Josefine82
Hej!

Tänkte att jag vill plantera chili å ha i stora krukor på terassen. Har ni tips på en riktigt stark men lättskötslig, sjukdomstålig chilisort?

Tack på förhand!
Josefine82
Kan också läggas till att jag är rätt nybörjare i det, det kanske inte ens finns sjukdomstålig chili?

Piccante
Varför är du rädd för sjukdomar? Mina chili har sällan problem. Generellt är tomater mycket mer känsliga för sjukdomar än chili.
Josefine82
Marcus: Hade chilisar och tomater förra året, det kryllade av bladlöss på chilisarna, tomaterna klarade sig jättefint, fick så mkt tomater. Därav min rädsla, dessutom så är jag nybörjare, därför söker jag efter en rätt tålig och lättskött sort.
veram
Josefine82! Du har fått mail!
Piccante
Bladlöss är ingen sjukdom, jag tänkte direkt på pistillröta och gråmögel som drabbar tomater. Bladlöss på chili brukar bero på att de har torkat ut för mycket. Bladlöss kan "lukta" sig till en försvagad planta. Utomhus är bladlöss sällan problem, regn och nyttodjur som nyckelpigor brukar decimera beståndet och du kan skölja bort dom med såpvatten. Chili är ganska tuffa växter. enda problemet är om de suger ut blommorna så de vissnar. bladlöss sitter gärna o gömmer sig i vecken mellan stam och blomskaft. Men en blomspruta o såpvatten brukar lösa problemet.
Josefine82
Markus, som sagt så är jag ny på detta så det där med vad som är sjukdomar eller inte är något jag inte känner till särskilt väl, jag lär mig väl allteftersom. Jag hade förövrigt chilin utomhus. Men det finns väl vissa sorter som är lättare att ta hand om än andra, för nybörjare som mig. wink.gif
case214
Apache är en vanlig sort som är enkel och producerar mängder med frukt. Har aldrig haft en lus eller något annat på dessa.

------------------
http://www.dogopresacanario.se
skånepåg