Whiskuchi
21-01-2012, 12:07
Jag har lovat barnen att vi ska odla solrosor i år, tror att de skulle tycka det vore jätteroligt med så stora växter. Jag köpte en sort som ska bli 420 cm (den största jag hittade), hur ska de sättas för att bli så stora som möjligt?
andersen
21-01-2012, 13:40
Sätt dom i vanlig kompost jord, skall du äta den sedan? jag tycker att solrosfrön är gott att äta, det är dock lite jobbigt att pilla bort skalen, sedan så måste man skydda dom mot fåglarna med en plastpåse.
Whiskuchi
21-01-2012, 14:19
Nej, jag tror fåglarna får ta hand om fröna. Kompostjord, vill de ha påfyllning med näring sen (tror ungarna skulle tycka det vore helfestligt att kissa i en hink och vattna blommorna med)?
andersen
21-01-2012, 14:42
Ja det tycker jag att du kan låta barnen göra.
I "Busfrö-tävlingen hade vi ett år ett moment där vi tävlade om högsta solros. Jag placerade mina i vanlig trädgårdsjord i direkt söderläge. Sedan vattnade jag och gödde och vattnade och gödde hela sommaren.
När tävlingen avgjordes var mina högst trots lite dålig zon (5) och tidig höst........så jag tror på sol + mycket vatten och gödsel.
/Anki
CITAT (Anki V @ 21-01-2012, 16:29)

I "Busfrö-tävlingen hade vi ett år ett moment där vi tävlade om högsta solros. Jag placerade mina i vanlig trädgårdsjord i direkt söderläge. Sedan vattnade jag och gödde och vattnade och gödde hela sommaren.
När tävlingen avgjordes var mina högst trots lite dålig zon (5) och tidig höst........så jag tror på sol + mycket vatten och gödsel.
/Anki
Nyfiken hur hög blev den?
Har också "tänkt" att odla en hög solros.
Utgår från att den måste få lite stöd också?
Mia i trädgården
21-01-2012, 21:30
Vi brukar odla solrosor varje år. väldigt roligt och trevligt. Även grannarna uppskattar dem, för de ser dem på långt håll flera hus ner på gatan.
Jag brukar så lite olika sorter, och tar sådana för matlagning om jag vill ha ett större område med blommor (billigt och bra). Man kan låta dem ligga på blött hushållspapper för att vara säker på att de gror så de inte är behandlade på något sätt för att hålla till matlagning.
Tidig sådd, alt inomhus först, värme, mycket vatten och näring så växer de bra. Har hört att de kan gärna stå lite skuggigt för att växa sig höga för att försöka nå ljuset. Om det stämmer vet jag inte.
Går en rolig idé, berså av solrosor el labyrint- kanske kul att prova?
merlin68
21-01-2012, 22:31
CITAT (Anki V @ 21-01-2012, 16:29)

/Anki
Så kul!!! Kan vi inte ha en sådan tävling i år också

?
Whiskuchi
22-01-2012, 09:16
CITAT (Mia i trädgården @ 21-01-2012, 21:30)

Går en rolig idé, berså av solrosor el labyrint- kanske kul att prova?
Jag föreslog en berså igår men maken var inte alls lika pigg på idén som jag. Tråkmåns!
Vilken "sort" brukar användas för rekordhöjderna?
Blir lite sugen på att odla en "höjdare"
Whiskuchi
06-02-2012, 14:01
CITAT (jaj-51 @ 05-02-2012, 18:48)

Vilken "sort" brukar användas för rekordhöjderna?
Blir lite sugen på att odla en "höjdare"
Jag köpte denna:
http://www.impecta.se/sv/artiklar/jattesolros.html
ingaröbo
06-02-2012, 18:27
CITAT (merlin68 @ 21-01-2012, 22:31)

Så kul!!! Kan vi inte ha en sådan tävling i år också

?
Tävling är kul och solrosor är så vackra. Brukar ha solrosor varje år men har inte provat jättesolrosen. Ska önska mig en fröpåse när jag fyller år vilket är snart, alltid kul att skicka ut släkten på jakt
Tänk på att de kan behöva någon slags stöd om de står vindutsatt! De största solroser jag har sett stod ca 50 cm ut från en södervägg i lä....
Whiskuchi
07-02-2012, 12:39
Jag har funderat på om de ska få stå mot garageväggen (söderläge). Klarar de den ibland extrema värme som blir där?
ingaröbo
07-02-2012, 13:26
CITAT (Whiskuchi @ 07-02-2012, 12:39)

Jag har funderat på om de ska få stå mot garageväggen (söderläge). Klarar de den ibland extrema värme som blir där?
Om de får växa mot en södervägg eller sydväst mår de toppen om de dessutom får mycket vatten och näring, hmm, ska fundera ut en bra plats och hoppas på schyssta fröer.
Guldvatten kan varmt rekommenderas!
Jag ser fram emot en tävling, älskar allt som växer men undatag av ogräset.
Vilket datum ska solrosen vara mätt och vem är kontrollant
Whiskuchi: jag kan nog påstå att de trivs i extrem värme om de har tillräckligt med vatten. En av vår tidigare grannar hade solrosor mot en södervägg med gassande sol och de var de största och vackraste jag nånsin hade sätt.
johanna_zon3
07-02-2012, 18:12
Min bästa upptäckt förra sommaren var att solrosor och smultron trivs ypperligt i surjord. Vi satsade på en sort som heter "Titan" och den blev en si så där 3 meter hög. Vi sådde den sent så det var med nöd och näppe som den hann blomma. Blir repris i sommar om jag inte får tag på Mongolian giant.
Mannen är 180 cm ;-).
[attachment=67762:Solros_Titan.jpg]
/ Johanna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.