|
Full version: Malmö kommun.
andersen
21-01-2012, 09:46
malcolm
21-01-2012, 09:52
Vansinne, cyklarna sod ju inte ens ivägen som jag uppfattade det.
Gossen Ruda
21-01-2012, 09:58
CITAT (malcolm @ 21-01-2012, 09:52)  Vansinne, cyklarna sod ju inte ens ivägen som jag uppfattade det.  Läser man kommentarerna ser man att området skall kunna användas vi nödutrymning. Fast nog är det ett korkat sätt att lösa "problemet". Kan man inte bara hänga på en lapp som visar hur man skall ställa cykeln istället.
Huggorm
21-01-2012, 10:15
CITAT (Gossen Ruda @ 21-01-2012, 09:58)  Kan man inte bara hänga på en lapp som visar hur man skall ställa cykeln istället. Det finns nog skyltar. En lösning vore att bygga mer cykelparkeringar, och ta en liten slant i parkeringsavgift som för bilar. Då har man löst finansieringen, kommit ifrån okynnesparkering och slipper parkering där ambulanser skall kunna backa till. Cykling är ju i grunden något bra, om bara cyklisterna kunde följa lagar och regler som andra trafikanter.
andersen
21-01-2012, 10:24
Cykel är ett fordon, det var länge sedan jag var i Malmö, undrar om dom "tar" bilar som står fel parkerade? det är nog ovanligt numera att så sker, om inte bilen står trafikfarligt.
Gossen Ruda
21-01-2012, 10:40
Cyklister beter sig ibland som om inga lagar gäller dem.
Rebecca
21-01-2012, 10:42
Uppenbarligen finns ett problem här. Kommunen borde räknat bättre på hur många cykelpendlare som skulle använda Triangelstationen och därmed byggt fler/bättre cykelparkeringar. Tycker det är kasst att de "löser" problemet på detta sättet istället för att ordna grundproblemet. Stackars människor som tror de får sin cykel stulen av "riktiga" cykeltjuvar.
Huggorm
21-01-2012, 10:54
CITAT (andersen @ 21-01-2012, 10:24)  Cykel är ett fordon, det var länge sedan jag var i Malmö, undrar om dom "tar" bilar som står fel parkerade? det är nog ovanligt numera att så sker, om inte bilen står trafikfarligt. Prova att blockera en utrymningsväg med din bil dag efter dag, så lär den nog försvinna till slut
Tokiga styrande. Rrimliga vore att snabbt utöka cykelparkeringen. Tycker filmen visar gott om utrymme på "torget" som borde kuna användas.
CITAT (andersen @ 21-01-2012, 10:24)  Cykel är ett fordon, det var länge sedan jag var i Malmö, undrar om dom "tar" bilar som står fel parkerade? det är nog ovanligt numera att så sker, om inte bilen står trafikfarligt. Hej. I Göteborg tar "man" bilar. Jag åker ofta förbi uppstälningens platsen och där brukar vara ca 100 bilar och omsättning är hög. Där fins allt från rosthögar till stora lastbilar. Vanligast är nog att bilarna ståt ivägen för gatustädningen. Deta ger mycket pengar till komunkassan ...
*Stintan*
21-01-2012, 11:21
Ja jisses, istället för att ordna tillräckligt med cykelparkeringar så stjäl man cyklarna....idioter!
adilovan
21-01-2012, 21:01
CITAT (Rebecca @ 21-01-2012, 10:42)  Uppenbarligen finns ett problem här. Kommunen borde räknat bättre på hur många cykelpendlare som skulle använda Triangelstationen och därmed byggt fler/bättre cykelparkeringar. Tycker det är kasst att de "löser" problemet på detta sättet istället för att ordna grundproblemet. Stackars människor som tror de får sin cykel stulen av "riktiga" cykeltjuvar. Dålig planering är ordet. Jag flyttade från Malmö innan bygget var helt färdigt så hur mycket det är skyltat och så vidare vet jag inget om. Däremot vet jag andra ställen, centralstationen till exempel, som är duktigt skyltad men ändå full av felparkerade cyklar. Men ser man över havet av rättparkerade cyklar på det däck de lagt ut i kanalen så inser man att det inte finns en susning av en chans att få plats. Så tycks det ju vara här också. Ett par-tre av cyklarna hade nog kunnat parkeras enligt kommunens rätt-standard, men resterande cyklar står ju som de står eftersom det inte finns någon annan plats. Det är en pendlingsstation och de måste ju ha gjort ett grundligt förarbete för att rättfärdiga de kostnader det blir för en sån parkering. Att då inte samtidigt kalkylera hur många cyklister som kommer nyttja stationen och skapa en vettig flervånings-parkering för cyklarna är otroligt korkat. Under de tre-fyra år jag bodde i Malmö såg jag galet många felparkerade cyklar, som var felparkerade av ren slentrian, men aldirg såg jag något som tydde på att en utrensning hade gjorts. Ursäkter för ett sånt beteende finns faktiskt inte. Det vore som att ställa en stor skål med godis på vardagsrumsbordet och ge treårringen som smakar utegångsförbud.
Aqvakul
21-01-2012, 21:46
Åker härifrån varje dag, men går istället för att cykla därför att stan inte löst cykelparkeringen...
Gossen Ruda
21-01-2012, 21:55
Frågade i Postvagnen, forum för tågnördar, och fick en förklarande länk: http://www.malmo.se/Medborgare/Stadsplaner...-Triangeln.html
CITAT (Gossen Ruda @ 21-01-2012, 21:55)  Frågade i Postvagnen, forum för tågnördar, och fick en förklarande länk: http://www.malmo.se/Medborgare/Stadsplaner...-Triangeln.htmlTackar blir så mycket bättre när man får veta hela bakgrunden. En tanke, skriv på skylten att det är en "väg" för räddningsfordon som inte får blokeras.
malcolm
22-01-2012, 09:35
CITAT (Gossen Ruda @ 21-01-2012, 21:55)  Frågade i Postvagnen, forum för tågnördar, och fick en förklarande länk: http://www.malmo.se/Medborgare/Stadsplaner...-Triangeln.htmlEfter den bifogade länken har jag större förståelse för varför man transporterade bort cyklarna men skulle inte kommunen kunna sätta upp större och tydligare skyltar samt ordna fler cykelparkeringar...?
Aqvakul
22-01-2012, 09:51
Å ena sidan driver man kampanjer för att Malmöborna ska cykla, å andra sidan finns det ingenstans att ställa cyklarna...
Gossen Ruda
22-01-2012, 09:53
CITAT (Aqvakul @ 22-01-2012, 09:51)  Å ena sidan driver man kampanjer för att Malmöborna ska cykla, å andra sidan finns det ingenstans att ställa cyklarna...  Så länge man cyklar behövs inget cykelställ, move on.
Huggorm
22-01-2012, 10:09
Folk borde samåka på tandemcyklar istället
andersen
22-01-2012, 11:25
Men skyltningen är väl fel? först en förbuds skylt sedan tillägs skylt som visar en cykel och utanför cykelställ, sedan en skylt som säjer att cykeln skall stå i cykelstället, hur skall dom ha det? är det förbjudet med cykel? eller att ställa cykeln utanför cykelstället? konstigt skyltat
CITAT (andersen @ 22-01-2012, 11:25)  Men skyltningen är väl fel? först en förbuds skylt sedan tillägs skylt som visar en cykel och utanför cykelställ, sedan en skylt som säjer att cykeln skall stå i cykelstället, hur skall dom ha det? är det förbjudet med cykel? eller att ställa cykeln utanför cykelstället? konstigt skyltatSkyltningen är övertydlig. Gul bakgrund med röd kant betyder varning/förbud. Dessutom en förklarande text vad som händer om man felparkerar cykeln. Hur kan man missförstå den skyltningen?
andersen
22-01-2012, 12:34
CITAT (Anma @ 22-01-2012, 12:15)  Skyltningen är övertydlig. Gul bakgrund med röd kant betyder varning/förbud. Dessutom en förklarande text vad som händer om man felparkerar cykeln. Hur kan man missförstå den skyltningen? Övetydlig? då betyder ju det att cykel är förbjudet, det är ju en bild på en cykel med gulbakgrund och röd kant. Så här skriver Skånskan om saken... Malmö kidnappar cyklar.
CITAT (andersen @ 22-01-2012, 12:34)  Övetydlig? då betyder ju det att cykel är förbjudet, det är ju en bild på en cykel med gulbakgrund och röd kant. Så här skriver Skånskan om saken... Malmö kidnappar cyklar.Det är övertydligt ja. Och skyltningen syftar till att det är förbjudet att parkera utanför cykelställ. Hur tydligt som helst. Så här står det i artikeln: " När SkD besöker Triangeln på torsdagen så är det faktiskt så att det står 60-70 cyklar parkerade utanför cykelställen samtidigt som mer än hundra platser en bit upp mot Rådmansgatan gapar tomma. Hur ser det ut i Hyllie? – Där har vi än så länge inte skyltat upp att det är förbjudet. Där finns ju också ett jättestort cykelgarage. Men en del cyklister har börjat ställa sig på torgytan eftersom det är bekvämare." Malmös cyklister är helt enkelt lata och tycker att det är för jobbigt att gå någon hundra meter eller vad det nu kan vara. För det verkar ju inte vara brist på cykelställen heller, de råkar bara inte ligga i omedelbar anslutning till tåget. Så tolkar jag situationen i alla fall. Jag har dock aldrig varit på plats så om min tolkning är felaktig får ni gärna förklara för mig på vilket sätt i så fall.
Aqvakul
22-01-2012, 13:39
CITAT (Anma @ 22-01-2012, 13:34)  Det är övertydligt ja. Och skyltningen syftar till att det är förbjudet att parkera utanför cykelställ. Hur tydligt som helst. Så här står det i artikeln: "När SkD besöker Triangeln på torsdagen så är det faktiskt så att det står 60-70 cyklar parkerade utanför cykelställen samtidigt som mer än hundra platser en bit upp mot Rådmansgatan gapar tomma. Hur ser det ut i Hyllie? – Där har vi än så länge inte skyltat upp att det är förbjudet. Där finns ju också ett jättestort cykelgarage. Men en del cyklister har börjat ställa sig på torgytan eftersom det är bekvämare." Malmös cyklister är helt enkelt lata och tycker att det är för jobbigt att gå någon hundra meter eller vad det nu kan vara. För det verkar ju inte vara brist på cykelställen heller, de råkar bara inte ligga i omedelbar anslutning till tåget. Så tolkar jag situationen i alla fall. Jag har dock aldrig varit på plats så om min tolkning är felaktig får ni gärna förklara för mig på vilket sätt i så fall. Ett par hundra meter bort och ganska fullt där också....
andersen
22-01-2012, 13:58
Vi borde ha cykelparkeringar som i Holland. cykelparkering.
malcolm
22-01-2012, 15:22
Jösses, där gäller det att komma ihåg var man ställt hojen...
Kan ju inte svära på att detta är från Malmö... Är inte ens säkert att det är en skåning som parkerar så där. En oändlig cykelparkering...
malcolm
23-01-2012, 08:59
andersen
23-01-2012, 16:34
CITAT (Berith @ 23-01-2012, 08:37)  Kan ju inte svära på att detta är från Malmö... Är inte ens säkert att det är en skåning som parkerar så där. En oändlig cykelparkering...Jo det tror jag att det är.
Aqvakul
23-01-2012, 16:39
Kollat lite närmare och det är väldigt långt till och ganska bökigt att hitta vettiga cykelparkeringar. Trots att stationen har funnits i över ett år och antalet resande är betydligt lägre än beräknat kvarstår problemet.
Huggorm
23-01-2012, 16:39
CITAT (Berith @ 23-01-2012, 08:37)  Kan ju inte svära på att detta är från Malmö... Är inte ens säkert att det är en skåning som parkerar så där. En oändlig cykelparkering..."Down under" måste väll betyda Malmö?
*Stintan*
23-01-2012, 16:59
CITAT (Huggorm @ 23-01-2012, 16:39)  "Down under" måste väll betyda Malmö?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|