Ibland är det synd att man saknar golvärme i garaget!
Jag var inne och tittade på Willabgardens värmemattor och konstaterad att, dom var inte gratis iaf. Kollade då på biltema där säljer dom golvärmekabel komplett från 899:- typ ½ priset för motsvarande längd.
För jag antar att det funkar lika bra om man nu inte har ett krav på "snygg design"
Givetvis måste man följa lagen så man inte får det hela strömförande.
Anlita behörig elektriker om du är det minsta osäker.
Jättekul att läsa, igår började jag att fundera på detta. Skall så chili och har för kallt inne. Hoppas att andra skriver om sina erfarenheter.Du kan väl återkomma med besked om du lyckades.
Monarda
24-01-2012, 18:11
Jag har en gammal akvarieramp i plåt med vanliga 25 w glödlampor i. Frösådderna ställer jag uppe på och plåten blir ca 30 grader varm. Jorden höll 27 när jag mätte, men det är ju beroende på omgivningen också. Ett billigt alternativ och chilifröna grodde snabbt.
malarmaster
24-01-2012, 21:27
gjorde en värmebänk till växthuset för några år sedan,uppfällbar så den inte tar plats på sommaren.
Recept: gör en ram av reglar 45 x 45 mm, på ramen fastsättes spånskiva minst 12 mm tjock,längd o bredd valfri efter behov,min blev 80 x 200 cm,på spånskivan fästes en gipsskiva(brandsäkerhet+för att fästa flytspacklet,kan annars lossa om spånskivan rör sig pga fukt.)
på gipset limmas värmekabel med cc 8-10 cm beroende på hur mycket watt per m2 man vill ha,ju tätare man lägger slingan,ju varmare blir det.ovanpå slingan gjuts flytspackel tills slingan inte längre syns,obs glöm inte en slang till givaren/termostaten.instruktioner finns med värmeslingan/termostaten.när det hela torkat limmas en plastmatta eller dyligt ovanpå så inte fukt kan komma till flytspacklet
elinstallation kan man göra själv om man begriper sig på el,en förutsättning dock att det finns jordfelsbrytare.
min skiva fäste jag med gångjärn mot väggen o två hopfällbara ben fram,bara att fälla upp mot väggen när den inte används,totalkostnad med spackel c:a 1500:-. ulf