KRT
Jag är enormt sugen på ett växthus, och funderar på ett på 6-8 kvm (ett mindre möjliggör lite plattasatt yta utanför, det större inte så mycket plattor). Det största problemet är att jag inte kan betsämma mig för om jag ska ha plast eller glas.

Fördelar plast; vi har barn, jämnare temperatur, mindre/inget behov av skuggning, enklare att hålla frostfritt om man vill på vintern

Fördelar glas; snyggare att titta på, trevligare att titta ut från (om man vill sitta där), billigare

Samtidigt har jag tänkt att primärt ha det som odlingsrum, inte uterum. Vill gärna förlänga säsongen och ha möjligheten att hålla en del av växthuset frostfritt för alla mina medelhavsväxter. Problemet är att jag gärna vill ha "möjlighetem" att sitta i växthuset och njuta en höstkväll bland oliver, citroner och kamelior, och jag har en känsla av att kanalplast inte riktigt inbjuder till detta.

Efterfrågar tacksamt alla åsikter och erfarenheter i frågan!!!!!
Anja Danmark
Willab har mange huse med sikkerhedsglas - måske en god idé af hensyn til børnene?

Ellers er der jo også deres bredkanalplast - den isolerer jo godt, hvis der skal varmes lidt op om vinteren...

Pius
Jag har ett växthus på 12 kvm i kanalplast, perfekt. Jag ångrar inte att jag köpte plast. På sommaren är det dessutom så fullt med växter så det märks inte om det är glas eller plast när jag kikar ut.

Glas är tungt, förutom alla nackdelar du själv skrivit.

Det enda jag ångrar är att jag inte köpte ett med högre sidor och ett större.

Pius
sofia75
Jag har ett willab 7,5 kv i kanalplast. Stod i valet och kvalet mellan plast eller glas. Nu är jag jätteglad att jag valde kanalplast. Behövde inte hålla på och krångla med skuggning förra säsongen i alla fall. Jag tycker att det är fint utseendemässigt också, även om glas är lite snyggare. Har också barn som sparkar boll dagarna i ända, så det känns tryggt med plast. Summa: Jättenöjd!
Peztis
Jag har Willabs med säkerhetsglas. Det är rätt tungt att montera, jobbigt med taket framförallt.

Många brukar ju rekommendera kanalplast i taket och glas nedtill, då får du skuggningen uppifrån men kan sitta och titta ut.
Ally
Du kan ha både och som Peztis skrev... Plast på taket och även på sidorna du inte ska "titta ut" ifrån.
Jag har plast på taket, glas i alla väggar, men det blev ett tillägg i priset så att växthuset leverades med glas för alla ytor, plus plast för taket... Men då sålde jag det "extra" glaset (för taket) på blocket...
Till en som ville bygga tak över altanen. Det var lättsåld, många ringde....
Annana
Fördelar plast:
Hållbarheten bättre
Förlänger växtperioden en månad åt vart håll
Slipper solskydd för att förhindra att växterna bränns
Lättare att montera
Klarar spänningar i ramen bättre, plasten spricker inte

Nackdelar
Fulare än glas
Blåser lättare iväg vid storm, måste förankras bra

Fördelar glas
Snyggare
Billigare än plast

Nackdelar:
Säkethetsglas dyrare, men känns som bästa glasalternativet
Tyngre att montera
Mer underhåll (alla som haft glas har säkert varit med om krossade rutor)
Spricker lättare om ramen expanderar/ drar ihop sig vid värmeförändringar

Som småbarnsfamilj blev det tveklöst ett i isoletplast här! wink.gif
KRT
CITAT (Annana @ 05-02-2012, 09:22) *
Som småbarnsfamilj blev det tveklöst ett i isoletplast här! wink.gif

Funderar i samma banor...

Jag har två pojkar, på 3 resp 5,5 år, de är INTE försiktiga, älskar att sparka boll och enda som hindrar dem från att gå tvärs över rabatter är om det är planterade rosor som rivs i rabatterna...... Just därför känns plast som det bästa alternativet, JUST NU. När de blivit större, mer förståndiga, och kanske lugnare kanske man kan ersätta plasten med glas, alternativt sälja plastväxthuset och köpa drömmen i glas smile.gif

För det är självklart att glas är snyggare och jag gillar tanken på att sitta i växthuset och titta ut och njuta i september smile.gif

Peztis
Då kanske det kan vara ide att köpa till plast och låta glasen stå i tre-fyra år och då montera dem...

Han som levererade mitt växthus varnade mig dock för att om det kommer in fukt emellan glasen så kan det vara näst intill omöjligt att få isär rutorna ifrån varandra. Eftersom mitt växthus stod omonterat ganska länge så var jag oerhört nervös för detta även om jag täckt med presenning ordentligt. Det funkade dock finfint.

Vad du kan ta med i beaktande är dock vad kostar det att ersätta en eller två rutor mot att köpa dem extra som plast? Eftersom Willab tydligen levererar plasten som extra, glasen får man i alla fall. (Om du nu köper fr Willab, vill säga.)
Greenroomer
Jag skulle också välja kanalplast eftersom plasten isolerar bättre än glas. Barnaspekten är ju också viktig.
jaj-51
Glas är vackrast.
Det fins en bred kanal plast som är något så när (Willab)

Välj glas på framsidan och plast i tak och baksidan och gavlar (eller gavelspetsen)
Blir jätte lätt att isolera med bubbel plastom det bar är framsidan kvar när du vill förlänga sesongen.

Jag ångrar mig nu efter några år med helglas huset.

Växthuset
KRT
CITAT (Peztis @ 05-02-2012, 16:53) *
Då kanske det kan vara ide att köpa till plast och låta glasen stå i tre-fyra år och då montera dem...

Han som levererade mitt växthus varnade mig dock för att om det kommer in fukt emellan glasen så kan det vara näst intill omöjligt att få isär rutorna ifrån varandra. Eftersom mitt växthus stod omonterat ganska länge så var jag oerhört nervös för detta även om jag täckt med presenning ordentligt. Det funkade dock finfint.

Vad du kan ta med i beaktande är dock vad kostar det att ersätta en eller två rutor mot att köpa dem extra som plast? Eftersom Willab tydligen levererar plasten som extra, glasen får man i alla fall. (Om du nu köper fr Willab, vill säga.)

Värt att fundera på, absolut! Visste inte att det var så det fungerade på Willab..... Har iofs tittat mest på Hobbyväxthus, och de har bara plast.

Vad gäller glasen så går det att få isär dem, man får bara föra dem i sidled när man ska lossa dem. Ytspänning eller någon annan fysikalisk kraft smile.gif

CITAT (jaj-51 @ 05-02-2012, 19:37) *
Glas är vackrast.
Det fins en bred kanal plast som är något så när (Willab)

Välj glas på framsidan och plast i tak och baksidan och gavlar (eller gavelspetsen)
Blir jätte lätt att isolera med bubbel plastom det bar är framsidan kvar när du vill förlänga sesongen.

Jag ångrar mig nu efter några år med helglas huset.

Växthuset

Det är ett jättebra förslag, men tyvärr fungerar det inte riktigt eftersom kommer ha en kortsida som "framsida" mot resten av trädgården, och därmed också en kortsida som baksida mot ett plank.... Men jag gillar tanken. Ska absolut fundera på det!
merlin68
Vi har ett växthus i kanalplast från Willab garden och är jättenöjda med det. Glas har inte samma isoleringsförmåga som bra kanalplast. Vårt växthus är ett kallväxthus men det går att dra upp fröer frän april månad om man håller koll på natt-temperaturen med en frostvakt.
KRT
Kan man köpa isolerplast själv, och i så fall var? Finns det någon standardstorlek eller får man såga till själv?
aromata
Glas är snyggast. Vårt växthus har bara glas men varför inte kombinera som en del föreslår. Tak och kanske någon vägg i plast, resten glas.
Kamilla_I
Jag har plast, och ångrar mig nu.
Visseligen är det bra för att det ger ett bättre u-värde, men jag ångrar mig ändå liiite blush.gif
KRT
CITAT (Kamilla_I @ 04-03-2012, 15:54) *
Jag har plast, och ångrar mig nu.
Visseligen är det bra för att det ger ett bättre u-värde, men jag ångrar mig ändå liiite blush.gif

Varför ångrar du dig? Och varför valde du plast från början och inte glas???
Kamilla_I
CITAT (KRT @ 04-03-2012, 16:19) *
Varför ångrar du dig? Och varför valde du plast från början och inte glas???

Jo, i början så var mitt ändamål med växthuset enbart att odla i.
Jag bor högt upp i norr och iom isolerplasten så kan jag starta tidig drivning utan att bubbla växthuset, så det var en av anledningarna till att jag valde isoplast.
Nu vill jag gärna sitta i växthuset och dricka kaffe och blicka ut över trädgården, men... näjustja, det går ju inte eftersom det är plast!
Så det är väl en estetisk orsak till att jag vill ha glas, men att ha glas i taket skulle jag aldrig välja pga det snödjup som jag har på vintrarna.
Jag funderar på att glasa 3 sidor och ha kvar plasten mot grannen.
Hur det är så vill man sitta därinne och njuta också... och blicka över det underbara som man åstadkommit i sin trädgård smile.gif
KRT
Ok, tja snödjupet är sällan ett problem hos mig, även om förra vintern och förrförra faktiskt var så snörika att jag började fundera på om jag flyttat till Norrland smile.gif Jag tänker mig främst använda växthuset att odla i, vi planerar att sätta upp ett riktigt uterum i anslutning till huset som vi kommer ha för "sittandet" och "fikandet" tongue.gif

Som jag ser det så talar alla praktiska skäl för plast, medan estetiska skäl talar för glas. Det är det som gör mig kluven smile.gif Ska jag tänka med hjärnan eller hjärtat?

Samtidigt som jag har en begränsad budget, och därför inte kan välja helt fritt (då hade jag låtit bygga något i stil med ett gammeldags engelskt orangeri på minste 25 kvm whistling.gif )
sofia75
För mig som har en liten radhusträdgård med insyn från grannarna har mitt växthus i kanalplast blivit som en liten oas där jag kan sitta och mysa och pyssla utan att grannarna ser in. Dörren till växthuset är riktad mot våran altan, så där ser man lite liv å rörelse när man sitter i växthuset. Då tycker inte jag att det gör något att jag inte ser ut på sidorna. Man kan även titta in i växthuset från altanen och njuta av växtligheten därifrån också.
KRT
CITAT (sofia75 @ 05-03-2012, 06:05) *
För mig som har en liten radhusträdgård med insyn från grannarna har mitt växthus i kanalplast blivit som en liten oas där jag kan sitta och mysa och pyssla utan att grannarna ser in. Dörren till växthuset är riktad mot våran altan, så där ser man lite liv å rörelse när man sitter i växthuset. Då tycker inte jag att det gör något att jag inte ser ut på sidorna. Man kan även titta in i växthuset från altanen och njuta av växtligheten därifrån också.

Du har helt klart en poäng!!! Nu har vi iofs bara insyn från två håll, men det är helt klart ett bra argument.

Jag kom också på att om man har kanalplast så behöver man inte hålla så perfekt ordning inne i växthuset eftersom det inte syns utifrån om det är lite stökigt smile.gif Eftersom vi kommer placera växthuset så vi ser det varje gång vi tittat ut i trädgården kanske det kan vara ett bra argument också tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon