nyttigt det heller. Kroppen brukar klara av de flesta bakterierna, bara för att de är resistenta mot antiobiotika betyder inte att de är farligare i sig. Jag har aldrig träffat på en läkare i Sverige som gör en spolning. Sånt gör vi inte längre här, hette det. Vi ger antibiotika Elisabeth
*Stintan*
20-01-2012, 09:09
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 20-01-2012, 09:05)  Jag har aldrig träffat på en läkare i Sverige som gör en spolning. Sånt gör vi inte längre här, hette det. Vi ger antibiotika
Elisabeth Men det kanske blir aktuellt med spolning igen om inte antibiotika hjälper längre vem vet. Jag har träffat på läkare som gjort spolning även om det var länge sen.
malcolm
20-01-2012, 09:18
Det här med överdrivet användande av antibiotika är något har jag funderat på länge, så många på jobbet som sprungit till läkare för minsta förkylning för att få penicillin utskrivet. Visst är det bra att det finns men det är ingen mirakelmedicin som botar allt. I slutet av 90-talet mailväxlade jag med en kvinna från Nya Zeeland, hon och hennes man bedrev uppfödning av kalvar som senare skulle bli köttdjur och i något brev nämnde jag att de knappast behövde köpa mjölk i hushållet med tanke på deras verksamhet men det visade sig att de köpte paketerad mjölk de med eftersom de gav antibiotika till sina djur i förebyggande syfte. När jag nämnde det olämpliga i detta tog det hus i helvete och hon började prata om stolta bönder som minsann fött upp djur under generationer och jag skulle minsann inte sitta här i Sverige och ha åsikter. Hur som helst tog mailkontakten slut i och med detta och jag köper aldrig kött från Nya Zeeland längre. Inte för att jag gjorde det speciellt ofta då heller men ibland kunde man köpa oxfilé billigt till nyår därifrån. Jag tror att det är inom jordbruket man kommer att hitta de största bovarna vad det gäller ohämmad användning av antibiotika i fortsättningen men man får hoppas att ländernas regeringar får upp ögonen för detta och vidtar åtgärder.
Gossen Ruda
20-01-2012, 09:19
Sista gången jag blev spolad i näsan var nog för 30-35 år sen. En gång var det totalstopp. Läkaren pressade och pressade så huvet höll på att sprängas. Till slut släppte det och en blandning av vatten, blod och gulgrön goja rann ut i skålen jag höll under näsan. Läkaren kollade sörjan och sen fick jag antibiotika också.  Som sagt, man kanske får gå tillbaka till spolning om antibiotikan blir verkningslös.
Anki på Öland
20-01-2012, 09:34
CITAT (Motti @ 20-01-2012, 01:21)  jag sitter inte här och läser- 30 inlägg för att jag ska sitta här och verka smart i andras ögon............ Ingen risk, dina inlägg bevisar lätt motsatsen!!
Gunilla T
20-01-2012, 09:50
CITAT (Motti @ 20-01-2012, 01:21)  jag sitter inte här och läser- 30 inlägg för att jag ska sitta här och verka smart i andras ögon ,jag har annat i mitt liv än att läsa var eviga tråd här på odla .Visst det finns ju en del av er som inte har något annat att ta sig för än att trycka ner andra här dom som inte tycker som ni eller fogar sig efter gängse regler som ni tycker !tryck ner dom så de vet sin plats. Den chansen har du nog försuttit så det är ingen större risk. För din egen skull Motti och för att visa lite respekt för andra - läs vad som skrivs så eliminerar du de allra värsta grodorna iaf! Dethär hörde jag på nyheterna för ett tag sedan.. http://www.unt.se/varlden/resistenta-bakte...is-1635565.aspx
Red Top
20-01-2012, 10:39
Det är skrämmande att man under alla år av forskning i Antarktis inte ens tänkt tanken på att rena sina egna utsläpp. Ser med fasa fram mot exploateringen av både Arktis och Antarktis när det gäller t ex oljeutvinning. Hur kan pengarna och makten bara strunta i vad de gör mot miljön? De jublar och gör jätteskutt över att isen smälter. [attachment=67357:vomit.gif] Att fortsätta miljöförstöringen när naturen redan behöver [attachment=67356:sos.gif] är helt oförsvarbart. Sverige är ju, än så länge, föregångsland när det gäller användande av antibiotika i förebyggande syfte i djuruppfödningen. Här är det förbjudet i dag. Men vem vet när EU tvingar oss att börja använda det av konkurrensskäl. Då nickar och bockar nog vår borgerliga regering med dollartecknen blinkande i ögonen.  När det gäller förskrivning av antibiotika till patienter, som inte behöver det, mår jag illa när jag hör läkarna skylla på patienterna. -"Om de inte får antibiotika av mig, söker de sig bara till en annan läkare."
CITAT (Red Top @ 20-01-2012, 10:39)  Sverige är ju, än så länge, föregångsland när det gäller användande av antibiotika i förebyggande syfte i djuruppfödningen. Här är det förbjudet i dag. Men vem vet när EU tvingar oss att börja använda det av konkurrensskäl. Det är förbjudet i hela EU. Jag vet inte riktigt varför alla verkar tro att Sverige är särskilt framstående på miljövård, det är snarare så att EU regelbundet tvingar Sverige att ta större miljöhänsyn. I USA är det däremot fortfarande tillåtet pga att industrins ställning är mycket starkare där; senaste försöket att förbjuda att antibiotika ges till friska djur för att öka tillväxthastigheten var för nåt år sedan och stoppades av intensiv lobbying. Apropå miljö har USA nyss lagstiftat att kolkraftverk måste skaffa rening (jajamensan, de har kört helt utan rening fram till nu), ett beslut som bisarrt nog lett till att krav på avskaffande av USA's naturvårdsmyndighet EPA blivit en republikansk hjärtefråga.
Har följt denna fråga lite grand. Tror att det var minst 15 årsen jag såg ett TV progam om detta. Men inget har hänt. Tyvärr är det inga läkemedelbolag som är intresserad av att forska fram ett preparat. Dom vill helst att ett nytt läkemedel ska användas av många och tas ofta.
gammelnalle
20-01-2012, 15:07
CITAT (Azur @ 20-01-2012, 12:35)  Det är förbjudet i hela EU. Jag vet inte riktigt varför alla verkar tro att Sverige är särskilt framstående på miljövård, det är snarare så att EU regelbundet tvingar Sverige att ta större miljöhänsyn.
I USA är det däremot fortfarande tillåtet pga att industrins ställning är mycket starkare där; senaste försöket att förbjuda att antibiotika ges till friska djur för att öka tillväxthastigheten var för nåt år sedan och stoppades av intensiv lobbying. Jag vet inte riktigt vad du menar med ditt inlägg... nog används antibiotika förebyggande hos djur.... " Idag är det endast 13 % av den totala försäljningen som är antibiotika för behandling av grupper av djur via foder eller vatten. I slaktkycklingproduktionen används koccidiostatika för att förebygga parasitsjukdomen koccidios, " saxat från Statens Veterinärmedicinska Anstalt http://sva.se/upload/pdf/antibiotika/Antib...rige%202009.pdfMen nu kanske det är dags att starta en separat tråd.....??? b
Red Top
20-01-2012, 15:44
CITAT (Azur @ 20-01-2012, 12:35)  Det är förbjudet i hela EU. Jag vet inte riktigt varför alla verkar tro att Sverige är särskilt framstående på miljövård, det är snarare så att EU regelbundet tvingar Sverige att ta större miljöhänsyn.
I USA är det däremot fortfarande tillåtet pga att industrins ställning är mycket starkare där; senaste försöket att förbjuda att antibiotika ges till friska djur för att öka tillväxthastigheten var för nåt år sedan och stoppades av intensiv lobbying. Apropå miljö har USA nyss lagstiftat att kolkraftverk måste skaffa rening (jajamensan, de har kört helt utan rening fram till nu), ett beslut som bisarrt nog lett till att krav på avskaffande av USA's naturvårdsmyndighet EPA blivit en republikansk hjärtefråga. Hur kommer det sig då att t ex Danmark pumpar sina djur fulla med antibiotika i förebyggande syfte. Har de lämnat EU?
20-01-2012, 18:09
Det är många här som gillar att hacka på jordbrukarna....
När jag bosse i Tyskland hade ja gihop med min före detta jordbruk. Aldrig har något av vår adjur fått antibiotika i förebyggande syfte. Va skulle det vara bra för när man sen inte fick leverera mjölken på minst en vecka?
Inte heller min dotter, som driver gården nu, ger sina djur antibiotika om inte det är livsviktig.
Men alla dessa som ta antibiotika för den minsta lilla förkylning, även om den inte hjälper, det talas det lite om. Men bönderna hackar alla på även om bara några få har aning om jordbruk.
Elisabeth
*Stintan*
20-01-2012, 18:20
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 20-01-2012, 18:09)  Det är många här som gillar att hacka på jordbrukarna....
När jag bosse i Tyskland hade ja gihop med min före detta jordbruk. Aldrig har något av vår adjur fått antibiotika i förebyggande syfte. Va skulle det vara bra för när man sen inte fick leverera mjölken på minst en vecka?
Inte heller min dotter, som driver gården nu, ger sina djur antibiotika om inte det är livsviktig.
Men alla dessa som ta antibiotika för den minsta lilla förkylning, även om den inte hjälper, det talas det lite om. Men bönderna hackar alla på även om bara några få har aning om jordbruk.
Elisabeth Värst va du e känslig och tar åt dig då. Vi gnäller väl inte på dem som inte ger antibiotika i förebyggande syfte utan på dem som gör det. Man får inte antibiotika utskriven för minsta förkylning!
Gunilla T
20-01-2012, 18:32
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 20-01-2012, 18:09)  Det är många här som gillar att hacka på jordbrukarna....
Elisabeth Jag tycker du (ni) skall ha all heder av att ni inte missbrukat antibiotikan och som du vet gillar jag ekologisk djurhushållning av den enkla anledningen att jag tror att djuren har det bättre och det är viktigt för mig. Men...man kan inte dra generella slutsatser utifrån sin egen familj.
Gossen Ruda
20-01-2012, 18:33
Elisabeth Jo, man måste komma ihåg att inte dra alla över en kam. Många djurhållare har friska djur som inte kräver ständig medicinering, det är medicinanvändarna man skall ge sig på. Grisar som får gå för trångt att de blir sjuka utan antibiotika exempelvis.
20-01-2012, 18:40
CITAT (*Stintan* @ 20-01-2012, 18:20)  Värst va du e känslig och tar åt dig då. Vi gnäller väl inte på dem som inte ger antibiotika i förebyggande syfte utan på dem som gör det.
Man får inte antibiotika utskriven för minsta förkylning! Ja Stinatan i detta avseende är jag kanske känslig. Men man skriver här om jordbrukare, om jorbruket och så handlar det om alla. Inte om att kanske vissa gör det. Fortfarande finns det många läkare som är väldigt frikostia med antibiotika. Likaså när folk ringer till en läkare och säger att dom inte orkar att gå till jobbet. Ja då sjukskriver jag dig en vecka. Nej det räcker inte - behöver 2 eller 4 veckor. Var på TV för ett tag sen. Elisabeth
*Stintan*
20-01-2012, 19:49
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 20-01-2012, 18:40)  Ja Stinatan i detta avseende är jag kanske känslig. Men man skriver här om jordbrukare, om jorbruket och så handlar det om alla. Inte om att kanske vissa gör det.
Fortfarande finns det många läkare som är väldigt frikostia med antibiotika. Likaså när folk ringer till en läkare och säger att dom inte orkar att gå till jobbet. Ja då sjukskriver jag dig en vecka. Nej det räcker inte - behöver 2 eller 4 veckor. Var på TV för ett tag sen.
Elisabeth Ja det är väl jordbrukare det är fråga om när det gäller djur men du borde väl begripa att det bara är de jordbrukare som ger sona djur antibiotika i förebyggande syfte vi reagerar emot, det gör du ju själv också eller hur. Ja det är tokigt av läkare att vara för frikostiga med förskrivning av antibiotika. Beträffande sjukskrivningar kan jag inte uttala mig men det låter märkligt om det är som du säger när nu försäkringskassan är så på hugget.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|