Zzzleepy
20-01-2012, 06:57
Hej
Jag ska anlägga ett antal land i trädgården och då undrar jag hur man gör med gräsmattan?
Ska man gräva bort den helt och fylla med ny jord?
Kan man vända ner gräsmattan i botten på en djupbädd eller kommer den bara att växa upp igen då?
MVH
Chrille
Hej.
Jag har testat de mesta på den tiden jag utvidgade odlandet till mer än jag mäktade med.
Alla mina land bygdes lite upphöjd med en träkant ca 10cm.
Enklaste varianten var att ösa på mer jord och detta funkade utan att gräset växte upp.
Käns som för enkelt?
Vi förväntar oss att ju mer vi gräver, vänder och blandar ju bättre blir det.
Det fins forskning som tyder på att bönderna inte skal plöja och harva jorden som de gör och har gjort så vi kan välja kanske ta den enkla vägen.
Förslag
- döda gräset först gift, fins många varianter om du har bråtom (ättika)
- Läg grästorvorna underst upp och ner i djupgrävt land
Använd INTE en jordfräs utan att först avlägsna grässvålen.
Övers vil viha en sandig lättrensad jord så en stor sandhög är "guld värd"
Hoppas det är till lite hjälp
Zzzleepy
20-01-2012, 09:44
tack och bock..
Ska det vara koncentrerad ättika då? Som man köper i affären eller finns det nått medel i trädgårdshandlen?
Johan Jancke
20-01-2012, 20:09
Hej!
Det finns ogräsättika att köpa. Titta till exempel här:
OgräsättikaMVH
Johan, Blomsterlandet
Garden bliss
20-01-2012, 22:14
Får man göra reklam så där?
Jag har hittat billig ättika på Gekås, Harald Nyborg, Rusta, Cheapy och liknande butiker. Runt 50-lappen för en dunk.
octachoron
25-01-2012, 15:45
Om man vänder ner grästorvorna en bit under jordytan så kommer de att dö och förmultna av sig själva utan bekämpningsmedel. Efter ett tag så ger grästorvorna en utmärkt jord, jag använder dem alltid i rabatterna nuförtiden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.