Full version: Lite SOS natur !
Motti
Har en liten Bofink som sitter i en liten kartong på vår altan !han flög in i vårt burspråk i eftermiddags låg i snön och kunde inte ta sig iväg ,jag tog upp han i handen i fall han kunde flyga iväg men han satt kvar så jag stoppade in honom i en liten kartong så han kunde flyga i väg när han kviknade till ,nu var jag ute och kollade upp honom och han sitter kvar,nu undrar jag hur jag ska göra ?ska jag ta in honom över natt och sätta ut honom i morgom igen ?man är ju lite tjavsig och är rädd för att han sitter och fryser ihjäl fast å andra sidan så bor ju fåglar ute hela vintern .Vad ska jag ta mig till ?ska jag ta in han över natt eller låta han vara ?
andersen
CITAT (Motti @ 25-01-2012, 20:20) *
Har en liten Bofink som sitter i en liten kartong på vår altan !han flög in i vårt burspråk i eftermiddags låg i snön och kunde inte ta sig iväg ,jag tog upp han i handen i fall han kunde flyga iväg men han satt kvar så jag stoppade in honom i en liten kartong så han kunde flyga i väg när han kviknade till ,nu var jag ute och kollade upp honom och han sitter kvar,nu undrar jag hur jag ska göra ?ska jag ta in honom över natt och sätta ut honom i morgom igen ?man är ju lite tjavsig och är rädd för att han sitter och fryser ihjäl fast å andra sidan så bor ju fåglar ute hela vintern .Vad ska jag ta mig till ?ska jag ta in han över natt eller låta han vara ?

Ja ta in honom, låt han vara på ett mörkt ställe med lite vatten och mat, släpp ut honom imorgon.
Motti
Tack så mycket för svaret :)jo jag tänkte att om han är lite chockad och inte okej så har han det nog bättre inne i värmen ,nu har vi ju katt men Bofinken får sova i Tvättstugan i natt då så försöker jag släppa honom i morgon ,hoppas bara inte en vinge är bruten men ingen av vingarna hängde ,han kanske bara fick en riktig hjärnskakning ?
Azur
Det är bättre att ta in dem i värmen. Håll honom kolmörkt (det minskar stress), t.ex. i en kartong. Till imorgon är han antagligen antingen död eller återställd; om han fortfarande är vid liv men verkar dålig måste ni besluta om ni tror han kan räddas. Tror ni det, skaka fram en fågelbur och sköt honom som vilken burfågel som helst, och släpp honom när han hämtat sig. De glömmer inte hur man skaffar mat bara för att de suttit i bur nån månad.

Jag bör kanske säga att det antagligen är olagligt att ta hand om en skadad bofink, och har ni nån veterinär eller organisation som tar hand om skadade vilda djur i närheten så lyssna om de vill ta honom, men annars säger jag skit i lagen och gör ert bästa.
Gossen Ruda
Om jag inte är ute och skidar för mycket så får man ta hand om något djur i upp till ett dygn om det kniper.
Motti
I går morse ! så fick Bofinken Knut tillbaks sin frihet inga vingar brutna inga ben brutna bara lite tilltuffsad av dykningen in i vårt Burspråk .En helt underbar kännsla att släppa ut en liten fågel i frihet igen wub.gif Underbart !
Eva i Skåne
Kul att du lyckades rädda den tummenupp.gif
Biggan_
CITAT (Motti @ 27-01-2012, 23:16) *
I går morse ! så fick Bofinken Knut tillbaks sin frihet inga vingar brutna inga ben brutna bara lite tilltuffsad av dykningen in i vårt Burspråk .En helt underbar kännsla att släppa ut en liten fågel i frihet igen wub.gif Underbart !

kompiskram.gif
wub.gif smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon