Katarina Odla.nu
20-01-2012, 08:32
Hej!
Är det någon som har provat att odla ärtskott inomhus, från gula torkade ärtor. Det är så himla gott och fräscht i sallad och som dekoration. Idag fick jag ett mejl från en dam i England som ständigt har en kruka med ärtskott i sin fönsterkarm på vintern.
Berätta gärna om någon har provat!
/Katarina på redaktionen
Ja, på -80 talet åt marsvinen... Då visste jag inte att det var så gott åt oss själva. Ingen dum ide att ta upp igen, jag tycker de är supergoda när man får på restaurang!
Whiskuchi
26-01-2012, 13:19
Som barn gjorde jag det ofta, bara för att se växtkraften - aldrig för konsumtion. Som vuxen har jag bara odlat solrosskott. Mycket gott!
mamamaggan
26-01-2012, 13:48
Bra tips , gillar också när man får det på restaurang.
susanne-79
27-01-2012, 19:52
Odlar ni i jord eller groddar ni de bara?
Har faktiskt en påse ärtskottsfrön som bara ligger här. Hur blir det bäst?
Är det bara vanliga gula ärtor? Sådana som man som barn blåste i väg i rören från plastgalgarna? Jupp, jag har två bröder...
susanne-79
28-01-2012, 10:28
De ärtorna jag har är köpta just för att göra ärtskott. Märke Primo Vitamino.
De är ganska små ärtor och gröngula i färgen. Har provat att göra som det står på påsen en gång (odla i groddtråg men utan någon fukthållare, typ jord) men det blev inte alls bra - torkade ut...
Jo, jag har nu testat för första gången att odla ärtskott.
Jag tog en låda med 2cm kanter och fyllde på jord ,eko-ärtor från ica och sedan ett lager jord på.
På en vecka hade jag en tät fin matta på ärtskott. det blev ca. 10 cm höga.
Man kunde klippa dom ner och det kom en gång till lika fint!
Tredje omgången fungerade inte så bra, kanske om jag hade gödselvattnat.
Men två klipp får man lätt.
Jag testade en ny sådd utan att täcka ärtor och det verkar inte så lyckad.
vissa gror, men långt i från alla.
Så nästa gång täcker jag lätt alltihopa!
Har odlat skott av gula ärtor och det är fantastiskt att själv kunna odla fram något färskt och fräscht på vinern. De smakar väl inte så mycket, men det beror ju på vad man är ute efter. Om det är en delikatess man är ute efter så ska man odla sockerärtsskott, men då går man ju också från "grönsakspris" till "deliketesspris", så det är ju ett val man får göra.
officinalis
21-02-2012, 23:01
Jag har odlat ärtskott i brätten. Hos mig har de blivit bäst ifall de står mörkt. De blir långa och mjälla då.
evachris
24-02-2012, 22:50
Hej!
Jag har odlat ärtskott nu i vinter och det blev gott, men det tyckte våra katter också :-))
Jag odlade i jord på fönsterbrädan.
Hälsningar
Eva-Christin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.