Full version: sveriges 7 underverk
andreas i uppsala
Liten omröstning.Vad tycker ni?
I aftonbladet har de en omröstning där man ska rösta frma sveriges 7 underverk.
Vad skulle ni vilja ha med? Det måste dock vara "saker" byggda av människor.

Finns det några bra förslag? smile.gif
Posse
CITAT (andreas i uppsala @ 11-03-2004, 17:42)
Liten omröstning.Vad tycker ni?
I aftonbladet har de en omröstning där man ska rösta frma sveriges 7 underverk.
Vad skulle ni vilja ha med? Det måste dock vara "saker" byggda av människor.

Finns det några bra förslag? smile.gif

Mja, det var en knepig fråga. De flesta storslagna byggnadsverk torde ha utförts av mer eller mindre tvångsarbetande människor så på ett sätt känns det fel att hylla verken, byggandet har ju medfört mycket lidande.... unsure.gif
Men bortsett från det:
Jag har inte upplevt den själv, men Göta Kanal är nog lite av ett underverk... smile.gif
Hannele
CITAT (Posse @ 12-03-2004, 09:57)
Göta Kanal är nog lite av ett underverk...  :)
wub.gif Jag röstar på Hisingen; med sju underverk;
Nordens största småbåtshamn, Sveriges största plantskola, Sveriges största bilfabrik, Sveriges äldsta underhavstunnel,
Sveriges största ostindiefarare, Sveriges Silicon Valley, BK Häcken.... Sveriges fjärde största ö,
omgärdat av Göta älv i syd och öster, Nordre älv i norr samt Kattegatt i väster.
Posse
CITAT (Hannele @ 12-03-2004, 12:49)
Göta Kanal är nog lite av ett underverk...  smile.gif
wub.gif Jag röstar på Hisingen; med sju underverk;
Nordens största småbåtshamn, Sveriges största plantskola, Sveriges största bilfabrik, Sveriges äldsta underhavstunnel,
Sveriges största ostindiefarare, Sveriges Silicon Valley, BK Häcken.... Sveriges fjärde största ö,
omgärdat av Göta älv i syd och öster, Nordre älv i norr samt Kattegatt i väster.

Kålle och Ada är väl nånstans därifrån trakterna också? unsure.gif
Louise i Göteborg
CITAT (Posse @ 12-03-2004, 12:53)

Jovist, de älsta Kålle o Ada historierna kommer från Lundby på Hisingen.

Sen glömde Hanele en:
Sveriges enda bifurkation

Detta är en flod som rinner i två riktningar. Det finns inte många i världen Amazonas är en och Kvillebäcken på Hisingen en annan.
*Felix matte*
Bifurkationer

Det finns två stora bifurkationer i världen. Den större av dem finns i Sydamerika där floden Casioquiare sammanbinder Rio Negro och Orinoco och den andra är Tärendö älv här hos oss i Norrbotten.

Sylvia
Jag har inte upplevt den själv, men Göta Kanal är nog lite av ett underverk... smile.gif

Göta Kanal med all ära, den ska ju vara med så klart, men du kan skatta dig lycklig som inte har slussat den vid "rusningstider" i juli!! Rena rama dårhuset, alltså!!
gammelnalle
CITAT (Louise i Göteborg @ 12-03-2004, 13:16)
CITAT (Posse @ 12-03-2004, 12:53)

Jovist, de älsta Kålle o Ada historierna kommer från Lundby på Hisingen.

Sen glömde Hanele en:
Sveriges enda bifurkation

Detta är en flod som rinner i två riktningar. Det finns inte många i världen Amazonas är en och Kvillebäcken på Hisingen en annan.

bifurkationer hur unikt det än må vara är väl inte byggd av människor ?? Och Kålle och Ada ... tja....
ohmy.gif laugh.gif rolleyes.gif laugh.gif laugh.gif kanske kan sägas vara tillverkade av människan.... rolleyes.gif rolleyes.gif

Och jag tycker att Posse har en poäng: "Mja, det var en knepig fråga. De flesta storslagna byggnadsverk torde ha utförts av mer eller mindre tvångsarbetande människor så på ett sätt känns det fel att hylla verken, byggandet har ju medfört mycket lidande.... "

men då faller ju världens sju underverk åså!!! (Troligtvis iallafall)

Det var svårt detta: Ölandsbron?? Öresundsbron??? IKEA ??? Småland ?? (all sten som Kal-Oscar och hans jämnbördiga hann släpa väck innan de emigrerade) Wasa , Rökstenen, Hällristningarna i bl.a. bohuslän, ångermanland, och Norrköping.......?? Malmbanan Luleå- Narvik ??
Skorstenen på Rönnskärsverken i Skelleftehamn (som iallafall tidigare var europas högsta) ...?
andreas i uppsala
själv röstar jag på domkyrkan, nordeuropas största kyrka. Och den är inte vad jag vet byggd av tvångsarbetare.
Hannele
CITAT (andreas i uppsala @ 11-03-2004, 17:42)
Det måste dock vara "saker" byggda av människor.

Då var ju mina sju förslag på Hisingen helt perfekta! sleep.gif
Jag tror det är ganska lyckliga människor som byggt Nordens största småbåtshamn,
Sveriges största plantskola, Sveriges största bilfabrik, Sveriges äldsta underhavstunnel,
byggt kopia av Sveriges största ostindiefarare, skapat Sveriges Silicon Valley och BK Häcken....
belle
Sveriges Största Under: Falu Gruva, så klart. Tänk vad människor i århundraden har slitit ihjl sig för att ge Sverige (och övriga världen) koppar ( och förstårs Falu rödfärg). Falu Gruva är numera ett världsarv som vi ska värna om!!!!
Posse
CITAT (Sylvia @ 12-03-2004, 15:59)
Jag har inte upplevt den själv, men Göta Kanal är nog lite av ett underverk...  :)

Göta Kanal med all ära, den ska ju vara med så klart, men du kan skatta dig lycklig som inte har slussat den vid "rusningstider" i juli!! Rena rama dårhuset, alltså!!

Göta Kanal lär också omnämnas som "skilsmässodiket"... huh.gif rolleyes.gif
Hans i Mälardalen
Jag håller på min kommun och röstar på klosterkyrka i Eskilstuna biggrin.gif
Om inte det går vägen så röstar jag å min fars vägnar på högakusten-bron rolleyes.gif

MvH
vickeva
CITAT (andreas i uppsala @ 12-03-2004, 16:42)
själv röstar jag på domkyrkan, nordeuropas största kyrka. Och den är inte vad jag vet byggd av tvångsarbetare.

Lunds domkyrka eller??? sleep.gif
Berith
Mariestads domkyrka!! tongue.gif
andreas i uppsala
varken någon av dom slår min kyrka sleep.gif
även fast lunds domkyrka (och jätten finn) är mycket fin. Men finaste kyrkan i sverige är nog den i skara. Det finns inget finare än byggnader som är byggda av sandsten och kalksten. mmm... kalksten wub.gif mmmm sansten wub.gif
lavendel
Hej !
Tänker påSmålands alla stengärdsgårdar....inte så pampigt...men ett fantastiskt monument över viljan att skapa ett bättre liv!
Lvendel rolleyes.gif
vickeva

Lunds...
andreas i uppsala
kallar du det för kyrka sleep.gif tongue.gif svart av föroreningar är den också. Det enda som slår domkyrkan är kalkstenen och det fantastiska klockuret, som står till väntser när man kommer in
vickeva
mad.gif mad.gif mad.gif tongue.gif
andreas i uppsala
romansk är den också. tongue.gif vilket är fint men en blandning av romansk och gothisk är finare sleep.gif tongue.gif
vickeva
smaken är som baken...
ariana
Hällristningarna i Tanumshede
sanna

Ringmuren i Visby.

Sanna
Annelie
Detta är mina underverk - "saker" byggda av människor wub.gif rolleyes.gif

*Felix matte*
CITAT (Annelie @ 13-03-2004, 18:14)
Detta är mina underverk -  "saker" byggda av människor  :wub:   rolleyes.gif

wub.gif wub.gif wub.gif Finare underverk går ej att finna
*Felix matte*
Byggnader..underverk.
Kiruna kyrka vackrast i Sverige!
Slott, stadshus och domkyrka fick stå tillbaka när Kiruna kyrka knep arkitekturpriset som alla tiders bästa byggnad.

[

Läs mer om vackraste byggnaden
vickeva
CITAT (Felix matte @ 13-03-2004, 18:50)
[

å vad fin!!!!!!!!
zaaritha
Läckö slott på Kållandsö är mycket vackert!
Visby ringmur.
Skara Domkyrka.
M-B
Betty
http://www.svenskakyrkanlulea.com/www/nlfs...LE/nlfkyrka.jpg
I Gammelstads kyrkby ligger Nederluleå kyrka, församlingens huvudkyrka. Kyrkan är Norrlands största medeltida kyrka. Runt kyrkan ligger kyrkstaden som består av 424 stugor uppdelade i 555 kammare. Kyrkstaden med sin levande kyrkstadstradition är sedan den 7 december 1996 med på UNESCO:s världsarvlista över för mänskligheten omistliga kultur- och naturmiljöer.

Världsarvet, Gammelstads kyrkstad
Wargen
Visby Ringmur var det första som dök upp i minnet, sen kommer nog Ale Stenar och Läckö Slott.
På google finns några fina bilder på Ale Stenar...
Posse
ohmy.gif När jag besöker Kungliga Hufvudstaden tycker jag det är ett rent underverk att människor kan anlägga och hålla reda på alla tunnlar, spår, alla kablar och ledningar kors och tvärs m.m. som behövs för att den spårbundna trafiken ska kunna fungera.
birgitek
Kanske inte underverk men otroligt vackra är dom, Ölands- och Öresundsbroarna. Och så Kalmar slott med sitt läge vid sundet förstås.
Birgit Ek
Tommy
Det finns ju redan byggnader som är med på världsarvslistan där Drottningholms slottsområde var det första att komma med. Totalt finns arton svenska kultur- eller naturminnen på denna lista.

Av de som inte redan finns med så borde Ishotellet i Jukkasjärvi vara med samt stenfyllnaden av Oxdjupet som pågick i 300 år på order av Gustav Vasa, allt för att hindra fientliga skepp att nå Stockholm. Samma stenfyllning som efter bara ett par årtionden började tas bort igen.
MRLINDELL
Hisingen, vilket skämt. Alltså Sveriges Silicon Valley ligger snart i varenda stad, så glöm sådant.
Förslaget om ringmuren på Gotland känns då betydligt sundare. Eller någon domkyrka, Uppsala eller Lund, jag råkar ha en fot på båda ställena. Men tänker vi så, så kommer även ölandsbron & öresundsbron att vara ett object om några hundra år. Det finns även andra byggnader från vikingatiden och så gamla kloster som berör vår Svenska historia.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon