Full version: Läkemalva
merlin68
Funderar på att odla läkemalva för första gången i år. Man kan använda roten men även blad och blommor i te. Nu undrar jag hur det är med smaken? Är den god?
RB9310
Kontrar med en fråga (sorry att jag lånar tråden) Hur gör man te själv? Är det bara att torka blad och blommor från valfri växt? Vilka växter fungerar isf bra och vilka ska man undvika generellt sett.
Anette Nordlund
Utan att på något vis utge mig för att vara expert så kan man göra en s.k. infusion på färska blad/örter och om man vill ha ett te för lagring - och också koncentrera smaken (kan bli en lite annan smak än det är i färska blad) så ska man torka bladen. Det finns olika sätt att göra detta. Jag har både hängt upp knippar på tork längs med väggarna i köket och torkat blad i ugnen ( låg temp, något i luckan som glipar så att fukten kommer ut ur ugnen t.ex en handduk eller en träslev.) Sedan är det bara att se till att bladen/örterna är tillräckligt torra innan man lägger de i lufttät förvaring.

Hoppas att fler kan bidra här!
merlin68
Vi dricker mycket te här hemma, speciellt 18-årige sonen är en riktig storkonsument av örtte (bättre det än sprit hehe). Jag använder både färska och torkade örter, citronmellis, myntor och torkade rosenblad är favoriterna. Men man kan använda många växter till te lite beroende om man dricker det dagligen eller i terapeutiskt syfte. Timjante är bra vid förkylningar liksom salvia officinalis som innehåller mycket garvsyra och är superbra mot bla afte (sår i munnen) och lindrande vid halsfluss. Ringblommor ger en fin färg åt te och har lite "hö-arom" i torkad tillstånd. Svarta vinbärsblad är jättegoda och dem torkar jag i stora lass varje sommar:) Brännassla är renande för kroppen och har en urindrivande verkan, bra om man vill stärka sitt immunsystem och rensa kroppen på våren tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon