Full version: Saffran o Simba
zaaritha
Ja--nu är de borta! Känns jobbigt!
Måtte de "vila i frid".
sqrulan
Nä men??? -cry-.gif
zaaritha
Ja, mest gör det ont om Simba! Hon var så vacker!
Men; nu är de borta! Känns väldigt jobbigt!
sqrulan
crying.gif Vad kan man säga?
sqrulan
crying.gif

zaaritha
Klart jag älskade Saffran! Simba var mer som en "fin dam"!Saknar båda, förstås!
Den ene blev skjuten, den andra dog av gift, enligt veterinären.
merlin68
CITAT (zaaritha @ 21-01-2012, 22:33) *
Klart jag älskade Saffran! Simba var mer som en "fin dam"!Saknar båda, förstås!
Den ene blev skjuten, den andra dog av gift, enligt veterinären.

Oh nej, skjuten och förgiftad? Inte samtidigt väl? Vet ni vem som har gjort detta? crying.gif
Ingela i Segersberg
Fy så hemskt! Jag fattar inte hur en del människor är beskaffade, som kan göra så här!
mamamaggan
trostar.gif trostar.gif trostar.gif
Fenja
Men så tråkigt. Vad är det för idioter som gör något sådant?!!
Stor tröstekram till dig Zaaritha.
Myosotis
Så hemskt!! trostar.gif Var det katter?
*Stintan*
Fy va jobbigt trostar.gif
zaaritha
Ja--Saffran hittade vi bakom la´gården. Två skott.
Simba, låg bakom stallet.
Fyra kattägare har fått sina katter förgiftade.
Två--med oss--har fått katter skjutna.
Men, polisen "hinner inte" ta hand om dylikt!..........................
Biggan_
CITAT (zaaritha @ 28-01-2012, 02:04) *

Tröstekramar i mängder! smiley_small_hug.gif
Men jag förstår inte! Ni bor ju på landet, och där kan väl ingen ha något emot att man har katt?!!
merlin68
När så många katter blivit dödade borde det gå rykten om vem gärningsmannen kan vara?

Någon som tex vid tidigare tillfällen ha sagt att han / hon är less på katter som springer överallt eller liknande? Hoppas ni hittar det svinet (tänker inte skrädda orden här jag blir så förbannad över att någon dödar djur, och med gift det är ju överjävligt vad de stackars djuren har fått lida)!!! ranting.gif
Azur
CITAT (zaaritha @ 28-01-2012, 02:04) *

På er tomt alltså?

CITAT

I senaste "Veckans Brott" ville de att personer ska höra av sig med vardagsbrott som polisen vägrar utreda eller utrett dåligt. Kanske läge att skriva till dem.

Jag misstänker att både ni och polisen har en ganska bra uppfattning om vem som gör det? Det brukar vara en "offentlig hemlighet" på bygden vem det är som är knäpp.
CillaM
Där jag bor hade vi en djurplågare för några år sedan, han åkte fast tack vare ett antal vakna ungdomar. Det är dags för er boende att verkligen ta tag i problemet som ni har!
Myosotis
CITAT (Biggan_ @ 28-01-2012, 12:29) *
Men jag förstår inte! Ni bor ju på landet, och där kan väl ingen ha något emot att man har katt?!!

Men det är väl just på landet det händer. Många jägare är katthatare och skjuter gärna katter, kan tom skryta med det utan att man kan bevisa att det var just de. Vi hade ett sånt fall i närheten för rätt många år sen, det var en älskad kattindivid alltså, inte fråga om någon förvildad koloni. Katten hittades skjuten på en gödselhög eller liknande, alla visste vem som hade gjort det, kattägaren och mördaren kände varandra. Min ena katt bara försvann för några år sen, han kan mycket väl ha blivit skjuten han med. Jag försökte med halsband men han tog det av sig hela tiden. En skygg förvildad katt beter sig som en sådan mot främmande även sedan den blivit tam, jägaren kan inte se på katten att det är någons bästa vän så de utgår ifrån att ingen kommer att sakna den.
Azur
CITAT (Myosotis @ 31-01-2012, 10:52) *
Men det är väl just på landet det händer. Många jägare är katthatare och skjuter gärna katter

Japp.
CITAT
En skygg förvildad katt beter sig som en sådan mot främmande även sedan den blivit tam, jägaren kan inte se på katten att det är någons bästa vän så de utgår ifrån att ingen kommer att sakna den.

Det är helt riktigt, en tam katt är inte tam mot främmande människor.

Man hör alltid att det numera ska vara olagligt att skjuta katter om man inte är säker på att de verkligen är förvildade, men det är precis tvärt om - det är lagligt att skjuta en katt om man inte är säker på att den är tam.
Jag kollade upp det där och det finns faktiskt ett högsta domstolsbeslut där de friade en jägare som sköt en tamkatt på ägarens mark men 150 meter utanför tomtgränsen. Katten var välkänd i bygden, men jägaren hävdade att han trott det var en vildkatt eftersom den träade när hans hund jagade den, men hoppade ner när han gick fram och tog fast hunden och när han då släppte hunden så klättrade katten upp i ett annat träd. Så beter sig bara vildkatter, hävdade han, och trots att expertvittnen sa att det är nonsens så friades han eftersom det bara är olagligt att skjuta en katt som man vet är tam.

Detta trots att han hängde upp den döda katten i en grenklyka på ägarens tomtgräns, vilket i alla fall jag tolkar som att han jäkligt väl visste vem katten tillhörde.

Det är därför jag inte gav mig förrän jag hittade signalfärgade reflexhalsband som satt kvar på katten, inte ens en katthatande jägare kan hävda att han trodde denna katt är vild, oavsett om den är skygg:

[attachment=67606:halsband_DSC_6833.jpg]

Men i Zaarithas fall hade det säkert inte räckt, den som är knäpp nog att lägga ut förgiftad åtel bryr sig nog inte om halsband. Jag tycker fortfarande hon borde skriva in till Veckans Brott och/eller slå sig samman med övriga drabbade och lägga press på den lokala polisen (som antagligen egentligen har en bra aning om vem som gjort det).
zaaritha
De jag känner o jag har pratat.
Några av de som råkat illa ut, känner jag inte.
Nå´n undrade om de låg på vår mark: ja!
Nå´t liknande hände tydligen för ca 6-7 år se´n.
Men; då var inte våra katter utsatta.
När man hittar en av våra katter döda; det gör så himla ont!
Man blir osäker, undrar varför?
De har inte stört nå´n--vad jag vet..............

Ingen verkar ha nå´n aning om vem det kan vara!
Hoppas nu bara att de katter vi har kvar--får leva!
kangas
Men HERREGUD!!!?
Det är ju fullständigt vidrigt! Jag förstår att det knappt är lönt att polisanmäla, men tänk om det hade varit hundar - då hade det tagit hus i helsikke för en hund är ju ändå något helt annat...
Jag tycker ändå det faktum att någon går runt och avsiktligt dräper/förgiftar andras djur borde vara något som skulle uppmärksammas. Kan du inte gå till lokaltidningen?

Och så blir man så ledsen, vad kan man göra för att uppvärdera katter..?

Flemming
Beklagar det inträffade Zaaritha !
Tycker bestämt du skall gå till botten med det som har hänt och inte försöka glömma det hela.
Om det finns någon som "ränner runt" med ett vapen och skjuter katter,herrelösa som tama,då skall människan sättas dit.

Förstår inte riktigt varför katter på landet skall tas av dagen...
Någon som kan förklara ?
Eva-Helene
För att uppvärdera katter så måste alla kattägare som har en honkatt som fått ungar börja ta ordentligt betalt för dom! "Det är bara en bondkatt / blandras" säger då de flesta - men har ni sett vad hundägare tar för deras blandraser?
Några exempel (tittat ipå blocket.se): Yorkie utblandad m 37,5% chihuahua 6.500 kr; 75% chihuahua / 12,5% tibetansk spaniel / 12,5% gårdshund (dansk-svensk dito antar jag) 4.500 kr; collie / engelsk springer spaniel 6000 kr.
Kollat på blandras katt ungar också: norsk skogkatt/perser 500 kr; norsk skogskatt/siames 500 kr.
Hittade (hör och häpna) en annons; 50% birma 25%perser 25% cornish rex 3.500 kr

Alltför ofta ser man annonser på kattungar för 50-100 kr/styck. Jag resonerar som så, att har man inte råd att betala en tusing för en katt, så har man inte råd att ha en katt.

Apropå förgiftade katter: i min hemby finns en bonde som lägger ut råttgift i sina lador. När det gjorts, så hålls dom egna katterna inomhus tills "faran är över", men övriga kattägare i byn varnas inte. Böndernas ägor är utspridda över hela byn + lite till...som ett lapptäcke nästan, så den bondens ena lada är t.ex. bara 100 m från min mors hus. Mor har mist några katter p.g.a. den bonden sad.gif
zaaritha
Kangas: två andra kattägare har gjort det---så det har stått i Hjo-
tidningen.
Men ; polisen anser fortfarande--att "de inte har tid m så´nt".......
Myosotis
CITAT (Flemming @ 04-02-2012, 17:54) *
Förstår inte riktigt varför katter på landet skall tas av dagen...
Någon som kan förklara ?

[attachment=67704:gaah.gif] Nu låste sig datorn. Men jag ska försöka vara tålmodig och skriva om alltihopa.

Många jägare har en föråldrad syn på rovdjur. Inte alla, det finns bra och kunniga jägare också. Men många tycker att rävar, duvhökar, kråkor, katter, vargar etc. ska utrotas eller decimeras för att de äter djur eller fågelägg. Bytesdjuren är ”söta” och predatorerna ”onda” och människan tar sig rätten att leka gud och bestämma vilka som ska få finnas, man tror sig göra en god gärning när man beskyddar de ”söta”. Ekosystem har de aldrig hört talas om, märkligt, jag trodde det ingick i utbildningen när man tar jägarexamen. Nu tillhör inte katten den inhemska faunan så det är egentligen en helt annan fråga, men jag tror att det är detta hatet som ligger till grunden när katter skjuts. Och som Eva-Helene säger, att katten inte har något värde. Det finns så många så det är bara bra att skjuta av några, ägarna bryr sig nog inte om den ändå och förresten är det så lätt att skaffa en ny gratis kattunge. Förresten dräper ju folk sina egna kattungar eller skjuter i vissa fall sina egna vuxna katter också. Om folk slutade producera så många oönskade kattungar någon gång och kastrerade sina katter, då kunde man göra något åt problemet från grunden.
zaaritha, hade du anmält om det hade varit en häst? En hund? Ett barn? Bidrar man inte själv till det allmänt vedertagna synsättet att katter är värdelösa om man inte anmäler?
Azur
Det är nog tyvärr så att enda sättet att få polisen att utreda är att göra det besvärligare för dem att inte utreda. Ge er inte. Ring kommunpolitiker & journalister. Prata med era grannar och få andra drabbade att också skriva och ringa. Utnyttja kontakter - ni kanske känner nån som känner nån? Prata också med närmsta veterinär, det är tänkbart problemet är större än ni tror.

Sen kan det förstås vara så att polisen vet vem det är men att det är nån de inte vill ingripa mot, t.ex. för att de anser att han är ett problem för mentalvården inte polisen.
Flemming
Tack Eva-Helene och Myosotis för era svar.
Alltid lika trevligt med en fördjupning i ämnet.
Trodde bestämt att bönder och jägare gillade katter,då dom trots allt håller gnagarna på en lagom nivå.
Det är inte lätt med djurens vara eller inte vara,lite som en del vill ha sol medan andra vill ha regn...

Visst har jag svårt för katter när dom jagar fåglar men att skjuta/döda dom är långt utanför mina tankar !
Tycker fortfarande att "galningen" skall klämmas åt och det rejält !!!
zaaritha
Har pratat med grannar o polis.
Någon tror att han vet vem som gjort det--men; vägrar att säja nå´t till polisen, tyvärr!

Den polis, jag pratade med--känner jag se´n många år tillbaka.
Han vill -förstås- ha bevis,,,,,,,,,,,,,,,,
Han är hundvän, men tycker att detta m katterna är otrevligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon