sjöbäcken
Hej!
Vill ha en blommande klätterväxt som ska klättra uppför en "portal" som leder in i vår trädgård. Jag vill sätta en på var sida av portalen, men problemet är att ena sidan skuggas ganska stor del av dagen av huset. Solen kommer runt först på senare delen av eftermiddagen. Ska tillägga att jag redan har bokharabinda på båda sidor av portalen, men nu vill komplettera med något blommande som skulle kunna lägga sig lite ovanpå bokharabindan. Har du något förslag? g.gif
octachoron
Nu finns inte bokharabinda i mitt klimat men jag har svårt att tro att något klarar av att konkurrera framgångsrikt med denna starkväxande klätterväxt. Kanske en klematis 'Paul Farges' (brukar oftast säljas under namnet Summer Snow) kan klara av att växa där?
http://www.clematis.hull.ac.uk/new-clemdetail.cfm?dbkey=361
fvd
Jag tänkte föreslå klätterhortensia när jag klickade på tråden. Sedan läste jag om bokharabindan och det kanske bllir ör mycket vitt ?
merlin68
Klätterrosen Flammentanz blommar även i skuggiga lägen med vackra röda blommor under högsommaren. Den har tyvärr ingen doft men är jättehärdig för att vara en klätterros.
octachoron
CITAT (merlin68 @ 26-01-2012, 19:09) *
Klätterrosen Flammentanz blommar även i skuggiga lägen med vackra röda blommor under högsommaren. Den har tyvärr ingen doft men är jättehärdig för att vara en klätterros.

Men jag tror inte att en ros klarar av konkurrensen med klätterväxterna, den kommer att bli övervuxen och inte få sol.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon