Jag skulle behöva en billig GPS att snabbt o lätt knappa in koordinater på medans jag är ute och promenerar. Ex om jag hittar ett bestånd växter vill jag spra var jag hittade dem!
Handgps eller vanlig mobiltelefon? Vad funkar bäst o är billigast? Den får väl klara att vara igång minst 4-5 timmar...
Skulle också vilja veta detta...
Köp en kamera med inbyggd GPS!
CITAT (Lokan @ 22-01-2012, 19:12)

Köp en kamera med inbyggd GPS!

Jo, har funderat i de banorna, i mitt fall är det just att jag vill GPS-tagga fotona jag tar... Nikons proffsmodeller har stöd för GPS, men dels är kameran svindyr dels behöver man en separat GPS att koppla till kameran... Finns det billigare alternativ?
Huggorm
22-01-2012, 20:22
Jag köpte en handhållen garmin just för att kunna ha med mig ut på upptäcksfärd. Tyvärr visade den sig kräva väldigt öppet mot himlen för att hitta satelliterna. Det räcker inte att leta upp en glänta i skogen, man måste nästan ut på ett öppet fält. 20x20m är nog ett minimum, mer om det är högvuxen granskog. Sedan tar det väldigt lång tid för den att starta och hitta satelliterna, kanske fem minuter. Och man kan inte ha den igång i fickan och tro att den genast skall veta var den är när man tar fram den, då måste den söka igen. Men det är en äldre modell, omkring fyra eller fem år, och den säljs inte längre. Kanske dagens grejer är bättre?
Halaj!
Jag har en handhållen Garmin 60 Cx och är väldigt nöjd.
20-30 tim. batteritid (vanliga AA). Och bra precision, hittar plats på radie 3 meter som bäst. Den säljs inte längre utan motsvarande modell heter 62.
I bilen har jag min Motorola Defy pekmobil.
Precis värdelös precision. Inne i stan, på smala gator kan din plats enligt GPS:en vara 200 meter från där du verkligen står. Suger batterier som om ingen morgondag fanns, med GPS på. Tänk på att du köpa en app också om du väljer att köpa en mobil isf. GPS
Jag tror att min GPS och mobils egenskaper är ganska vanliga för respektive elektronikgrunka.
Med GPS kan du också spara spår där du gått. Du kan också sitta hemma vid datorn och planera din färdväg, och sen ladda ner den till grunka.
Med mobil får du ju med en MP3spelare och kamera och så kan du ju ringa med den också!
Gå gärna in på garmins och magellans hemsidor och kolla.
Finns också en finsk klocktillverkare som heter Suunto som gör armbandsklockor med GPS (och pulsmätare och f-n och hans moster), men de är mest för folk med Bear Gryllskomplex och är inte billiga.
//T
malcolm
23-01-2012, 07:26
Jag impulsköpte en sådan här på Clas Ohlsom i somras och är nöjd med den men jag har än så länge bara använt den i bilen, sonen fick en likadan strax efteråt som han har på moppen, mest som hastighets- och vägmätare.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=167996034
Jag tycker mobiltelefonen funkar bra, mobiltelefoner med GPS har väl inte lika bra precision som en "riktig" gps, men man har den ju "alltid" med sig. GPSen är inte på hela tiden i mobilen (det drar för mycket batteri), så om man startar kameran och direkt tar en bild brukar den inte ha speciellt bra precision - väntar man någon halvminut är precisionen betydligt bättre.
Provade att dra igång google maps på min telefon, inom 30 sekunder hade den på max 10 meters när (snarare 5) lyckats hitta min position - trots att jag sitter inne i ett hus typ 5 meter från närmsta fönster.
När man sedan importerar bilden till exempelvis Picasa, eller Iphoto så kan man lätt se på bilderna var man varit med hjälp av de inbyggda kartfunktionerna. Senaste versionen av Iphoto har "Iphone-anpassats" och därmed har en del funktioner fallit ifrån - däribland en del information om bilderna -, men de går fortfarande att läsa ut med andra program. (som läser exif-data ur bildfilerna)
kerstinbern
23-01-2012, 16:01
Skall man bara spara bestämda positioner, så kan ju en gps tracker vara ett alternativ, den sparar bara positioner och har alltså ingen skärm. Man kan alltså inte använda den för att finna en viss position. Men man kan spara positioner (t ex vart man har fotograferat) och sedan rita upp dem på datorn.
Kostar ca 500kr
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.