Full version: Afrikas blå lilja
merlin68
Har läst att det går att övervintra afrikas blå lilja ute i rabatten om man täcker ordentligt med granris. På allt om trädgård var det en som skrev att hon övervintrade sina ute i zon 5 fear.gif Kan det vara möjligt???
Hur gör ni med era plantor? Själv har jag kånkat in de stora krukorna varje höst men det vore ju skönt att slippa... tongue.gif
Alexander-VG-zon3
Om man väljer rätt art/sort så går det. Alla är inte lika härdiga. Tyvärr får man inte alltid veta vad det är när man köper dom.

Dom som vissnar ner på vintern tål mer kyla än dom som inte vissnar ner (dom kommer från olika klimatområden från Afrika).

Sedan finns det att köpa specifika framtagna sorter som är härdiga (främst från USA och Europa, är dock ovanliga här i sverige).

Väldärneradjord i söderläge är bra för dom. Täckning kan man använda under kalla vintrar jag gjorde inte det så dom dog, men dom har dock klarat sig väldigt bra innan på friland (nordöstra skåne zon 1-2) dom blommade mycket och växte snabbt.

Här är bilder på mina som var på friland
[attachment=67442:blommor_121.jpg]
[attachment=67443:blommor_122.jpg]
merlin68
Vackra bilder Flaxss, synd att dina dog:(

Jag har en sort som vissnar på vintern, man jag vattnar de sällan i vinterkvarteret. Det är en vitblommande sort av afrikas lilja. Bor i zon 3-4 men har en södervänd ganska så torr upphöjd bred rabatt så jag blev sugen att testa smile.gif . Men å andra sidan är plantorna rätt stora och om de fryser ihjäl tar det flera år att skaffa lika stora exemplar igen....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon