Pius
Är det fler här som beställt från Impecta och har fått en faktura utan OCR-nummer?

Jag skulle betala min faktura igår och upptäcker då att det saknas OCR-nummer. I normala fall kan man betala genom att uppge fakturanummer och kundnummer. Men inte denna faktura. Mottagarkontot, varken BG eller PG Klarna / Nordea Finans AB går inte med på det utan kräver OCR-nummer, som inte finns, suck.

"Om ni inte använder detta inbetalningskort ber vi er ange följande OCR eller referensnummer" Det är bara det att det inte står någor nummer att ange. ranting.gif Och det är väl inte många som betalar med inbetalningskort längre, man använder ju internetbank.

Jag mailade till dem och fick idag tillbaka mottagningsbevis men inget svar. Blir till att ringa i morgon.

Vad less jag blir. ranting.gif

Det här var då sista gången jag beställde från dem. Tacka vet jag Odlas fröer och fakturor. happy.gif

Pius
Peztis
Fast det där är nog inte Impectas fel utan Klarnas.
Fast jag har för mig att jag har haft trassel med Impectas OCR tidigare, nu när jag tänker efter... g.gif

Men du kan ju skriva manuellt också, skriv in OCR i fältet för att lämna meddelande, det är ju det som det står på fakturan att du ska göra: uppge följande OCR eller referensnummer (sitter med min faktura framför mig och läser).
Pius
CITAT (Peztis @ 23-01-2012, 21:27) *
Fast det där är nog inte Impectas fel utan Klarnas.
Fast jag har för mig att jag har haft trassel med Impectas OCR tidigare, nu när jag tänker efter... g.gif

Men du kan ju skriva manuellt också, skriv in OCR i fältet för att lämna meddelande, det är ju det som det står på fakturan att du ska göra: uppge följande OCR eller referensnummer (sitter med min faktura framför mig och läser).

Men jag har ju inte fått något OCR nummer eller referensnummer. Det är tomt i fältet där det skulle ha stått. ranting.gif

Längst ner, till höger står det 2211555#42# De första siffrorna är deras bankgiro, det är allt som står.

Pius
fvd
Jag brumkar skriva fakturanumret istället, Det är inte så noga vad du skriver bara det finns något i fältet så funkar det.
Pius
CITAT (fvd @ 23-01-2012, 21:53) *
Jag brumkar skriva fakturanumret istället, Det är inte så noga vad du skriver bara det finns något i fältet så funkar det.

Jag har försökt femtielva gånger att skriva fakturanummer och kundnummer men det godkänns inte av mottagaren. Jag brukar också ange det vid vissa tillfällen annars och då går det bra. Har försökt med två olika banker, så det måste vara mottagaren det är fel på. -cry-.gif

Pius
*Stintan*
Skriver man fel nummer i rutan för OCR så fungerar det inte! Ibland är dock OCR-numret detsamma som fakturanumret men det borde isåfall framgå av fakturan.
Gossen Ruda
Ofta är det så att vissa postgironumer är spärrat för allt utom OCR-nummer. Om man går in på företagets hemsida kanske man kan hitta något annat postgironummer utan den spärren.
Kryddan03
Det här hittade jag på Klarnas hemsida:

"Ditt OCR-nummer är detsamma som ditt fakturanummer. Du finner det längst ner till vänster på inbetalningsavin."

och under vanliga frågor:

"Jag har inte fått min faktura/jag saknar mitt OCR-nummer.

Hör av dig så hjälper vi dig. Du når oss på 08-120 120 10."

"Vilket bankgironummer ska jag betala till?

Betala till bankgiro: 221-1555
Betalningsmottagare: Klarna/Nordea Finans AB"

Vet inte om det hjälper dig? Här är adressen till Klarnas hemsida också om du inte redan har den: https://klarna.com/sv/privat

Hoppas att det löser sig!
*Stintan*
Pius, skippa kundnumret och skriv in fakturanumret bara.
Pius
CITAT (Kryddan03 @ 23-01-2012, 22:10) *
Det här hittade jag på Klarnas hemsida:

"Ditt OCR-nummer är detsamma som ditt fakturanummer. Du finner det längst ner till vänster på inbetalningsavin."

och under vanliga frågor:

"Jag har inte fått min faktura/jag saknar mitt OCR-nummer.

Hör av dig så hjälper vi dig. Du når oss på 08-120 120 10."

"Vilket bankgironummer ska jag betala till?

Betala till bankgiro: 221-1555
Betalningsmottagare: Klarna/Nordea Finans AB"
Vet inte om det hjälper dig? Här är adressen till Klarnas hemsida också om du inte redan har den: https://klarna.com/sv/privat

Hoppas att det löser sig!

Tack för hjälpen!

Jag ringde telefonnumret som du angett och fick mitt 18 siffror långa OCR-nummer så nu är fakturan betald. thanks.gif

Men så jäkla sur jag blir när det ska krångla så här. Jag har hållit på i flera timmar med att först betala fakturan, sen maila Impecta, där jag inte fick något svar och till sist nu ringa.

Tjejen som svarade hos Klarna... tyckte det var konstigt att OCR-numret inte stod med.

Nu har jag "gjort mig oskyldig" i alla fall.

Pius

CITAT (Gossen Ruda @ 23-01-2012, 22:00) *
Ofta är det så att vissa postgironumer är spärrat för allt utom OCR-nummer. Om man går in på företagets hemsida kanske man kan hitta något annat postgironummer utan den spärren.

Det måste vara så det är hos Klarna..., men innan jag förstod det. Oj vad jag kämpade och trodde jag gjorde fel.

Pius
Gossen Ruda
CITAT (Pius @ 24-01-2012, 09:35) *
Tack för hjälpen!

Det måste vara så det är hos Klarna..., men innan jag förstod det. Oj vad jag kämpade och trodde jag gjorde fel.

Pius

Jo, finns det ett OCR-nummer sker ingen manuell hantering utan numret och beloppet bokförs och kollas automatiskt. Därför kan man inte samtidigt vara öppen för manuella rutiner.
Kryddan03
CITAT (Pius @ 24-01-2012, 09:35) *
Tack för hjälpen!

Jag ringde telefonnumret som du angett och fick mitt 18 siffror långa OCR-nummer så nu är fakturan betald. thanks.gif

Men så jäkla sur jag blir när det ska krångla så här. Jag har hållit på i flera timmar med att först betala fakturan, sen maila Impecta, där jag inte fick något svar och till sist nu ringa.

Tjejen som svarade hos Klarna... tyckte det var konstigt att OCR-numret inte stod med.

Nu har jag "gjort mig oskyldig" i alla fall.

Pius

Ingen orsak. Vad bra att det löste sig! smile.gif
Överbölingen
Jag kortbetalar vid beställningen. Aldrig några problem. De anger ju om en vara är slut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon