|
Gossen Ruda
26-01-2012, 13:03
Jag eldar som bekant med ved på vintern. Nu funderar jag på att sätta någon form av huv över skorstenen. Jag har googlat runt men hittar inte den typen jag vill ha. Sorstenen är ett tegelrör med ca 20 cm diameter. Det bara mynnar på toppen av den gemensamma huven tillsammans med ventilationskanaler. Draget är bra men jag skulle vilja ha lite skjuts på röken, någon form av konisk avslutning och gärna då med ett nät på toppen. Grannen hittade en gång en fågel längst ner. Löst nerstucken så att den går att ta bort vid sotning. Någon som sett något liknande, jag hittar inte något på nätet men vet egentligen inte vad det heter så jag kan söka rätt. Det finns mängder med olika huvar men jag vill ha öppet högst upp. Lite regn ner i skorstenen gör inget.
Bengalow
26-01-2012, 15:35
Ring din plåtslagare på orten, och berätta vad du vill ha. Dom kan nog mer om sånt än någon i detta forum. Jag slog på Google>Skorstenshuvar>bilder, och jösses så många förslag det kom!!
Gossen Ruda
26-01-2012, 15:55
CITAT (Bengalow @ 26-01-2012, 15:35)  Ring din plåtslagare på orten, och berätta vad du vill ha. Dom kan nog mer om sånt än någon i detta forum. Jag slog på Google>Skorstenshuvar>bilder, och jösses så många förslag det kom!! Jag har också googlat.  Tänkte om någon har sett något.
Huggorm
26-01-2012, 19:44
Man kan göra en huv av rektangulär plåt som man böjer i en snygg rundel och fäster på skorstenen. Det blir alltså öppet från två håll. Öppningen riktas mot sydväst, så drar vinden med sig röken på något vis, det blir ökat drag
CITAT (Huggorm @ 26-01-2012, 19:44)  Man kan göra en huv av rektangulär plåt som man böjer i en snygg rundel och fäster på skorstenen. Det blir alltså öppet från två håll. Öppningen riktas mot sydväst, så drar vinden med sig röken på något vis, det blir ökat drag Jag tror Huggorm menar nåt sånt här ? (Till vänster) Är det nåt likn det du tänkte dig, Rudan, eller vill du ha en topp som suger upp röken fr kanalen och ut ? (Till höger) Edit; HAR du bra drag redan och inte bryr dig om regn utan mest fåglar, ekorrar o dyl, så kan du väl bara fästa ett nät över toppen ?
Huggorm
26-01-2012, 19:58
CITAT (omk @ 26-01-2012, 19:55)  Jag tror Huggorm menar nåt sånt här ? Är det nåt Rudan, eller vill du ha en topp som suger upp röken fr kanalen och ut ? Exakt, fast det där är ju en lyxvariant med nät på sidorna. Bra om man har problem med råttor förståss
*Stintan*
26-01-2012, 19:59
Men det var väl inte en huv utan nån kon med nät upptill för att förhindra fåglarna att komma ner.
CITAT (Huggorm @ 26-01-2012, 19:58)  Exakt, fast det där är ju en lyxvariant med nät på sidorna. Bra om man har problem med råttor förståss  Ja, kommer den jäveln inte in i botten, så försöker han säkert med toppen !
Gossen Ruda
26-01-2012, 21:36
En tidigare granne såg faktiskt en råtta som sprang uppe på takåsen. Troligen hade den kommit upp genom röret för avloppstryckutjämningen. Just nu när jag skrev det föregående hörde jag hur det knaprade vid hålet så jag gick ner och bankade på tätningen, nu är det lugnt ett tag. Jag får riva ner veden i morron och täta utifrån också. Till skorstenen. Vad jag vill ha är en avslutning som gör att röken får fart uppåt. Nu bara väller den ut ur skorstenen och sen pressar vinden ner den. Jag vill göra precis som Göteborgs kommun som la avfallsförbränningsstationen precis vid kommungränsen mot Partille och byggde en hög skorsten. Bort med skiten från närområdet!  Inte för att det blir så mycket rök, jag vet hur man skall elda, men det går inte att undvika viss lukt. Att jag samtidigt får ett visst regnskydd och fågelskydd är inte fel. Grannen fick gjort en ny ventilationshuv för något år sen, jag skall höra med honom om han känner någon bra plåtslagre.
Huggorm
26-01-2012, 21:40
Jag har samma problem när det blåser, vid vissa vindkulor trycks röken bakvägen och ut i huset. Då luktar det inget vidare.
*Stintan*
26-01-2012, 21:41
Du kanske måste förlänga skorstensröret för att få mer fart på röken uppåt fast å andra sidan ska det väl inte ryka så mycket om man eldar rätt.
Gossen Ruda
26-01-2012, 21:45
Jag tänkte mig en förlängning på runt en halvmeter. Jag ser att de som har gaseldning ofta har något sådant men de ser för klena ut för att duga till vedeldning.
Ta ett snack med sotaren. Om du nu anlitar honom.
Gossen Ruda
26-01-2012, 22:06
CITAT (gnon49 @ 26-01-2012, 21:56)  Ta ett snack med sotaren. Om du nu anlitar honom. Nä, jag går efter principen att inte väcka sovande björnar. Det kan göra ont i plånboken.
Skorstenens topp BÖR vara minst 1 meter över nock för att slippa röknedslag i kanal och hos grannar, men ibland bor man fel, i ett litet blåshål. Vad eldar du i ? Det ska ju bara ryka precis när man tänder och ca 5 - 10 min efter det. Vad jag förstår, så vet du hur man ska elda och sota, men annars kan man tänka sig följande frågor: För kort skorsten ? Fuktig ved ? Är kanalen separat från de andra hela vägen ? Dvs är den 20 cm i diameter hela vägen eller är det en slungskorsten ? Får kaminen/vedspisen tillräckligt insug av luft inomhus ? Kan rökkanalen vara för smal, kanske igensotad ? Är det en öppen spis, så kan kanalen också vara för trång, beroende på hur stor den öppna spisen är.
Jag tror att jag har en sån där skorstensfläkt, som fanns på bild innan, liggande nånstans. Ska se om jag hittar den. Jag kan, OM jag hittar den, ta med den till Åstebo, så kan du ta hem och testa ?
Huggorm
26-01-2012, 22:22
Annars kan man ju mura på några varv tegel till på skorstenen. Desto längre i förhållande till diameter, desto bättre skorstenseffekt
Gossen Ruda
26-01-2012, 22:42
Många frågor, några svar. Skorstenen är 5-6 meter, består av färdiga block av någon sorts slaggbetong med tegelrör för rökkanalen. I densamma finns även minst 3 ventilationskanaler. Mynnar i en plåthuv där skorstenen är förlängd en bit men inte över huvens tak. Diameter ca 20 cm hela vägen, rakt rör. Ursprungligen fanns det en kokspanna som var konverterad till oljepanna. Nu finns där en kombinationspanna, CTC 171, som går att använda till el, olja, ved och andra fasta bränslen, gas, bergvärme mm. Det är bara tillfälligtvis det blir rök, för det mesta är det bara vattenånga. Givetvis bara torr ved, det är inte där jag upplever problemet, utan tack vare den stora diametern tillsammans med längden blir det ingen fart på utblåset. "Röken" liksom bara väller ur skorstenen och slås ner direkt av vinden. Sotarn är portförbjuden, det är ingen konst att slänga ner en viska med ett lod på och dra några gånger. Det blir inte mycket sot i skorstenen, det är mest aska som fastnar där. Lite sot blir det i pannan.
*Stintan*
26-01-2012, 22:50
En plåtslagare kan lätt fixa ett passande förlängningsrör. Det fick jag ordnat till en rimlig kostnad. Han kom och kollade och mätte så det skulle passa ordentligt och monterade dit det.
CITAT (Gossen Ruda @ 26-01-2012, 22:42)  ... rökkanalen. I densamma finns även minst 3 ventilationskanaler. Mynnar i en plåthuv där skorstenen är förlängd en bit men inte över huvens tak. Diameter ca 20 cm hela vägen, rakt rör. Jag förstår inte riktigt, skorstenen = menar du ALLA kanalerna är bara EN av kanalerna förlängd ? Vad är det för en slags plåthuv ? 20 cm är väl ingen stor diameter ? I synnerhet en cirkulär kanal ? Vanligen är det ju helsten/halvsten tegel och det är minst lika stort.
*Stintan*
26-01-2012, 23:41
Fast om man satt ett rör i en murad skorsten så brukar det inte vara så stor diameter på röret. Det räcker väl med att rökkanalen är förlängd.
Gossen Ruda
27-01-2012, 08:47
Alla kanalerna mynnar på samma höjd, tror jag. Sen sitter det en stor huv över allt med sidospringor för ventilationen och skorstenen är förlängd med ett rör upp i det fria.
Kan tillägga att rökkanalen från pannan är 10 x 15 cm, dvs halva arean mot skorstenen. Inte konstigt att rökhastigheten är låg högst upp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|