sven1122
22-01-2012, 13:54
Hur kan man undvika sprickor på stammen.
Intressant att björken på samma ställe klarar bra.
Tacksam för ett svar.
Sven
ängsvädd
22-01-2012, 16:49
Kan inte svara, men undrar om marken är blöt där trädet står? Vad är det för träd?
Huggorm
22-01-2012, 18:17
Vilket vädersträck sitter sprickorna åt, är det söder?
sven1122
22-01-2012, 22:18
Tack för svaret,snälla.
Frågar min vän som äger de fruktträden.
Jag kommer tillbaka om en vecka, tack !
Återkom gärna med beskrivning av vad det är för fruktträd, ungefär hur gammalt det är eller stamomfång, och gärna med bild över sprickan som det undras över.
Det finns många orsaker till barksprickor. På unga äppelträd med slät bark kan ytliga, elliptiska sprickor uppstå. De breddar sig med årsringstillväxten men blir inte djupare, mer som ett ytligt ärr. Dessa är sällan särskilt farliga, och de har tolkats av SLU som tecken på virus som gör barken mindre elastisk under vårvinterns temperatursvängningar. Fruktträd som inte har E-märkning i handeln, har virus. Träd kan få det senare också men inte via något så enkelt som ett getingbett i en frukt eller ett lusangrepp på ett blad, som man trodde från början.
En annan ganska vanlig spricka går djupt, ända till veden, längs med stammen, är kort eller lång och ser ut att vara gjord av någon med en skarp kniv, fläker upp barken efter en tid och försvårar övervallning så att vitaliteten och tillväxten i trädet blir märkbart påverkad. Detta har jag sett på träd i 10-20-årsåldern och alla har stått i tung lerjord. Ofta har dessa träd också ett märkbart litet och klent rotsystem, upptäcker man när man gräver upp stubben efter nedtagning.
Sedan är det sprickor från åsknedslag, men de är mindre vanliga på äpple, förekommer i päron men är inte särskilt vanliga där heller. Och utöver detta finns barkfall av en mängd orsaker.
Visa gärna i bild!