Full version: Willab juliana
Annana
Behöver verkligen ett växthus...
Eller har rättare sagt drömt om ett länge!
Har tittat ut mitt "drömhus" hos willab garden, men har kalkylerat med runt 50 000 (ALLT) för det.
Hitintills har jag har odlat i sådana där små låga växthus med stålram och plastduk om ni vet vad jag menar... Men till i år tyckte mannen att jag kunde ändå köpa ett lite bättre i väntan på mitt drömhus! Såg att willab renar ut sina minsta juliana modeller januari ut.

Är det någon som har lilla julianamodellen eller liknande som kan berätta vad ni tycker?
Jag ska enbart ha växthuset till odling, inte sitta och mysa i.
Budgeten satte vi runt 5000:- så jag får snällt hålla mig där och inte skena iväg. Funderade först på ett harmony från jula men spontant tror jag man får mer för pengarna på willab- har jag fel?

Hittar allt från folk som varnar för dessa modeller till de som tycker de är prisvärda och bra, men de flesta länkarna är ett par år gamla.
jaj-51
Jag her ett stort Euro Serre växthus från Wilab och är jättenöjd.

Julian har de sålt i många år och med åren så brukar de bli bättre och bätre.

12år garanti på stommen.
Glas och plast rutor är för en del förbrukningsvaror ....

Det enda som jag ångrar med mitt växthus är valet av glas til hela huset.
Tror det skulle vara bättre med glas enbart på framsidan och plast för övrigt.

När du bygger köp en glaslyft med sugklockor fins på biltema.
Växthuset En tid med lite rabbater

Annana
Vad fint ditt är! Oh, vill ju ha ett så stort, hade tänkt mig i.pladt i taket sedan glasväggar. Gjuten grund/stomme och grönlackerat! Men tills jag har den budgeten så får det nog bli ett billigare tills dess. Har tältodlat nu så länge och tält varje år för ett par hundra blir ju snart ett juliana...

Odlar eu direkt i marken eller krukor i ditt?

CITAT (Annana @ 24-01-2012, 08:29) *
Vad fint ditt är! Oh, vill ju ha ett så stort, hade tänkt mig i.pladt i taket sedan glasväggar. Gjuten grund/stomme och grönlackerat! Men tills jag har den budgeten så får det nog bli ett billigare tills dess. Har tältodlat nu så länge och tält varje år för ett par hundra blir ju snart ett juliana...

Odlar eu direkt i marken eller krukor i ditt?

I.plast= isolerplast menar jag!
jaj-51
Jag odlar direkt i marken.
Längst ner i botten mot leran och grunden har jag 5cm isolering.
Jag byter jorden i en fjärdedel av växthuset varje år.

Detta är mit tredje växthus och nästan för stort när odlingsintresset ibland har en svacka.
Annana
Hm... Vekar vara en hel del som rekommenderar hobbyvaxthus.se här inne.

Hittat ett Cenia 62 på deras hemsida. Fyra fönster mot julianas två (compact 6,2m2)
Annars typ samma.

Vilket tror ni mest på? Juliana från WG eller detta?
Fjällroosens
Jag har ett Juliana 6,5 isolerplast från Willab som jag har haft i tre säsonger tror jag det är. Köpte ett Euroserre i höstas som jag ska ta i bruk till våren. Jag har varit nöjd med Juliana, jag bor i zon 8 och växthuset utsätts för ganska stora påfrestningar. Det jag tycker är bra med willab är att det finns reservdelar ifall någon skulle gå sönder. Jag har ingen erfarenhet av Hoppbyväxthus, det kanske det gör där oxå. Det jag skulle rekomendera är att ta fler takluckor då jag har tyckt att det är ett problem med luftvolymen då det inte är så stort och jag har fått gråmögel ganska lätt. Lycka till!!
Annana
CITAT (Fjällroosens @ 25-01-2012, 17:26) *
Jag har ett Juliana 6,5 isolerplast från Willab som jag har haft i tre säsonger tror jag det är. Köpte ett Euroserre i höstas som jag ska ta i bruk till våren. Jag har varit nöjd med Juliana, jag bor i zon 8 och växthuset utsätts för ganska stora påfrestningar. Det jag tycker är bra med willab är att det finns reservdelar ifall någon skulle gå sönder. Jag har ingen erfarenhet av Hoppbyväxthus, det kanske det gör där oxå. Det jag skulle rekomendera är att ta fler takluckor då jag har tyckt att det är ett problem med luftvolymen då det inte är så stort och jag har fått gråmögel ganska lätt. Lycka till!!

tack för svaret! Ska till willab i båstad i morgon och titta på del IRL! De på hobbyvaxthus.se hade ju fyra vädringsfönster mot julianas två...det var en av fördelarna som talade för det...
bor i zon 1 så här är ju lång sommar med...
Annana
Köpte ett på hobbyvaxthus.se i förrgår, hoppas det blir bra!! biggrin.gif
KRT
CITAT (Annana @ 28-01-2012, 12:22) *
Köpte ett på hobbyvaxthus.se i förrgår, hoppas det blir bra!! biggrin.gif

Vilket blev det? Har själv funderat allvarligt på deras Bellis 82 och är väldigt sugen smile.gif
Berätta gärna om hur leveranser fungerar, hur det är att montera etc!
Annana
CITAT (KRT @ 29-01-2012, 07:47) *
Vilket blev det? Har själv funderat allvarligt på deras Bellis 82 och är väldigt sugen smile.gif
Berätta gärna om hur leveranser fungerar, hur det är att montera etc!

Svarade just ii din nya tråd! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon