asali
Finns de någon kålsort som kålfjärilen, kållarven och dess vänner gillar extra mycke och som är lätt att odla?
Jag har ju försökt med både spetskål, broccoli, savoykål, grönkål osv och hur noga jag än är med täckning så kommer dom in o äter upp allt (och då är jag ändå ute var och varannan dag på mördarjakt). I år tänkte jag därför försöka odla de jag vill och täcka med fiberduk och sen plantera nåt som lockar dom ännu mer lite längre ifrån (eller är de bättre att sätta lock.kålen nära, kanske ringa in den riktiga el nå?
De ska ju vara nåt lätt och som jag inte behöver förodla el sköta på nåt sätt.
Nån som vet?
EKLO
Jag odlar ganska mycket kål, och har förstås haft samma problem som du. Men i somras testade jag för första gången att använda det nematodmedel som ekologiska yrkesodlare använder - turex. Nematoderna får man som en trög vätska som man blandar ut väldigt m vatten, och sedan sprayar man när larverna börjat uppträda.

Enda nackdelen (för mig som odlar på sommarstället) är att man måste spraya på larverna, dvs man kan inte spraya för att förebygga, utan nematoderna går på larver, inte ägg.

Men oj vad det hjälper. Äntligen fick jag behålla broccolin och grönkålen! Hos mig kommer larverna inte förrän i mitten av augusti och framåt, så t ex blomkål och sommarvitkål var redan skördade när larverna började uppträda. Och mest går larverna på broccolin hos mig.

Har man lite sniglar och så (jag har en hel del åkersnigel) är man glad över att slippa täcka kålen med nät etc, som gör det så krångligt att kolla efter sniglar.

turex köper man på nätet, det finns kanske också i butik?

lycka till
akbk
Fick just nu på morgonen hör av mitt X, (bra att ha ibland giggle.gif ) om en Eko bonde som odlade en sötare kål nära den kål han ville ha, med mycket gott resultat.

Han tittade på Godmorgon Sverige i dag 24/1-12, på SVT:

http://svt.se/2.116970/gomorron_sverige?li...&from=tabla

kolla och testa.
kerstinbern
CITAT (EKLO @ 24-01-2012, 10:51) *
Jag odlar ganska mycket kål, och har förstås haft samma problem som du. Men i somras testade jag för första gången att använda det nematodmedel som ekologiska yrkesodlare använder - turex. Nematoderna får man som en trög vätska som man blandar ut väldigt m vatten, och sedan sprayar man när larverna börjat uppträda.

Enda nackdelen (för mig som odlar på sommarstället) är att man måste spraya på larverna, dvs man kan inte spraya för att förebygga, utan nematoderna går på larver, inte ägg.

Men oj vad det hjälper. Äntligen fick jag behålla broccolin och grönkålen! Hos mig kommer larverna inte förrän i mitten av augusti och framåt, så t ex blomkål och sommarvitkål var redan skördade när larverna började uppträda. Och mest går larverna på broccolin hos mig.

Har man lite sniglar och så (jag har en hel del åkersnigel) är man glad över att slippa täcka kålen med nät etc, som gör det så krångligt att kolla efter sniglar.

turex köper man på nätet, det finns kanske också i butik?

lycka till

Turex består av (avdödade?) sporer av Bacillus thringiensis kurstaki/aizawai, det har alltså inget alls med nematoder att göra! Utan det är samma bakterier som de sprutat med över Nedre Dalälven

http://www.biobasiq.se/produkter/mikrobiologi/turex.aspx

http://www.naturvardsverket.se/Documents/p...-620-6305-4.pdf
Garden bliss
Intressant!
EKLO
Bakterier - javisst, det visste jag ju eg., skrev fel.

Intressant rapport!

Faktum kvarstår - många (alla, de flesta?) yrkesodlande eko-odlare av kål använder preparatet, och i mina småskaliga odlingar funkar det utmärkt om man med funkar menar att kålen får stå kvar utan att bli uppäten.

Anette på Boäng
[attachment=67527:Profil3.jpg]
Kan också rekommendera Turex. Behandlar kanske 3 ggr under högsommaren. Får fantastiskt fin kål och slipper väven.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon