Full version: varför
vickeva
I två omgångar nu har jag sått blomstertobak (nyköpt påse) men har bara lyckats få en enda liten planta.. hur kommer detta sig? Jag har petat ner de pyttiga fröna i torvbriketter och jag tycker nog att de har varit fuktiga hela tiden (kanske torkade de lite när vi var på landet en helg...), de står över ett element i ett ljust fönster, och allt annat jag har sått där har grott fint. Vad har hänt med tobaken??
Helen i Piteå Zon 5
Tobak är ju ljusgroende och brukar ju gro lätt i vanlig rumstemp, det kanske var dåliga frön i påsen eller så har du petat ned fröna för djupt?? Du får nog testa en ny påse! / Helen
Betty
Läste nyss en artikel om frösådd i senaste numret av Allers Trädgård. Där stod bl.a. att "på en dags torka missar du en veckas tillväxt"...
kerstin z5-6
Torkar fröna dör de -plastpåse/löst plastlock på tills fröna grott minskar risken , men man får ändå passa med blomsprutan
Maria i Helsingborg
Täck ej fröna! smile.gif
kerstin z5-6
precis -de är ljusgroende ..nån som vill ha lite tobak -har sjuttifjorton smile.gif...varför sådde jag så tidigt ..suck
vickeva
Jag köper en ny påse då.... och passar ännu noggrannare med sprutan...
Är det ok att så i torvbriketter eller finns det bättre sätt??
kerstin z5-6
Tja jag bredsår i plastburkar o skolar ut sen smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Tycker tobak är bäst att bredså i bra såjord och sedan sätta sådden i ett litet drivhus där luftfuktigheten hålls uppe, och sedan skola ut plantorna i separata krukor när de fått karaktärsblad. Jag har mina sådder hemma hos mina föräldrar så de sköts bara om på helgen och det fungerar bra, hålls luftfuktigheten uppe måste man inte vattna varje dag.

Själv gillar jag inte torvbriketter men ska man odla i dem så bör nog fröna vara såpass stora att man kan så bara 2-3 frön per brikett och sedan gallrar man så det bara finns ett frö per brikett, ex. tomat brukar gå bra att odla upp i briketter.
jepperdi
Och kom ihåg att det blir billigare att köpa såjord i stället för briketter,
iallafall om man odlar över ca 10 plantor totalt....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon