Katarina Odla.nu
24-01-2012, 13:51
Hej allihop!
Tack för en bra tråd om vad ni vill läsa om beskärning, som kom att handla en hel del om stympning av fruktträd!
Jag har inlett med att skriva om varför och när äpple- och päronträd ska beskäras. Läs om ni har lust och kommentera gärna. Mer om beskärning kommer!
Varför och när ska äpple- och päronträd beskäras?Hälsar Katarina på redaktionen
Mia i trädgården
26-01-2012, 08:17
Tack för artikeln, alltid kul att läsa om beskärning. Bra info, jag ser fram emot fortsättningen!
Tack
Katarina Odla.nu
26-01-2012, 08:29
CITAT (Mia i trädgården @ 26-01-2012, 08:17)

Tack för artikeln, alltid kul att läsa om beskärning. Bra info, jag ser fram emot fortsättningen!
Tack
Tack för feedback Mia! Kul att höra!
Hej från Katarina
Ovanligt bra artikel om beskärning Katarina! BRA JOBB!
Jag vet att detta är klassikern i beskrivning av orsaker till kärnfruktsbeskärning (citat din artikel):
"Ljuset kommer lättare till så att frukterna blir friska, goda och får bra färg.
Trädets grenar blir tjockare och kraftigare och tål påfrestningar från väder och vind och från tyngden av frukterna bättre − förutsatt att beskärningen har gjorts på rätt sätt.
Beskärning av unga träd stimulerar tillväxten och ger ett välformat, större och starkare träd som står kvar när det stormar – även här förutsatt att beskärningen görs på rätt sätt.
Döda och skadade grenar som inte gör trädet något gott rensas bort efterhand."
Bra att du lagt in att förutsättningen är att beskärningen gjort på rätt sätt. All beskärning stärker verkligen inte träden! Bättre lämna obeskuret om man inte vet hur man skär in styrka i träden.
Punkt 1 tycker jag (numera) är helt överdriven. Den kan också nyanseras.
Jag har ägnat mycket tid att att studera friväxande, helt obeskurna äppel- och päronträd och sådana som inte beskurits på många decennier, efter att grundstrukturen skurits fram.
Äppelträd sätter helt av sig själva ca 80% av blomanlagen i yttre kronan, där det finns ljus. Päronträd som man släpper efter en bra grundbeskärning blir sällan täta, och blomanlagen sätts dessutom på upprättstående grenar på korta sporrar. Mycket ljus på dem också alltså.
Jag menar att beskärning av äpple och päron i våra trädgårdar och parker INTE i första eller ens i andra hand behöver göras för att frukten ska få ljus. Däremot behöver vi lätta kronor för styrkan och vi behöver gallra så att mängderna frukt inte blir så stor och tungt belastande för träden. Vissa sorter behöver också regelbunden gallring (t ex vart 3-5e år) för att inte sätta så mycket blom att frukternas storlek påverkas.
Skillnaderna mellan vad äppelträden gör själva (sätter ca 80% av blommen i ljus) och vad vi kan vilja ha (kanske 100% av blommen och frukten i ljus, om vi tar hand om all frukt) är inte så stor och motiverar därför inte beskärning som förändrar träden, och motiverar heller inte att vi sätter det som första syfte med beskärning.
Sedan finns det fler nyanser... Och det är att olika sorter är olika snabba i att påverkas av att vara obeskurna. Från detta har vi också något att lära av de obeskurna träden.
Vissa äppelsorter satsar i vuxen ålder på mängder av blom, ett helt överflöd. Och de har heller inte vett att liksom Åkerö och andra sorter bära frukt bara vart annat elelr vart tredje år. Filippa som obeskuren kan man redan efter 10 års utebliven beskärning se att mängderna av frukt påverkas av överflödet. De blir mindre och kanske så mycket som 25% kommer i skuggan. Detta kan bero på att de sätter frukt på spjut och fruktskott, och inte på korta sporrar och ringsporrar. Om man vill behålla frukten stor och har behov av allt som ett Filippaträd kan ge, är det alltså en sort som behöver gallring oftare än t ex Åkerö, som kan stå obeskuren i vuxen ålder i flera decennier utan att man märker alls skillnad på storleken, och utan att den sätter större andel blomknoppar i skugga.
(Att jag skriver blomalag är för att träden "styr" blomknopparna. Om det sedan av dem blir frukt beror på om det finns bin och humlor och ett annat träd med annan sort i närheten som kan befrukta blommorna. Äpple och päron kan inte befrukta blommen själva, för detta behövs insekter och bin.)
Katarina Odla.nu
31-01-2012, 15:17
Tack för feedback Cilla!
Attans vad du är kunnig i detta ämne. Kul och intressant läsning.
Tack ska du ha!
/Katarina