theca
hur gör ni, för att det inte ska rämna under snön?
är det bara att putsa bort med jämna mellanrun? det var såå tungt!
eller håller det sen heller till våren, fast man tar bort snö ibland?
jaj-51
Om det blir mycket tung blötsnö brukar jag "dra" ner det.

Har en lång (3,5 meter) hemmagjord skrapa ungefär som en kratta utan vassa piggar som kan riva eller skada taket.

Med bra redskap så går det fort och lätt, blir till att göre ett själv.

Växthuset

theca
tack för svaret!
men jag har ett växthusa av "mjuk"plast. alltså en stomme som bara är överdragen med plast.

tog med krattslaftet men var rädd att pigggarna skulle dra hål i plasten när krattan rullade i handen.

vilket fin hus du har! lyx med så stort, hur många m2 är det?
Annana
CITAT (theca @ 24-01-2012, 10:45) *
tack för svaret!
men jag har ett växthusa av "mjuk"plast. alltså en stomme som bara är överdragen med plast.

tog med krattslaftet men var rädd att pigggarna skulle dra hål i plasten när krattan rullade i handen.

vilket fin hus du har! lyx med så stort, hur många m2 är det?

Varför drar du inte bara av plasten på hösten, innan stormar och snö kommer!?
Det hade jag gjort!
Peztis
På t ex Jula finns det en snöraka för ca 300:-, den borde även kunna använda på mjukplast om du är försiktig. Jag har en sådan och den är jättebra!
Det viktigaste är nog att hålla efter det hela tiden så att det inte hinner smälta och sedan frysa till is och stora sjok, det är då det blir svårhanterligt.
theca
annana: det går inte, det är väl fastspänt. och plasten är tjock och har hållit bra, men sist jag tog ner snö fick jag hål i plasten.. ranting.gif och jag hoppas den inte rämnar mera..
bäst har man fårr bort den med ett krattskaft..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon