xlxl67
Undar lite över exakt blomningstid för svenska orkideer i södra sverige. Någon här som är expert i ämnet? smile.gif
mamamaggan
Är absolut ingen expert men jag håller reda på en sort iaf. Guckuskon blommar i slutet av maj i trakten av Hällefors i Bergslagen.
Anki på Öland
Lite info om Orkidéer
Anders zon 1
Det går inte att säga exakt när olika orkidéer blommar en viss sommar. Det kan skilja någon vecka hit eller dit mellan olika år beroende på vädret, i synnerhet när det gäller arter som blommar tidigt på säsongen. Fast de flesta arter har dock ganska lång blomningstid så det brukar gå att hitta dem i alla fall även om de kanske inte är i sin fullaste prakt. Ankis länk tycker jag ger en bra översikt av när arterna blommar i södra Sverige. Går nog inte att säga mer exakt än så och det skiljer inte så jättemycket mellan olika delar av Sydsverige (kanske lite senare på sydsvenska höglandet och lite tidigare längst i sydväst).
xlxl67
Ok låter logiskt! Hur länge blommar orkideer/blommor (i prakt) egentligen?
2 högst 3 veckor?
Azur
Det beror alldeles på art & temperatur, men några veckor är det nog som regel i alla fall.

Virtuella floran har uppgift om blomningstid för de flesta arter.
xlxl67
Virtuella floran är mitt andra hem wink.gif

Har varit ute rätt mycket sista åren men det slog mig plötsligt idag det där med blomningstiderna. Man ser ju alltid blommor överallt under sommarmånaderna och tänker inte mer på hur länge de olika arterna blommar.

Har stenkoll på flygtider för fjärilar däremot så det var inte konstigt att det är samma sak med växter - att vädret bestämmmer! smile.gif
Anders zon 1
Ska man ut och titta på blommor och hitta så mycket som möjligt samtidigt i södra Sverige så brukar tiden kring midsommar eller strax innan (som sagt någon vecka hit eller dit beroende på vädret) vara bäst. Från mitten-slutet av juli brukar de flesta vilda växter har blommat över i Sydsverige (finns ju alltid något som blommar dock och en del arter är sena, t ex orkidén knärot). I fjällen, i synnerhet på lite högre höjd, kan även slutet av juli-början av augusti vara riktigt bra. Fast där kommer hösten snabbt - redan i andra halvan av augusti.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon