Full version: Fjärilstråd 2012
Monarda
I tidigaste laget kanske att starta den här tråden, men jag läste en så intressant artikel i morgontidningen om fjärilsarter som är nya för vårt land. Skåne har blivit första anhalt för åtminstone 37 nya arter sedan början av 70-talet, drygt hälften av dem har varit nattflyn. Man kan inte visa att det är klimatet som gör att de kommer hit, kan också vara så att de skulle ha spridit sig oavsett klimat - arter kan komma och gå, säger Lars Pettersson forskare vid Lunds universitet.
Den som till sommaren vill spana efter nya arter kan hålla ögonen öppna efter Aspskimmerfjärilen. Den har ökat i Finland och sågs för första gången i Sverige i en trädgård i Stockholmstrakten förra året. Spännande! Nu längtar man ännu mer till vår och sommar.
Gossen Ruda
CITAT (Monarda @ 21-01-2012, 13:58) *
I tidigaste laget kanske att starta den här tråden, men jag läste en så intressant artikel i morgontidningen om fjärilsarter som är nya för vårt land. Skåne har blivit första anhalt för åtminstone 37 nya arter sedan början av 70-talet, drygt hälften av dem har varit nattflyn. Man kan inte visa att det är klimatet som gör att de kommer hit, kan också vara så att de skulle ha spridit sig oavsett klimat - arter kan komma och gå, säger Lars Pettersson forskare vid Lunds universitet.
Den som till sommaren vill spana efter nya arter kan hålla ögonen öppna efter Aspskimmerfjärilen. Den har ökat i Finland och sågs för första gången i Sverige i en trädgård i Stockholmstrakten förra året. Spännande! Nu längtar man ännu mer till vår och sommar.

Själv tog jag en Kartfjäril i Landvetter i somras, det tredje nordligaste fyndet.
Monarda
Här är något för Ruda att bita i. Årets första fly (?) kvicknade till liv ute på altanen och då undrar man ju vilken sort?

[attachment=68345:DSC_0694.jpg]
Gossen Ruda
Några hjärnceller kommer med något stamfly som förslag. Återkommer med mer kött på benen när jag återvänt till civilisationen och samlingen.
Gossen Ruda
Jag får det till en Lyktbärare, Euplexia lucipara. Inget stamfly men ändå samma underfamilj. Lite märkligt dock eftersom det normalt flyger i juni-juli men utvecklingen har kanske snabbats på. Puppan övervintrar och här kanske lockats att kläckas för tidigt.
Monarda
Lyktbärare - vilket vackert namn. Du är duktig Ruda! Chansen att den ska överleva kanske är liten men den har krupit in i ett skrymsle, hoppas den går i ide där.
Monarda
Hittade en lustig fjärilsbild från i somras, en position man aldrig kan uppfatta utan kamerans hjälp.

[attachment=68854:P8141584.jpg]
Bengalow
2 st humlor och 2 nässelfjärilar har varit framme och visat sig häromdagen. Nu har det blivit 10 gr kallare, och regnar, så det lär ta ett par dagar innan vi får se fler, men flugorna surrar i uterummet...
vildvittra
denna hittade mig några somrar sedan, liknar en blåvinge men har helt andra färger
nån som vet vad det är för sort?
Gossen Ruda
CITAT (vildvittra @ 09-05-2012, 17:44) *
denna hittade mig några somrar sedan, liknar en blåvinge men har helt andra färger
nån som vet vad det är för sort?

Björksnabbvinge Thecia betulae hette den på den tiden jag fångade fjärilar. Vet ej om det stämmer numera.
Myosotis
ohmy.gif Finns det såna här i Sverige??!!!

[attachment=70101:Schmetter.jpg]
Gossen Ruda
Visst, makaonen finns i stort sett över hela landet. Larven äter helst på strätta.
Myosotis
Jag har bara sett en i Ungern vad jag minns. Känns verkligen exotiskt. Så roligt att den kom på besök!! Brukar de svirra med vingarna hela tiden?
Gossen Ruda
Svirrar vet jag inte riktigt vad som menas, men de lever på fladdret. Fö finns den från N Afrika genom Europa och Asien till Japan.
xlxl67
Mindre eller rutig buskmätare?
http://3.bp.blogspot.com/-xtUw3UyD1hE/T7az.../_DSC0328_1.JPG
Gossen Ruda
CITAT (xlxl67 @ 23-05-2012, 18:43) *

Rutig tror jag.
Myosotis
CITAT (Gossen Ruda @ 23-05-2012, 14:35) *
Svirrar vet jag inte riktigt vad som menas, men de lever på fladdret. Fö finns den från N Afrika genom Europa och Asien till Japan.

Den höll inte vingarna stilla utan vibrerade hela tiden med dem.
Gossen Ruda
CITAT (Myosotis @ 23-05-2012, 22:51) *
Den höll inte vingarna stilla utan vibrerade hela tiden med dem.

Motorn på tomgång? biggrin.gif Sånt kan man se, det är inte ovanligt. Kan ju vara för att hålla vingmuskulaturen igång av någon anledning. Att just makaonen skulle göra det ofta känner jag inte till.
Myosotis
Jag har i alla fall aldrig tänkt på det hos någon annan stor vanlig dagfjäril. Jag har en kort liten filmsnutt men jag orkar ju inte sätta mig in i det där med youtube.

Det var detta speciella fladder som fångade min uppmärksamhet så jag sprang ut.
Gossen Ruda
Jag hade en makaon på en syren idag.
Myosotis
Och? Var den fladdrig?
Gossen Ruda
CITAT (Myosotis @ 28-05-2012, 08:32) *
Och? Var den fladdrig?

Inte det minsta, lugn och fin.
Myosotis
Då får du skicka hit den så jag kan ta bättre bilder biggrin.gif
Monarda
Ingen bra sommar för fjärilar här, har knappt sett några alls. Hur ser det ut hos er andra?
Bengalow
Lika dåligt...men det är lite tidigt ännu, tror jag.
Lokan
Små fjärilar finns det hur mycket som helst men dom stora lyser med sin frånvaro! Jag har också undrat....
Monarda
Äntligen lite sol mellan allt regn och vips vimlade skogsängen av sådana här fjärilar. Hittar den inte i min bok, någon som vet?

[attachment=71257:DSC_0288.jpg]

Gossen Ruda
Luktgräsfjäril.
Lokan
Lite rajtantajtan på vädden idag! flirting.gif

[attachment=71654:IMG_8776...erad_1_0.jpg]
Gossen Ruda
CITAT (Lokan @ 27-07-2012, 16:58) *
Lite rajtantajtan på vädden idag! flirting.gif
[attachment=71654:IMG_8776...erad_1_0.jpg]

Det blir nog bastarder av den parningen.
bowseer
Vi hittade dennna på dörren på morgonen häromdagen. Har aldrig sett någon liknande nattfjäril. någon som vet vad det kan vara för någon?

Gossen Ruda
Den större en Poppelsvärmare, den mindre ett Allmänt gräsfly.
bowseer
tack!
Monarda
Synnerligen tunnsått med fjärilar. sad.gif Det här var den enda jag lyckades hitta idag.

[attachment=71909:DSC_0195.jpg]
Ingela i Segersberg
Du kan få några fjärilar av mig, Monarda. Här hemma i trädgården är det massor med raps-, nässel- och påfågelfjärilar. Och idag såg jag också några sorgmantelfjärilar.
Den här skönheten fotade jag på Gotland i juli. Inte så vanlig och den har jag länge velat se.

Apollofjäril

Monarda
Tack Ingela, det var ju en riktig skönhet. Kanske chansen finns ännu om vi får en vacker höst.
Blomstertanten
I dag var det massor med fjärilar, bin och humlor som samsades i syrenbuddlejorna biggrin.gif
Här kommer bild på en av gästerna.

[attachment=72169:Tistelfj_ril2.jpg]

Tistelfjäril (Cynthia cardui)
Ingela i Segersberg
Den här larven fotade jag idag. Cirka 4-5 cm lång. Är det nån som vet vad den ska blir när blir stor?

Fjärilslarv?

Gossen Ruda
Troligen en brunsprötad skymningssvärmare. Den kan variera ganska ordentligt.
Ingela i Segersberg
Javisst är det en sådan! Tack Ruda!
Monarda
Äntligen slog budlejan ut och äntligen kom fjärilarna!

[attachment=72417:DSC_0490.jpg]

[attachment=72418:DSC_0499.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon