Full version: Åka buss
jaj-51
Göteborgs Posten 24/1

Nu har det blivt bättre 55 procent av bussarna klar årliga besiktningen

thumbdown.gif

De kontroller som gjorts ute i trafiken har ofta skapat stora rubriker och många körförbud på bussarna.

Åk kollektivt ?
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (jaj-51 @ 24-01-2012, 07:14) *
Göteborgs Posten 24/1
Nu har det blivt bättre 55 procent av bussarna klar årliga besiktningen

thumbdown.gif

De kontroller som gjorts ute i trafiken har ofta skapat stora rubriker och många körförbud på bussarna.

Åk kollektivt ?

I Gbg är det förenat med livsfara.
Gossen Ruda
Trots alla dessa fel har det mig veterligen aldrig inträffat någon olycka pga dessa. Fast nog är det alarmerande.
Eva i Skåne
Det skapar inget förtroende precis. För dom som tvekar mellan egen bil och kollektivtrafik kan det vara avgörande. Att fortsätta köra själv alltså smile.gif
jaj-51
CITAT (Gossen Ruda @ 24-01-2012, 08:49) *
Trots alla dessa fel har det mig veterligen aldrig inträffat någon olycka pga dessa. Fast nog är det alarmerande.

Nja
Några har fastnat i dörrar och släpats med en bit.
Några bussar har börjat brinna under färd.
Någon buss tappade ett hjul under färd !

Några av rubrikerna jag min.

Det där med dåliga bromsar kanske bar är en krock ...

Cacki
CITAT (Gossen Ruda @ 24-01-2012, 08:49) *

Fast just ett sådant tankesätt är nog en väldigt vanlig orsak till att det tydligen alltid måste hända något allvarligt innan man agerar.

Sedan är det ju också sättet dom kör. Här finns det många hållplatser men dom gasar på för fullt alltid och sen tvärbromsar. Och inte att tala om alla dessa många gatubrunnar som dom nästan hoppar över.

Förbi skolan och dagiset kör dom aldrig i 30 utan i full fart.

Man vill att även handikappade och äldre skall åka kommunalt istället för färdtjänst. Men man hinner inte sätta sig innan han/hon kör. Har man då yrsel som jag, då ligger man på näsan.

Jag testade att ta bussen, men för mig är det omöjligt. Även sambon tar bilen när han måste till stan för behandlingar. För som han säger efter en bussresa hit är nyttan av behandlingen borta.

Elisabeth
EKLO
Jag har ingen bil och har aldrig haft, jag åker verkligen mycket buss och har alltid gjort.

Försämringen i Göteborg är verkligen stor och så uppenbar under de senaste 5-10 åren (man borde ha fört anteckningar så man visste när man märkte att det började gå utför). Själva omsorgen om bussarna har liksom släppt; säten kan vara trasiga i evigheter, spännband för bagage och barnvagnar kan vara bortslitna utan att ersättas, en sådan lista kunde göras lång ... och detta förutom en mkt större tendens att de stannar eller aldrig kommer pga av tekniska fel. Ja, det är verkligen en högst märkbar försämring för oss som åkt mycket och länge.

Jag sätter det helt klart i samband med "avregleringen", nu gäller ju ett anbudsförfarande som enbart handlar om pengar.

Ugglemormor
Åker inte längre själv i bussarna, men har sett/hört hur de bussar som kör genom bår by har blivit i sämre skick och några nya verkar det inte finnas på inköpslistan.
Skolbussarna är ju viktiga för elever som ska till stan och man hoppas att inget händer med dem ...... tummenupp.gif
*Stintan*
CITAT (Ugglemormor @ 24-01-2012, 11:31) *
Åker inte längre själv i bussarna, men har sett/hört hur de bussar som kör genom bår by har blivit i sämre skick och några nya verkar det inte finnas på inköpslistan.
Skolbussarna är ju viktiga för elever som ska till stan och man hoppas att inget händer med dem ...... tummenupp.gif

Har du flyttat till Göteborg???
Ugglemormor
Tillståndet på bussar verkar vara mer omfattande än enbart i Göteborg. .....
Pirum
Roligast i Göteborg är kanske fällknivsbussarna, larverna, ledbussarna, eller vad man vill kalla dem. De längsta och mest svårmanövrerbara (linje 16) går också på några av de jävligaste och brantaste gatorna. Vågar inte åka buss när det är halt, eftersom de inte har vinterdäck och förarna har som vana att gasa ut ur kurvorna - precis som när det är sommarväglag - brukar de vika sig på mitten eller sladda av ganska ofta. Jag har kört min gamla Audi med slicks, men vill inte att bussarna jag åker med ska ha det. (slicks är däck utan mönster, typ, bra fäste på torr asfalt men inte annars)
Linje 16 är väl den som går från Tuve till Östra eller? Gjorde det i alla fall förut
Azur
CITAT (Pirum @ 24-01-2012, 13:13) *
Roligast i Göteborg är kanske fällknivsbussarna

Farligast i göteborg är spårvagnarna. Inte att åka med, utan för övriga i trafiken. Innan stockholm också fick spårvagnar så dödades och skadades mycket fler i trafiken i göteborg än i stockholm, och skillnaden berodde helt på spårvagnarna. Nu har vi också spårvagnar, och antalet skadade och döda i trafiken har skjutit i höjden. Problemet är tydligen dels att folk inte "ser" spårvagnar utan stiger ut framför dem, dels att spårvagnar verkar röra sig långsamt men faktiskt är ett tåg som rör sig mitt bland oskyddad trafik och gående, och likt alla tåg har svårt att stanna snabbt.

Fast det här hör man aldrig något om när spårvagnar diskuteras. Det finns nån romantik kring spårvagnar som gör att de inte bedöms som andra trafikslag.

Bussar, ja... Visste ni att lokaltrafikbussar inte har vinterdäck? De kör på "åretruntdäck", det blir för dyrt att skifta däck årligen. Så det är inte så konstigt att bussar halkar omkring som Bambi på isen när det är halt.
Gossen Ruda
CITAT (Azur @ 24-01-2012, 13:57) *
Farligast i göteborg är spårvagnarna. Inte att åka med, utan för övriga i trafiken. Innan stockholm också fick spårvagnar så dödades och skadades mycket fler i trafiken i göteborg än i stockholm, och skillnaden berodde helt på spårvagnarna. Nu har vi också spårvagnar, och antalet skadade och döda i trafiken har skjutit i höjden. Problemet är tydligen dels att folk inte "ser" spårvagnar utan stiger ut framför dem, dels att spårvagnar verkar röra sig långsamt men faktiskt är ett tåg som rör sig mitt bland oskyddad trafik och gående, och likt alla tåg har svårt att stanna snabbt.

Fast det här hör man aldrig något om när spårvagnar diskuteras. Det finns nån romantik kring spårvagnar som gör att de inte bedöms som andra trafikslag.

Bussar, ja... Visste ni att lokaltrafikbussar inte har vinterdäck? De kör på "åretruntdäck", det blir för dyrt att skifta däck årligen. Så det är inte så konstigt att bussar halkar omkring som Bambi på isen när det är halt.

Har du vederhäftig statistik på spårvagnarnas farlighet?
*Stintan*
CITAT (Azur @ 24-01-2012, 13:57) *

Stockholm hade faktiskt spårvagn före Göteborg. Elektrisk spårvagn fick Sthlm 1901 och Göteborg 1902 men du kanske menar något annat? Numera finns ju bara tre olika i Sthlm, Nockebybanan, tvärbanan och den korta som går till Djurgården.
ninnisky
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-01-2012, 13:48) *
Linje 16 är väl den som går från Tuve till Östra eller? Gjorde det i alla fall förut

numera är det buss nr 17 - tidigare var det 34! Åker aldrig buss nono.gif
Azur
CITAT (Gossen Ruda @ 24-01-2012, 15:37) *
Har du vederhäftig statistik på spårvagnarnas farlighet?

De brukar aldrig redovisas separat för att statistiken ser illa ut, ska se om jag kan hitta nåt.

Hittade denna diskussion, men alla referenser är döda.

Enligt Trafikanalys (2010) så är antalet dödade och svårt skadade 0.06 personer per miljard resta kilometer för tåg och ännu lägre för tunnelbana, medan den är 9.1 för spårvagn.

Spårvagnar är alltså fantastiska 151 gånger farligare än tåg. Tyvärr är Trafikanalys PDF för vägtrafik (2010) mycket svårtolkad, men det verkar av figur 3.11 som att risken för vägtrafik är 2.5 svårt skadade eller dödade per miljard resta kilometer, dvs spårvagnstrafik är 3.6 gånger farligare än biltrafik.

Eftersom spårvagnar har en så liten utsträckning stod de 2010 ändå för endast 10 dödsfall, eller 4% av alla dödsfall i trafiken.
Huggorm
Spårvagnar är lömska. De borde ju vara ganska förutsägbara eftersom de går på räls, men det är de inte. De dyker upp från ingenstans vid de mest opassande tillfällen när man befinner sig i någon starkt trafikerad korsning i någon storstad man inte riktigt hittar i
merlin68
Bussarna som trafikerar här verkar vara hämtade från gamla Sovjet. Lika bekväma är de också med hårda slitna och trasiga säten i konstgjort skinn thumbdown.gif Törs inte tänka på trafiksäkerheten men varje vinter blir man stående i någon snödriva när man åker buss. Man har i alla fall lärt sig att sätta på sig ordentligt med kläder och varmaste vinterskorna när man ska åka buss på vintern för man kan bli stående i timmar ...
Ett par av förarna kör dessutom som galningar, råkar man stå upp när de tvärbromsar så flyger man iväg...Det har gått så längt att jag och flera andra inte vågade åka med en viss förare utan väntade in nästa buss som gick en halvtimme senare...
Gossen Ruda
CITAT (Azur @ 24-01-2012, 19:03) *
De brukar aldrig redovisas separat för att statistiken ser illa ut, ska se om jag kan hitta nåt.

Hittade denna diskussion, men alla referenser är döda.

Enligt Trafikanalys (2010) så är antalet dödade och svårt skadade 0.06 personer per miljard resta kilometer för tåg och ännu lägre för tunnelbana, medan den är 9.1 för spårvagn.

Spårvagnar är alltså fantastiska 151 gånger farligare än tåg. Tyvärr är Trafikanalys PDF för vägtrafik (2010) mycket svårtolkad, men det verkar av figur 3.11 som att risken för vägtrafik är 2.5 svårt skadade eller dödade per miljard resta kilometer, dvs spårvagnstrafik är 3.6 gånger farligare än biltrafik.

Eftersom spårvagnar har en så liten utsträckning stod de 2010 ändå för endast 10 dödsfall, eller 4% av alla dödsfall i trafiken.

Pratar du om passagerare PÅ tåg och spårvagn eller ickepassagerare. Beträffande dödade tågpassagerare är den siffran så låg, 1 på de sista 10 åren eller ditåt, att det inte går att jämföra. Jag skall se om experterna på PV vet mer. Jag återkommer.
jaj-51
Jämföra tåg och spårvagnar är väl inte relevant tycker jag.
Spårvagnar går ofta blanda trafik mitt inne i städer.
Tågen går sällan inne i storstäderna bland bilar, tvåhjulingar och gångtrafikanter.

Men statestiken visar säkerligen att spårvagnarna är mer inblandade i olyckor.

Statestiken visar också att risken för drunkningsolyckor har ett klart samband med glass försäljningen rtfm.gif
Det är inte så enkelt att statestik är lösningen och sanning alltid.
Jag tror att spårvagnar dödar mindre renar än tåg confused.gif men det är väl inte bevisat med statestik?
Gossen Ruda
Jag har fått ett svar. Huruvida det stämmer eller inte vet jag inte men det verkar vettigt:

Såg siffror häromdagen. Stockholm har statistiskt sett blivit säkrare sedan Spårväg City öppnade sin första etapp. På 20 år har man haft ett dödsfall längs Djurgårdslinjen.
I Göteborg transporteras över 110 miljoner spårvagnsresenärer per år. Vagnarna rullar mer än 1 varv runt jorden per dag. En jämförelse mot Stockholm säger att man 2010 utförde 594 307 fullsatta avgångar med vagntyp A34. I genomsnitt är det två personer som mister livet per år.
Det där med 2 personer per år tror jag ju inte på. Det händer så många olyckor varje år här
Azur
CITAT (Gossen Ruda @ 24-01-2012, 20:06) *
Pratar du om passagerare PÅ tåg och spårvagn eller ickepassagerare.

De separerar inte passagerare & övriga trafikanter, men jag utgår från att det nog nästan uteslutande ickepassagerare, dvs fotgängare och folk i bilar som blir påkörda.
Gossen Ruda
Här finns lite fakta: http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/0.../62/wkr0020.pdf I Göteborg minskar olyckorna med oskyddade trafikanter, trots spårvagnar, medans de ökar i Stockholm innan spårvagnen kom till city.
malcolm
Jag åker inte buss särskilt ofta men när jag gör det är jag inte särskilt orolig för olyckor men det borde vara standard med bälten i långfärdsbussar.
jaj-51
Långt från trådens ämne, stestik är kul och lärorikt.

Är slutsatsen riktig att det farligaste sättet att färdas är med cykel eller tillfots?

Huggorm
CITAT (malcolm @ 25-01-2012, 16:16) *
Jag åker inte buss särskilt ofta men när jag gör det är jag inte särskilt orolig för olyckor men det borde vara standard med bälten i långfärdsbussar.

Det är det väll också, i nya bussar?
malcolm
Som sagt åker inte buss så ofta.
Rebecca
CITAT (Huggorm @ 25-01-2012, 16:22) *
Det är det väll också, i nya bussar?

Ja, detta är ett lagkrav och borde därför vara standard på nya bussar.
Pirum
Märkligt nog tillåts man att i stadsbussar (som ju ofta kör på motorväg) att inte bara sitta obältad, man får till och med stå. Har börjat fundera på att vägra att åka om det inte finns sittplats, men då får man väl sparken från jobbet eftersom man skulle bli vådligt försenad varje dag. Hm. :-/
jaj-51
Ingen skadad ? men otäckt på flera sätt.
grycken
För ett antal år sen åkte jag buss från Angered till Lövgärdet med mycket packning. Det gick bara att öppna framdörrarna, mitt säte var löst och när jag skulle gå av framtill rasade hela tröskeln. Jag hade tur som inte ramlade och att packningen inte gick sönder. Det lär ha varit Swebuss som trafikerade sträckan då (2001).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon