Full version: Förkylning på gång
Skruttis
På värst möjliga olägliga tidpunkt så håller jag på att blir förkyld. Jag kan tänka mig att göra/äta det mesta för att slippa det just nu.
Jag äter extra vitaminer, apelsiner, Echinagard, granatäppleextrakt, dricker massor av vatten.

Vet ni något annat som ni känner till som kan hjälpa att mota förkylningar genom att hjälpa immunförsvaret att göra sitt jobb? Kanske ingefära, kanel mm, eller?

Jag är väldigt tacksam för förslag!
Gossen Ruda
Huskurer och mirakelmedel finns det gott om, inget hjälper enligt sakkunskapen som utför kontrollerade försök.
*Stintan*
Ingefärste och/eller vitlökste kanske kan vara något att testa.

Riv lite färsk ingefära och lägg i en tesil, häll över kokande vatten och låt dra lite, smaka av så det inte blir för starkt

Skiva en vitlöksklyfta tunnt och lägg i en stor kopp , häll över kokande vatten och låt dra, drick och käka sen upp vitlöken

Själv tycker jag det blir godare med en skvätt grädde/mjölk i, en sockerbit funkar också för den som nyttjar socker i sitt te.
Skruttis
CITAT (Gossen Ruda @ 23-01-2012, 14:57) *
Huskurer och mirakelmedel finns det gott om, inget hjälper enligt sakkunskapen som utför kontrollerade försök.

Nej tyvärr vet jag att sakkunskapen säger så, men i det här läget är jag beredd att tro på tomten, om det skulle kunna hjälpa. tongue.gif
Skämt åsidan, jag vet om det men hoppas ändå att kanske man kan hjälpa immunsystemet på något sätt.
Jag har ju liksom inget att förlora på det ändå.

CITAT (*Stintan* @ 23-01-2012, 15:02) *
Ingefärste och/eller vitlökste kanske kan vara något att testa.

Riv lite färsk ingefära och lägg i en tesil, häll över kokande vatten och låt dra lite, smaka av så det inte blir för starkt

Skiva en vitlöksklyfta tunnt och lägg i en stor kopp , häll över kokande vatten och låt dra, drick och käka sen upp vitlöken

Själv tycker jag det blir godare med en skvätt grädde/mjölk i, en sockerbit funkar också för den som nyttjar socker i sitt te.

Tack Stintan!
Ingefärste, det ska jag prova. Har ingen färsk hemma just nu men får köpa i morgon. Till dess får jag tugga i mig en ask ingefärsgodis istället.
Peztis
Du har nog fått tips om det som brukar testas. C-vitamin sägs ju i alla fall hjälpa till att lindra besvären. Honung, vitlök, ingefära, en hutt med ngt starkt...
mojan
Glöm inte bort vila! Om immunförsvaret ska "orka" göra sitt jobb så ska man inte stressa, vara uppe på nätterna osv.
Min egen, helt ovetenskapliga, erfarenhet.
Skruttis
Tack Peztis och Mojan!
C-vitaminer proppar jag i mig i överkant. Honung kan jag ha i ingefärsteet i morgon.
Sömn har det blivit en hel del av. Jag är trött och hängig, så det känns att det behövs.
gnon49
Fick varm mjölk med ecalyptys av min farmor när jag var förkyld. Hjälpte kanske inte men det var gott.
Lokan
Köp en ask Astaxan och ät en om dan, så slipper du förkylningar! 000.gif
Gossen Ruda
En del föreslår en stor konjak. Kanske hjälper det inte men det är lättare att stå ut med förkylningen. biggrin.gif Tyvärr har jag själv ingen aning eftersom jag inte dricker starkare saker än vinbärssaft.
Skruttis
Tack för alla idéer!

Mjölk fixar jag tyvärr inte att dricka, men eucalyptustabletterna minns jag var goda.

Astaxan ska jag ha i åtanke.

Jag har hört att man ska hänga en hatt på sängstolpen sedan ska man dricka något starkt tills man ser två hattar. För att få roligare förkylning.

Konjak, tja kan jag väl i o f s dricka men egentligen struntar jag i hur tråkig eller rolig denna förkylning är. Jag är nämligen inbokad för en operation i nästa vecka och då får jag inte vara sjuk. Då skjuter de upp den igen och gudarna vet hur länge jag får vänta på den då. no.gif De har alltför många patienter som är mer akuta än mig.
Ugglemormor
Jag fick järntabletter när jag har varit så trött och sliten och småruggig av min läkare..... mina värden var inte som de skulle. Hade laddat upp med naturpreparat men han sade att fortast att komma ur det var ju järn. Sen att jag känner mig förskylt till o från får jag väl pröva de naturprodukterna innan jag söker vidare, inget roligt att få penicillin i onödan om man nu kan vända det hela åt rätt håll...... tummenupp.gif
Peztis
Själv ska jag gå och hälla upp ett glas med honungsrakija eller vad det nu heter! Det är hembränt med honung som de gör i Serbien. Gillar normalt inte starksprit men detta är ack så gott.
Och med en röd och svullen hals, näsa som rinner lite lätt - japp, då är jag där och öppnar barskåpet.
Tror jag har lyckats få sonens streptokocker vilken han nu äter penicillin mot... Vi vuxna ska ju normalt klara det ändå om man inte åker på halsfluss eller något liknande av de där förbenade bacillerna!

SKÅL!
Elisabeth-Västkustkolonisten
Förut gjorde jag alltid min egen salviate och även salvia med mynta i och det tyckte alltid min gubbe att det hjälpte.

Nu dricker han alltid ingefärste med honung i so fort han känner att det är nåt på gång. Men han skär bara några skivor färsk ingefära och häller kokande vatten på dom.

Elisabeth
jaj-51
Kanjang (hälsokost avd) och vila gör gott.
Skruttis
thanks.gif till er alla för intressanta/roliga svar.
merlin68
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 23-01-2012, 19:43) *
Förut gjorde jag alltid min egen salviate och även salvia med mynta i och det tyckte alltid min gubbe att det hjälpte.

Elisabeth

Ja salviate "is the shit". Tror det är garvsyran i salvian som verkar sammandragande och antiseptisk. Funkar även bra när man har munsår. Sedan tar det bort lite av det onda (verkar svagt bedövande) när man har halsont tummenupp.gif

CITAT (merlin68 @ 24-01-2012, 18:49) *
Ja salviate "is the shit". Tror det är garvsyran i salvian som verkar sammandragande och antiseptisk. Funkar även bra när man har munsår. Sedan tar det bort lite av det onda (verkar svagt bedövande) när man har halsont tummenupp.gif

Ett till botemedel mot förkylning är ett hett ångbad över en kastrull. Ha en handjuk över huvudet och andas in den heta ångan så länge du klarar av det. Jag brukar ha kamomillblommor eller pepparmynta i ångbadet.
Rebecca
Koka upp 1,5 liter vatten. Häll i en halv citron (skivad), 2 msk riven färsk ingefära, 2 kanelstänger och 6 msk honung. Låt detta sjuda i ca 10 minuter och drick sedan medan det är vamt. Vill man ha mer smak kan man låta det stå och dra en stund och sedan värma upp på nytt. Gott OCH nyttigt för småförkylda smile.gif
Överbölingen
Bevisligen har Rudas tips en viss effekt. Åtminstone blir det roligare att vara förkyld.
Men seriöst så håller jag på ett varmt bad eller en het dusch. Följt av en het toddy (spetsad eller inte) och sängen på direkten.

Män har erkänt svårare att stå ut med en förkylning.
Överbölingen min före detta gjorde sig te med rum i (eller var det rum med te? ). Den drack han mens han tog ett het bad och sen in i sängen.

På en gård med många djur måste man ju gå upp ur sängen hur man än mådde. Djuren måste skötas...

Skruttis hur är det med förkylningen?

Men du hade väl inte behövd göra dig besväret att skicka den hit wink.gif

Elisabeth
merlin68
Har en släkting som äter stark pepparrotssås när han blir förkylt. Han påstår att den rensar kroppen. Kanske något att testa? confused.gif
Skruttis
Elisabeth-Västkusten: Jo tack, jag mår inte särskilt bra. Men det har mer börjat utveckla sig till en ny omgång kräksjuka med drag av förkylningsvärk, än en ren förkylning.
Var det du som fick min förkylning? g.gif Sorry, inte meningen, måste ha gått till fel adress. sleep.gif

Merlin 68: Pepparrot? Tja varför inte. Får bli en handlingsrunda till.
Motti
jag har ju infektionsastma och för slutade den alltid på akuten med cortisondropp mm.Sedan fick jag nys om Alphnerings Bidrottningelekappslar med eucalyptus väldigt dyra i och för sig men det kan läkarbesök bli också ,i alla fall sedan jag började äta dom så är det sällan jag behöver läkarhjälp eller behövt uppsöka akuten och jag lovar att dom verkligen hjälper man tar fyra kapslar tre gånger om dagen i fyra dagar sedan trappar man ner .Bästa hjälpen man kan få för att slippa hårda förkylningar !Echina är också väldigt bra.
Eva i Skåne
Hur går det Skruttis? Blir det nån operation i veckan eller är du för förkyld?
Skruttis
Jo tack, Eva i Skåne, det går över förväntan bra. yes.gif
Nu är jag såpass frisk att det inte ska gå i stöpet pga min hälsa i a f.
I morgon em/kväll får jag veta vilken tid på fredag det ska bli.
Ugglemormor
skruttis,
Lycka till med din operation ....... kompiskram.gif

Var på arb. terapin och såg en skyllt där det stod att vinterkräksjukan pågår, iaktta hygien ....... hoppas man slipper eländet....
CITAT (Skruttis @ 01-02-2012, 09:04) *
Jo tack, Eva i Skåne, det går över förväntan bra. yes.gif
Nu är jag såpass frisk att det inte ska gå i stöpet pga min hälsa i a f.
I morgon em/kväll får jag veta vilken tid på fredag det ska bli.

Lycka till Skruttis....

Men du hade väl inte behövd att överlåta allt till mig. Mår fortfarande dåligt med min lunginflammation. Men vi vet ju ont krut förgår inte så lätt......

Elisabeth
Motti
Önskar dig lycka till ! smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon