Puttemannen
Hej

Vi bor på bottenplan i lgh. Som ni ser på bilden så har vi en liten plätt som tillhör oss med altandörr till. Idag så ser det ut som bilden visar, med nån låg liten häck och lite lite gräs innanför, och sen en lika liten altan.

Vår tanke är att vi ska göra ett trädäck på hela denna ytan, och sen så vill vi byta häcken runtomkring. Problemet är bara att vi är inte några trädgårdsmänniskor, och vet inte mycket om vad som finns för alternativ.

Därför hoppas jag på hjälp från er trädgårdsmänniskor vad man skulle kunna använda för buskar/häck här. Och jag listar därför våra önskemål. Utanför häcken är det en trist utsikt, med parkeringar och carportar, och ibland folk som går förbi till sina bilar naturligtvis, och för övrigt så ligger altanen i söderläge med massor av sol. Som tur är för oss så har vi kvällssol med sjöutsikt på altanen på andra sidan iaf. :-)

Nu önskar vi alltså kunna använda denna ytan och ta del av solen. Så här ser önskemålen ut.

*Insyns/utsiktsskydd, dvs buskarna bör nog vara ca 1,50-2,0 meter höga.

*Gärna mer eller mindre gröna året runt, dvs. det ska inte se för dött ut vintertid, plus att man även då vill ha insynsskyddet.

*Inte löjligt dyra i inköp, det blir ju några meter som synes.

*Vi ska ju möblera för "rekreation" där ute på denna begränsade ytan, och sittgrupp för matintag, så taggiga vassa barrväxter kanske inte är det optimala för mysfaktorn, men möjligt att det krävs för att uppnå övriga önskemål? Det optimala är en känsla av "mjuk behaglig lummighet".

*Hade ju inte gärna behövt vänta flera år innan man uppnår rätt höjd, men även det kanske är nödvändigt för att uppnå resten av önskemålen?

*Naturligtvis så ska det inte vara något som man ska behöva vattna stup i kvarten när det väl är etablerat. Ev. kommer vi senare att komplettera med några krukor på altanen, men häcken ska liksom vara permanent.

Kan som sagt i princip ingenting om buskar osv, men har ju sett att syrénbuskar kan vara väldigt fina och finns i olika varianter. Men hur är dom på vintern t.ex.? Kommer för övrigt sannolikt att montera spotlights i altandäcket i ytterkant, för att kunna tända upp på kvällen och ge lite ljus upp i buskarna. Detta för att liksom för ögat öppna upp ytan och få den att mer tillhöra bostaden även kvällstid när man är inne.

Vad tror ni? Nu blev det ganska mycket text, men hoppas på att med detta ge en bild av vad vi önskar. Bara överös med alternativ och för och nackdelar tack, vore roligt!

Tack på förhand!

/Putte
Mia i trädgården
Spännande projekt! I alla hast bara några praktiska tankar att kanske ha med sig.....

* Brukar ni få mycket snö? Med tanke på att det är ett ganska stort område runt som skottas så vill man kanske välja något som tål att få en snöhög på sig/nära sig

* Saltas området för att undvika halka? -Välj något som inte är så känsligt för salt

* Akta kablarna till lyktstolpen när ni gräver gör plitar och plantering... ;-)

* Kanske bra att kolla så man får bygga ut och använda lite mer av utrymmet, trist att behöva backa när man väl börjat jobba.

Lycka till
Huggorm
Två bra och vanliga häckar är thuja och avenbok. Båda fungerar bra på den höjden, och kan köpas med färdig höjd om man vill men då kostar det extra. Thujan är ett barrträd och grön hela vintern, barren är mjuka och sticks inte. Avenboken har löv som vissnar och blir bruna men hänger kvar till våren. Den ger ett klart lummigare och mjukare intryck än thujan. Båda skall klara sig fint utan vattning när de väl etablerat sig, fast det skadar inte att stödvattna lite vid torrperioder på sommaren. Syrén är trevliga, men de ger inget insynsskydd på vintern.
Rebecca
Syrén känns dessutom som om det kommer bli alldeles för stort för den platsen. Syrén skjuter också rotskott vilket kan vara jobbigt om ni tänkte lägga altan över resten av ytan. Det är ju heller ingen häck man klipper direkt utan är allra finast som friväxande.

Thuja tror jag kan bli för mörkt och för högt för platsen.

Avenbok är ett bra tips som ligger helt rätt i tiden. Det är väldigt inne just nu och blir så hög som ni själva tillåter den, ända upp till 3-4 meter om ni så skulle vilja. Tänk på att inte klippa toppskotten förrän häcken nått den höjd ni vill ha! 3 plantor/m blir lagom att plantera. Den kan dessutom passa bra på smala utrymmen.
ängsvädd
Vad tror ni om rhododendron - gärna i olika färger smile.gif Den är iaf vintergrön och trivs med mycket sol. Kanske den blir för bred dock, men de är verkligen vackra smile.gif
josohl
Jag tror också avenbok är det bästa alternativet för er. Växer fort är relativt smal. Inte vintergrön, men någorlunda "vintertät" då de bruna löven sitter kvar tills de nya tittar fram på våren.

Vintergröna möjligheter annat än thuja är idegran (klarar sig till zon 3-4) eller vintergrön liguster (tom zon 2), men eftersom ni skriver att läget är soligt med massor av sol är det ett problem för allt vintergrönt som då riskerar att "brännas" ihjäl av vårsolen.

Eggert i Tyskland har större häckplantor till bra pris.

Rhododendron tror jag inte alls funkar, av flera skäl. Det ena är det soliga läget, rhododendron gillar inte alls ett öppet väldigt soligt läge, dessutom kräver de en hel del fukt, och 1,5-2 meter höga rhododendron är ofta dubbelt så breda (och väldigt gamla)...

En fråga till: vilken zon är det / vilken del av landet?
ängsvädd
Att rhododendron inte skulle trivas med mycket sol stämmer inte. I mitt område finns helt underbara magnifikt blommande enorma rhoddar som står i soligt söderläge! Däremot måste de ha vatten för att trivas tror jag.
josohl
CITAT (ängsvädd @ 21-01-2012, 14:43) *
Att rhododendron inte skulle trivas med mycket sol stämmer inte. I mitt område finns helt underbara magnifikt blommande enorma rhoddar som står i soligt söderläge! Däremot måste de ha vatten för att trivas tror jag.

Då är de nog väldigt väl etablerade. I regel föredrar rhododendron halvskugga eller vandrande skugga. Och de behöver som sagt ganska mycket fukt.

http://www.rhododendron.se/?page_id=202
Huggorm
CITAT (josohl @ 21-01-2012, 15:34) *
Då är de nog väldigt väl etablerade. I regel föredrar rhododendron halvskugga eller vandrande skugga. Och de behöver som sagt ganska mycket fukt.

http://www.rhododendron.se/?page_id=202

Det måste väll vara olika på olika sorter? Jag studerade vilda rhododendron en bit upp i himalaya för ett par år sedan, och de växte soligt i blandade buskage i ett monsunklimat där halva året är väldigt torrt
ängsvädd
Ja, precis, det verkar bero på vilken sort det är. De rhoddar jag sett som trivs i full sol är vintergröna. Här hittade jag en bra artikel om rhododendron:
CITAT
Kenneth K i Göteborg 7 februari 2004, 00:29

Rhododendron - placering En spridd uppfattning om Rhododendron är att det är en skuggväxt. Detta är fel. I djup skugga blir blomningen sämre och buskarna glesa. För att Rhododendron skall bli tät och fin och blomma bra behöver den ljus. Det går alldeles utmärkt att placera Rhododendron i full sol. Huvudsaken är att de står i bra jord, som är fuktighetshållande och innehåller mycket humus. Den idealiska placeringen är likväl i ett silat ljus under höga glesa träd, som inte rotkonkurrerar för mycket Fast det här är egentligen bara ett generellt resonemang. Det finns många olika typer av Rhododendron och de krav de ställer varierar naturligtvis även med avseende på kraven på växtplats. De småbladiga lågvuxna av typ Rhododendron impeditum skall helst stå i full sol. Då blir de blomrika och kuddformiga, just som de skall vara. Lövfällande Rhododendron, som ofta kallas Azalea, vill också de gärna ha full sol och klarar det bra. Enda nackdelen med solig placering är att blomtiden förkortas. Storbladiga, vintergröna och storblommiga arter och sorter mår bäst i ett läge med silat ljus och lite lä av större träd. Ju större blad desto viktigare kan man nog i allmänhet säga att detta är. Särskilt viktigt är att de inte nås av för stark sol under våren, då bladen annars kan brännas. När man väljer växtplats för dessa, bör man studera lite hur solen kommer åt under perioden mars-april. Särskilt viktigt är det med skydd mot förmiddagssolen, då solen kan värma kraftigt trots att det ännu är kallt i luften. Många gånger får man då knoppdöd och utebliven blomning. För mera robusta och härdiga sorter är det här ett mindre bekymmer. Om man däremot vill välja en sort som är på gränsen av sin härdighet, kan rätt placering i förhållande till vårsolen innebära skillnaden mellan en grön och vacker planta med riklig blomning och en spretig och halvvissen planta där blomningen ofta uteblir. Vintergröna Rhododendron gillar inte blåsiga lägen. Vinden torkar ut och bidrar till vinterskador. När man väljer växtplats är det viktigt att tänka på det. Finns det inte naturligt vindskydd, så får man försöka skapa det, helst genom att plantera vindskyddande träd och buskar. Ofta räcker det dock med att plantera flera Rhododendron i grupp. På så vis bidrar de till att skugga varandra och ge tillräckligt läskydd. Vid skugg- och läplantering av andra träd och buskar måste man tänka lite på rotkonkurrensen. Rhododendron med sitt relativt begränsade rotsystem trivs inte alls bra i närheten av träd och buskar med ytligt rotsystem, som stjäl vatten och näring. Några träd, som man kan placera Rhododendron direkt under, är ek och tall men även exempelvis magnolia, gullregn och diverse fruktträd går bra. Björk, lind, lönn och kastanj bör undvikas utan ett rejält säkerhetsavstånd – åtminstone en 7-8 m.
http://www.alltomtradgard.se/tradgardslist...ron--placering/

Cilla
Äppelspalje i lepage eller rak form kan hållas smal. Päron fungerar också om det inte ligger mer än i zon 3.
Framgår inte av din beskrivning var i landet detta ligger och i vilket väderstreck det ligger, hur mycekt sol på dagen mm.

Päronspaljé i rak form, använd som häck.

Äppelspaljé i rak form, använd som insynsskydd.

Lepagehäck

Början på lepagehäck
ängsvädd
En smal häck är björnbär. Kan planteras mot spaljé. Här hos oss i zon 3 är den ofta vintergrön. Finns taggfria sorter o björnbär är såååå gooooda - och dessutom supernyttiga smile.gif
KRT
CITAT (ängsvädd @ 22-01-2012, 10:11) *
En smal häck är björnbär. Kan planteras mot spaljé. Här hos oss i zon 3 är den ofta vintergrön. Finns taggfria sorter o björnbär är såååå gooooda - och dessutom supernyttiga smile.gif

Tror nte alls att det är en bra idé!!! Sk "taggfria" björnbär - återmuterar ofta och blir taggiga igen. Dessutom skjuter de rotskott som kommer upp överallt och drar till sig massor m bin/getingar när de blommar-precis då man vill sitta ute och äta.

Vi har haft björnbär vid uteplatsen och det var verkligen ingen höjdare. Tom efter 2 år kämpar vi för att bli av med rotskotten!

Tycker avenbok låter som ett betydligt bättre alternativ, under förutsättning att det fungerar med zonerna.

Vill man ge upp lite mer plats kanske bambu kunde vara något? Visserligen blir den lite bred, men det finns många sorter så man kan välja höjd ganska fritt. Kanske elefantgräs? Det har vi som "häck" mot grannen, de ger lite insynsskydd även på vintern eftersom deras 2,5m höga strån står kvar tills man tar ner dem...... Men återigen, det förutsätter rätt zon......
BigDaddy
Förlåt om jag slinker in....

Björnbär hade tidigare ägaren av vårt hus & kan bara instämma, kommer skott precis överallt. Till & med nu under vintern.
Men är det rotskott som kommer från björnbär?
Har för mig ngn sade till mig att det är fröerna som sätter skott, fröerna från frukten.
Men rotskott låter ju som det kan vara. Vi har under sommaren tagit bort allt vi sett & skotten fortsätter sticka upp överallt på gräsmattan. Taggiga som sagt trots att moderplantan inte var taggig.
Kommer det ge med sig till slut?

Hur ska man ha björnbär på bästa sätt för att undvika detta?
Om det är rotskott borde ju kruka funka bra, el?

Annars såg ju Avenbok fin ut. Äppelspaljen var ju galet vacket!
Sitter också & funderar på att ta bort min syrénhäck som kanske inte verkar vara så bra insiktsskydd. Älskar ju Syrén men den är kal stor del av året & tydligen kommer den inte blomma så mkt då jag blir tvungen att beskära den en hel del för att hålla den hyfs tunn.
Avenbok verkar ju lämpligare & ser fin ut.
Äppelspalje ska jag bara ha ngnstans på tomten. smile.gif
KRT
Det kanske kan vara både rotskott o fröplantor? En hel del av det taggiga vi drar har rötter som absolut leder mot platsen där moderplantan stod. Jag grävde upp så mycket rötter jag kunde när jag tog upp den, men trots det kommer det nya skott från platsen.
I somras blev jag så irriterad att jag sprutade roundup på alla skott som kom i plattfogarna, i skarven mellan mur o plattor och inne i vedskjulet. Det fungerade bra, men skotten som kommer i rabatt och gräsmatta kan man ju inte bekämpa kemiskt-bara att fortsätta dra upp så mycket man kan. Förr eller senare måste väl rötterna armas ut och dö.... Hoppas jag iaf:)
BigDaddy
Ja det är sant, så kan det vara. Annars låter det logiskt med rotskott som du skrev. Var mest att jag tidigare hade hört att det var fröer som grott men som du beskriver med rötterna så ser det ut för mig med. Ja iaf är det hopplöst vad mkt det kommer. Bara att fortsätta dra upp.

Björnbär är annars gott så jag skulle vilja ha det men då kanske det är bäst i kruka & att det står på sten alt. altan så minimerar man ju att det fröar av sig, & får rotskott blir ju omöjligt. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon