En som bara odlat lite potatis o gräs vill ha lite roliga tips
ingrid fuxwall
25-01-2012, 23:04
Vad är finröka?
Finröka är nått som smakar som fin tobak el bättre . Om det sedan har posetiva bi effekter är det bara en bonus .
malcolm
26-01-2012, 06:47
Du är inne på fel forum för sån´t.
Rebecca
26-01-2012, 07:51
Som Malcolm säger, du är fel ute. Testa flashback eller nåt annat tvivelaktigt...
Halaj!
Jo, du är nog fel ute.
Hitta den illa dolda informationen i denna länk, och du skall finna...
http://www.youtube.com/watch?v=Bieo22MtZWU//T
CITAT (Rebecca @ 26-01-2012, 07:51)

Som Malcolm säger, du är fel ute. Testa flashback eller nåt annat tvivelaktigt...
Haha Flashback är ju världens bästa forum (efter odla förstås

). Visst finns det avdelningar som innehåller mycket skit men dom är det bara att undvika men som kunskapsbank är Flashback suveränt.
Hampa och liknande är ju olagligt, men helt vanlig tobak kan man lätt odla själv. Ska tydligen inte vara särskillt svårt heller. Tror det dessutom ska finnas flera olika sorter för rök/snusändamål. Dessutom blommar tobak väldigt fint.
Själv varken röker eller snusar jag, så jag har ingen egen erfarenhet att dela med mig av. Har dock vänner som odlar tobak och gör både cigareter/cigarrer och snus och är väldigt nöjda. Om jag använt tobak skulle jag självklart odlat den själv och inte stödja tobaksindustrin. Kan tänka mig att det blir både bättre och mindre onyttigt, industrin behandlar ofta tobaken rätt hårt för att öka beroendet, såg en dokumentär om det för några år sen.
Tror att jag läste på forument www.alternativ.nu om självhushållningsodling av tobak.
CITAT (Scout @ 28-01-2012, 18:26)

industrin behandlar ofta tobaken rätt hårt för att öka beroendet, såg en dokumentär om det för några år sen.
Halaj!
Berätta mer!
Hur då?
Som jag har fattat det, så är det nikotinet som är beroendeframkallande. Inget annat.
Mängden nikotin står ju att läsa på paketet.
Men du menar att tobaksbolagen tillsätter något som ger ett beroende utöver nikotin?
Isf måste detta något ge någon slags kick. Utan kick, inget beroende.
//T
Tapio, utan beroende - mindre sålt! Så enkelt är det nog tyvärr...
För att svara på den ursprunglig frågan så finns ju t ex bondtobak. Kanske ska den kureras på något sätt för att få den rökbar.
En del av de växter vi annars odlar som vackra blommor i vår rabatt har ett milt rus om man röker dem. Men vilka de är vet jag inte riktigt utan får hänvisa till t ex redan nämnda Flashback, Magiskamolekyler el liknande informationskällor.
Behöver inga moral prednikningar . Vill bara veta om det fanns nåt kul lagligt för en övervintrad hippi att med gröna fingrar sugna odla. Om jag ville åt hårdvaluta skulle jag till afganistan åka.
CITAT (Tapio @ 28-01-2012, 19:07)

Halaj!
Berätta mer!
Hur då?
Som jag har fattat det, så är det nikotinet som är beroendeframkallande. Inget annat.
Mängden nikotin står ju att läsa på paketet.
Men du menar att tobaksbolagen tillsätter något som ger ett beroende utöver nikotin?
Isf måste detta något ge någon slags kick. Utan kick, inget beroende.
//T
Har för mig att man behandlar tobaken med bl.a. ammoniak för att frisätta mer nikotin, vilket i sin tur öka beroendet. Detta ska vad jag minns ha ökat försäljningen lavinartat när det infördes, därför började alla andra tobaksbolag göra likadant.
Det är nikotinet som är beroendeframkallande, men ju mer man lyckas frisätta till röken desto mer får man i sig och desto mer beroende blir man. Alltså bör hemodlad tobak inte vara lite aggresiv.
Sen finns det ju en mängd olika sorter med olika smaker, olika nikotininnehåll och olika klimathärdighet. Finns även gamla svenska sorter som odlades kommersiellt fram till 50/60-talet.
Musikern Stefan Sundström skriver om sin tobaksodling och snustillverkning i sin bok Stefans lilla gröna - en fin bok också utan tobaksodlingsambitioner; grönsaker och djur och lite gröna vågen-liv.
För att öka min då nyvunna pojkväns odlingsintresse odlade jag bondtobak för att rulla en cigarr. Odlingen gick bra, men vilket jobb att fermentera och jobba för att få ordning på bladen till tobak. Där tog viljan slut, så det blev mest en kul greja att odla tobaken och blommorna, ja, de var vackra. Har också virginiatobak med rosa blommor, men att behandla bladen, nej det orkar jag inte. Det luktade starkt av cigarett om bladen när de torkat! Nikotinet antar jag det var.
BigDaddy
29-01-2012, 21:08
Shit vad coolt!
Läste sundströms blogg. Jag ska odla egen snus!
Kanske testa odla ngt som går att röka med men är det samma frön till det?
Jag vill veta vart jag ska handla frön & vilka frön jag ska köpa. Ngn som kan hjälpa där?
edit. Jag fann Small Stalk Black Mammot & pris på det. Kostade inte många kronor. Till både snus & röktobak som jag förstod det. Röker inte sj men snusar.
Vill minnas att Bengt Sändh också odlar sitt eget snus, eller i allafall gjorde? Finns säkert något på nätet..
skånepåg
29-01-2012, 23:41
Fördelen med att odla eget och har bra förhållande och annat så slipper man de andra 2000 om inte ännu fler kemikalierna i tobaken som de lägger till, jag röker gärna ciggarer =)
Ren tobak är ju skit stort i export men sen få till behaglig tobak som man kan röka i från egen odling, hmm detta kan kanske vara ett projekt jag är själv dum nikotin missbrukare men få till samma förhållande som de i sydamerika och så det är frågan?
De hade ju slavar och finare tobak från början, idag är det ju bara kemikalier
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.