Full version: Vad r detta fr vxt ?
Snuggles

Jag hittade denna vxt vergiven i en kruka utomhus, jag tog ett skott, det fick rtter i ett vattenglas och jag har nu satt den i jord. Har letat runt p ntet men jag hittar inget som liknar den, ngon som vet vad det r och hur den ska sktas ??

// snuggles [attachment=67421:20120124_125032.jpg] [attachment=67420:20120124_125100.jpg]
ingrids
Om det rann vit mjlklik vtska ur snittet du gjorde skulle jag sga julstjrna.
Snuggles

Jag tror det...stammen var ihlig ? Det vxte som ett gammalt trd ?
teo
Fast om vxten sttt utomhus nu kan det vl knappast vara en julstjrna. Den tl vl inte kyla precis.
flaxss
Har den bara vant sig s tl dom ganska mycket kyla p sensommaren-hsten dock ej frost.
Johan p Blomsterlandet
Hej!

Det ser definitivt ut som en julstjrna, tycker jag. Helt riktigt s kan de ju klara en del kyla om de placerats utomhus under sommaren. Dessutom s finns det ju en del tligare sorter nu fr tiden :-)

Om du kollar p lnken hr nedan s kan du lngst ned p sidan lsa om hur du sparar och tar tillvara p dina julstjrnor efter jul, och p samma stt kan du nu gra med dina sticklingar. Fr att f de att g i blom igen s r det viktiga att de fr minst 12 timmars obrutet mrker under hsten, medans knopparna bildas.

Artikel om julstjrna

Det ska bli spnnande att f hra om du lyckas driva dem i blom till nsta jul :-)

Lycka till!

/Johan p Blomsterlandet
CillaM
Jag tycker bladen pminner om nglatrumpet men stammen om julstjrna
Peztis
Tycker ocks att det ser ut som en julstjrna. Deras stammar kan vara ihliga nr man klipper dem.

Hittade en bild p en som hade lika blad som ditt exemplar.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon