AnniiPannii
Hej!

Ska ha tomater i sommar och på mina påsar från Impecta och Fröer så står de att de ska förodlas redan i februari medans om man läser i ert arkiv säger de flesta att man ska vänta. Vilket stämmer?
Har någorlunda belysning och ett drivhus där jag för närvarande drar upp chili och paprika..
Men när ska jag börja med tomaterna och resten som ska förkultiveras i februari?
Bor i zon 1 tror jag och vi har det försommarvarmt redan i april.
Mvh Anna
Rebecca
Jag satte tomatfrön idag! Tiny Tim heter sorten och jag tror det blir bra. Har dock extrabelysning fram tills det blir lite ljusare ute. Förra året satte jag också vid denna tiden vilket var perfekt. Det var en annan sort, Garden Pearl. Det fungerade kanon, även utan extrabelysning. Bor också i zon 1.
AnniiPannii
Vad kul!
Hörde att de blev rangliga och satte mindre frukt då men hur blev dina?

smile.gif Anna
Rebecca
Nej, det vill jag verkligen inte påstå! Jag kunde skörda hur mycket som helst. Satte tre frön som blev alldeles lagom knubbiga och fina innan jag planterade ihop dom i en tiolitershink. Insåg sedan att det var i trångaste laget... men jag fick oerhört mycket tomater och plantorna var fina. Denna gången satte jag bara två frön som jag tänkte ha i den där hinken. Blir nog mer passande.

Hade jag varit du hade jag testat nu. Kanske kan du sätta några senare och jämföra vilket som blev bäst? smile.gif
Peztis
Tror att en planta i en tiolitershink är det bättre alternativet...

Jag som bor i zon 3 (ca) kommer att vänta till februari för förkultivering. Har extrabelysning att tillgå också.

Det stora försåddsracet blir dock i februari även om jag dock i kväll precis lag en del "udda" fröer i blöt just i kväll

Kan man spendera en lördagskväll bättre? biggrin.gif
ingaröbo
Jag brukar inte sätta tomatfröer förrän i mars men idag petade jag ner 6 st Tiny Tim för att se hur de blir och ska sedan jämföra med nästa sådd av samma sort som jag sätter om 1 månad eller lite senare. Det är ju väldigt många fröer i en påse så det kostar inget om någon sådd misslyckas.

Förra året hade jag plantorna i krukor som inte var mer än 2-3 liter och det funkade utmärkt, fick massor med tomater. I år ska nog sätta dom i något större krukor så att de inte torkar upp så fort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon