Snuggles

Jag hittade denna växt övergiven i en kruka utomhus, jag tog ett skott, det fick rötter i ett vattenglas och jag har nu satt den i jord. Har letat runt på nätet men jag hittar inget som liknar den, någon som vet vad det är och hur den ska skötas ??

// snuggles [attachment=67421:20120124_125032.jpg] [attachment=67420:20120124_125100.jpg]
ingrids
Om det rann vit mjölklik vätska ur snittet du gjorde skulle jag säga julstjärna.
Snuggles

Jag tror det...stammen var ihålig ? Det växte som ett gammalt träd ?
teo
Fast om växten stått utomhus nu kan det väl knappast vara en julstjärna. Den tål väl inte kyla precis.
Alexander-VG-zon3
Har den bara vant sig så tål dom ganska mycket kyla på sensommaren-hösten dock ej frost.
Johan på Blomsterlandet
Hej!

Det ser definitivt ut som en julstjärna, tycker jag. Helt riktigt så kan de ju klara en del kyla om de placerats utomhus under sommaren. Dessutom så finns det ju en del tåligare sorter nu för tiden :-)

Om du kollar på länken här nedan så kan du längst ned på sidan läsa om hur du sparar och tar tillvara på dina julstjärnor efter jul, och på samma sätt kan du nu göra med dina sticklingar. För att få de att gå i blom igen så är det viktiga att de får minst 12 timmars obrutet mörker under hösten, medans knopparna bildas.

Artikel om julstjärna

Det ska bli spännande att få höra om du lyckas driva dem i blom till nästa jul :-)

Lycka till!

/Johan på Blomsterlandet
CillaM
Jag tycker bladen påminner om änglatrumpet men stammen om julstjärna
Peztis
Tycker också att det ser ut som en julstjärna. Deras stammar kan vara ihåliga när man klipper dem.

Hittade en bild på en som hade lika blad som ditt exemplar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon