Full version: beskära hibiscus?
theresen
köpte 2 hibiscusar förra året.

har läst lite om när man ska beskära men får olika svar, en del säger våren andra säger hösten.

dom hade knoppar inpå hösten men sen tyckte jag att det kanske var för sent att beskära så jag tänkte vänta till våren (feb/mars) men jag ser redan nu att det kommer knoppar och den ena knoppen är riktigt på g.
så...ska jag beskära nu eller bara låta det vara och beskära till hösten ist?

knopparna sitter ju bara i topparna och växten har bara tre grenar så det blir ju inte så många blommor på en gång som jag helst vill ha.
emmas matte
Hibiskus beskärs i jan eller feb
kentbra
En Hibiscus kan klippas när som helst på åre. Så länge den har tillräckligt med ljus.
Klart är det en fördel att klippa på våren eller försommaren. Då ljuset blir starkare och längre.
Men har du extra ljus på dom på vintern, så kan du klippa när du vill.
abbbe
Instämmer med de andras svar.

Klippa på våren ger starkare grenar, men du kan vänta ett tag till, t.ex. i mars.
theresen
men... ska jag vänta till mars så har ju knoppen både hunnit slå ut och vissna och nya knoppar hinner ju komma, det är redan flera små på gång.
stör man inte sommarens blomning för mycket då?

är det då inte bättre att klippa den nu? så blir den bara lite försenad.
har inte hjärta att klippa i den när det är fullt med knoppar i mars.
abbbe
Men vill du klippa den eller inte? Klipp den när det passar, du kan vänta ända till mars. Annars kommer det fler knoppar om du inte visste det.
jaj-51
Hej theresen.
Jag blev med tolv storblommiga Hibiscus för tre årsen.
Varje vår byter jag till en störe kruka och klipper ner dem.
I år blev det tidig vår redan förra helgen.
Några som stod i bostaden hade knoppar, de ner i kalla garaget var trötta och i vila.
Får se hur det går i år och hoppas på många blommor igen.
Jag har tillskotsbelysning (lysdiod spott) i mina blomster fönster.
theresen
abbe: läs ditt första inlägg och sen mitt andra. så får du svar på ditt sista inlägg!

theresen
jaj-51: jag har inget extra ljus till dom, de står i söder fönster men det verkar som att hibiscusarna tycker ljuset börja komma tillbaka eftersom de knoppar sig.

man pratar om att plantera om och beskära till våren men när är våren då? är den inte mellan mars och maj?
januari och februari är vinter kanske man kan sträcka sig till vårvinter i mitten av februari.

men mina hibiscusar ska nog iaf klippas i början av januari. jag kör på det emmas matte skrev.
så det blir till att sätta saxen i dom.
jaj-51
Hej, igen.
Det där med när det är bäst tycker jag du skall ta som en vägledning.
Det viktigaste är när du själv har tid och energi.

Jag köpte mina på postorder från Holland på sommaren.
Det blev omplantering på direkten ingen klippning det året.
En hel del blommor på lång vingliga skott.

Största problemet är alla anfalde odjur som måste bekämpas, det besvärligaste är spinn om det inte upptäcks i tid.
theresen
jaj-51:

köpte mina nu på sensommaren/hösten så jag gjorde inget utan ville mest bara hålla igång blomningen så mycket som möjligt tills nu då jag har möjlighet att behandla dom som de ska.

ingen ohyra (peppar, peppar) får se vad som händer när den åker ut på balkongen i sommar, hade massa ohyra då.

har provat att ha i pyttelite såpa i vattnet, den ena kom faktiskt igång lite till då under hösten, fick nån extra blomma, vill jag inbilla mig iaf.
det har också hållt sorgmyggen borta.
i vinter har jag varit lite snålare med all vattning men har nu börjat att vattna lite mer och då kom de förbaskade sorgmyggen så jag har i lite såpa nu igen.

det bär emot att klippa bort de små knopparna nu men jag tjänar ju på det senare i sommar
jaj-51
Ny klippta Hibiscus är ingen skönhet, bara förhoppningar.

Hibiscus 2012 januari Ny klipta och omplanterade. <br />Provar med plastkrukor i år, tegelkrukorna har varit mycket törstiga och behövt vatten nästan varje dag.

theresen
nä, lerkrukor till törstiga växter är ingen god idé.

ska man inte plantera om först och sen efter några veckor klippa i dom, (eller tvärtom.)
har för mig att det blir för mycket för växterna om man gör både och samtidigt.
jag har ingen jord till dom än så det får räcka med att klippa i dom så länge.

vad heter det där du köpt dom?
jaj-51
Hej.
Jag brukar göra allt på en gång när min energi är tillräckligt stor.
Hitills har det funkat bra med mina Hibiscusar också.
En har proplem beroende på att ypningen var myckt dåligt gjord.
Den får hänga med ett tag till, provar i år med att skära bort all död ved vid ympen.

Jag köpte av kwekerijgomme två gånger.
Jag valde med stora blommor (+20cm) mins att en heter Viktoria.
Tror det är den jag har som min signaturbild nu g.gif
theresen
jag gick loss med saxen.
mina har ju varit gröna och fina hela tiden och det blev ju en hel del blad kvar efter att jag klippt dom så jag bli lite fundersam för dina ser lite kala ut.
ska man ta bort en del av bladen också eller ska man låta bladen vara?

ska kolla den sidan.
jaj-51
Hej.
Jag klipper bara på "kän" låter det blir några ögon kvar på varje gren.

Hibiskusarna på fotot är dels övervintrade i fönstret och dels från garaget.
Jag tar inte bort några blad så länge de är friska och gröna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon