Josefine82
Hej!

Tänkte att jag vill plantera chili å ha i stora krukor på terassen. Har ni tips på en riktigt stark men lättskötslig, sjukdomstålig chilisort?

Tack på förhand!
Josefine82
Kan också läggas till att jag är rätt nybörjare i det, det kanske inte ens finns sjukdomstålig chili?

Piccante
Varför är du rädd för sjukdomar? Mina chili har sällan problem. Generellt är tomater mycket mer känsliga för sjukdomar än chili.
Josefine82
Marcus: Hade chilisar och tomater förra året, det kryllade av bladlöss på chilisarna, tomaterna klarade sig jättefint, fick så mkt tomater. Därav min rädsla, dessutom så är jag nybörjare, därför söker jag efter en rätt tålig och lättskött sort.
veram
Josefine82! Du har fått mail!
Piccante
Bladlöss är ingen sjukdom, jag tänkte direkt på pistillröta och gråmögel som drabbar tomater. Bladlöss på chili brukar bero på att de har torkat ut för mycket. Bladlöss kan "lukta" sig till en försvagad planta. Utomhus är bladlöss sällan problem, regn och nyttodjur som nyckelpigor brukar decimera beståndet och du kan skölja bort dom med såpvatten. Chili är ganska tuffa växter. enda problemet är om de suger ut blommorna så de vissnar. bladlöss sitter gärna o gömmer sig i vecken mellan stam och blomskaft. Men en blomspruta o såpvatten brukar lösa problemet.
Josefine82
Markus, som sagt så är jag ny på detta så det där med vad som är sjukdomar eller inte är något jag inte känner till särskilt väl, jag lär mig väl allteftersom. Jag hade förövrigt chilin utomhus. Men det finns väl vissa sorter som är lättare att ta hand om än andra, för nybörjare som mig. wink.gif
case214
Apache är en vanlig sort som är enkel och producerar mängder med frukt. Har aldrig haft en lus eller något annat på dessa.

------------------
http://www.dogopresacanario.se
skånepåg
Lite information och enkla lösningar http://kolonitradgardsforbundet.se/pdf/pub...m_odling_09.pdf Men bara fråga på på forumet så får du hjälp snabbt ^^ Jag har odlat chili inomhus 2ggr och aldrig fått nån ohyra, kanske haft tur sweatingbullets.gif
Josefine82
Tack skånepåg, vilken bra länk, ska lusläsa den! smile.gif
Case124 nu är apache och likaså seranno chili frön beställda.
Piccante
CITAT (Josefine82 @ 25-01-2012, 11:58) *
Markus, som sagt så är jag ny på detta så det där med vad som är sjukdomar eller inte är något jag inte känner till särskilt väl, jag lär mig väl allteftersom. Jag hade förövrigt chilin utomhus. Men det finns väl vissa sorter som är lättare att ta hand om än andra, för nybörjare som mig. wink.gif

all chili är lika lättodlad...
oliv
Jag har odlat Jalapeño chili och inte haft någon ohyra på den. Dessutom har jag lyckats övervintra den i uterummet där jag håller 8 grader under vintern. Det hade jag inte trott att det skulle lyckas, så jag är väldigt glad. Jag tycker man ska välja en chili som man tycker om att äta.
Josefine82
Markus- H då har jag väl inte gröna fingrar helt enkelt. tongue.gif

Sen är väl allt relativt, det du tycker är lättodlat kan ju någon annan tycka inte är så lättodlat. Men det är ju kul att du tycker att all chilli är lättodlat, hoppas jag också kommer till det stadiet en vacker dag. Vill lära mig massor och förhoppningsvis bli lika duktig som dig. biggrin.gif
RB9310
Är nybörjare (augusti) och har inte stött på några större problem. Har dock bara odlat inomhus ännu. Dom få små problem och undringar jag stött på har jag snabbt fått hjälp med här inne på Odla.

Har för närvarande 17 olika chilis i olika stadier. Allt från nysatta till dom som är på sin andra omgång frukt.

Har inte heller upplevt att vissa sorter skulle vara svårare än andra om man bortser från att vissa tar längre tid på sig att gro/växerlångsammare.
Josefine82
RB9310 Wow 17 olika sorter, vad duktigt av dig. biggrin.gif Ja det här är ett riktigt bra forum. Jag hade mina utomhus och kanske bara hade otur den gången. Bara köra om igen och hoppas att det ska bli bättre den här gången, det är ju så man lär sig. biggrin.gif
Maria_z5
Hej!

Om du är orolig för löss och andra otrevligheter så kan du använda luspinnar men som alla andra skriver här är chilin ganska problemfri.
Jag har ingen bra sort att rekommendera men jag odlar mina i jordsäckar (med lus- och näringspinnar) mot en södervägg. De tål mycket och gav frukter till frosten kom, då krukade jag om dem, och tog in dem i köket och där fortsatte chilifesten fram till jul då de blev bortglömda och jag förpassade dem till komposten.

Enkelt och smidigt tips från en stressad en småbarnsmamma. wink.gif

Maria
Anja Danmark
CITAT (Maria_z5 @ 29-01-2012, 08:21) *
Hej!

Om du är orolig för löss och andra otrevligheter så kan du använda luspinnar men som alla andra skriver här är chilin ganska problemfri.
Jag har ingen bra sort att rekommendera men jag odlar mina i jordsäckar (med lus- och näringspinnar) mot en södervägg. De tål mycket och gav frukter till frosten kom, då krukade jag om dem, och tog in dem i köket och där fortsatte chilifesten fram till jul då de blev bortglömda och jag förpassade dem till komposten.

Enkelt och smidigt tips från en stressad en småbarnsmamma. wink.gif

Maria

Jeg vil bestemt ikke anbefale "luspinnar" - de er ikke beregnede til spiselige afgrøder...

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon