Full version: Sydostasien
Bengalow
Vi skall inom kort företa en resa i dessa länder, men har inte en susning om vad som väntar oss, vilket ju är en del av äventyret.
Finns det någon som har erfarenhet och upplevelser därifrån, så ser jag fram emot tips och idéer. Djurlivet t.ex., blommor och andra naturer?
Jan Lindgren
Hej!
Trevligt att få lite information från den ekonomiska överklassen. Vi gjorde en utflykt igår till Lunds sjukhus. Vi såg ett akvarium där med en trevlig Cryptocoryne, i övrigt var det synnerligen otrevligt.
MVH
Jan Lindgren
Lokan
confused.gif
Bengalow
Jan Lindgren! Ta och bocka dig bakåt. Långt bakåt. När du kommer fram till ditt rövhål, så kryp in där och försvinn.
Huggorm
Jag har besökt Thailand och Vietnam, ännu inte Kambodja men det står på önskelistan. Thailand tyckte jag inte riktigt om. Dels var det djävligt varmt, för varmt för mig. Dels var det förhållandevis dyrt och engelskakunskaperna var generellt väldigt dåliga. Thailand är ju väldigt beroende av turism, så är det då inte rimligt att taxichaufförer som kör från flygplatsen vet vad "bus station" betyder? Sedan tyckte jag Thailand var "förstört", det kändes inte som det verkliga Asien. Det låter som en klyscha, men jag blev faktiskt ganska besviken på det. Kommer man långt upp i Isan kanske det är annorlunda, men Bangkok med kringstäder var mer som USA eller liknande. Stort plus för att prostitutionen man hört så mycket om lyste med sin frånvaro.

Vietnam kändes faktiskt genuinare. Jag landade i Saigon, eller Ho Chi Mihn city som det döptes om till efter kriget. Det skall ju vara en av de mer dekadenta städerna i Asien, efter lite för mycket närvaro av amerikanska soldater. Och visst fanns det dåliga sidor, som prostituerade som kom fram och högg tag i armen på en och försökte dra med en in i någon gränd. Men på det stora hela var det ändå en mycket trevligare stad än Bangkok. Mycket lämningar att se från kriget, lagom kryddat av kommunistpropaganda. Trevligt folk, hyggliga språkkunskaper. Bland annat blev jag stoppad på stan av en välklädd herre som lyste upp när han fick veta att jag var svensk. Han var före detta sjöman och kände mycket väl till Sverige. Han blev lättad av att jag såg ofarlig ut, han hade annars hört att både gamla statsministern och utrikesministern blivit mördade. Hans dotter skulle just resa till Sverige som utbytesstudent, och hans fru var orolig. Han ville jag skulle följa med hem på middag så hon fick se att svenskar inte var så farliga, men jag fick avböja eftersom jag skulle resa vidare strax därpå.
Det var ganska varmt i Saigon också, även om det inte var lika varmt som i Bangkok. Men jag reste ändå upp i bergen, till en mindre stad som hette "Da Lat". Det är ett ställe som vietnameserna själva turistar på, och där stannade jag halva resan. Lagom varmt, lagom stort, man kunde ströva omkring och titta på omgivningarna, berg, djungel och så vidare. Inget hav dock, om än en grumlig sjö. Annars skall kuststäderna Nha Trang, Da Nang och allt vad de heter vara trevliga. Norra Vietnam skall vara ganska olikt södra, inte lika öppet mot västvärlden, med ett delvis annat språk och så vidare. Förmodligen ännu genuinare, fast jag tyckte även södra delen av landet var fint. Trevligast i sydostasien av de jag besökt, och då har jag även varit i Malaysia och Singapore. Fast Indien är nog ändå ett strå vassare.
Meriona
Köpte du inte biljetter nyligen till asien Huggorm, eller minns jag fel? Spännande resor verkar du ha gjort i allafall! smile.gif

Varför är ni så hätska Jan L och Bengalow?
Jan: Man måste inte vara överklass för att resa, antingen prioriterar man annorlunda än andra som köper kläder eller skämmer bort husdjuren. Eller så kan man fått en oväntad extrainkomst (arv, vinst eller vad som helst) som man vill göra nåt minnesrikt av. Eller så har man bara en bra lön och kan resa hur mycket man vill. Alla varianter är lika okej. Bara för att nån annan tjänar dåligt är inte den som tjänar bra mindre värd glädjeämnen.
Bengalow: Ditt svar var räligt otrevligt. tongue.gif Hur gammal är du?

Huggorm
CITAT (Meriona @ 26-01-2012, 19:50) *
Köpte du inte biljetter nyligen till asien Huggorm, eller minns jag fel? Spännande resor verkar du ha gjort i allafall! smile.gif

Jo, det var Thailandsresan, vilken som sagt blev lite av en besvikelse. Dessutom fick jag magsjuka, vilket tillsammans med det varma vädret gjorde att jag inte kunde dricka tillräckligt mycket och hade huvudvärk nästan hela tiden rolleyes.gif Det kanske blev en något orättvis bedömning av Thailand på grund av det, men jag tycker ändå att det är ett halvhjärtat svensson-resmål, som att åka till Asien men bara nästan.
Meriona
Aha, var det så! Stackars dig, det är jäkligt jobbigt med ständig huvudvärk! sad.gif
KRT
Har bara varit i Thailand, men det är absolut så att vissa delar är mer exploaterade än andra! Och temperaturen varierar STORT beroende på var man är och när man är där. Jag tyckte faktiskt att thailändarna generellt pratar bra engelska, men deras brytning tar ett tag att vänja sig vid:)

Naturen är tropisk smile.gif, men för att få en bra upplevelse skulle jag rekommendera att försöka hitta någon form av guidad tur, valfri längd. Vi gjorde en flodutflykt med guide, och det var inte klokt vad mycket han såg och kunde berätta, jämfört med vad vi såg!

Det jag ångrar är att jag inte besökte någon av de lokala plantskolor vi körde förbi, men mitt trädgårdsintresse hade inte riktigt väckts ännu när vi var där smile.gif
ninnisky
CITAT (Meriona @ 26-01-2012, 19:50) *

Varför är ni så hätska Jan L och Bengalow?
Jan: Man måste inte vara överklass för att resa, antingen prioriterar man annorlunda än andra som köper kläder eller skämmer bort husdjuren. Eller så kan man fått en oväntad extrainkomst (arv, vinst eller vad som helst) som man vill göra nåt minnesrikt av. Eller så har man bara en bra lön och kan resa hur mycket man vill. Alla varianter är lika okej. Bara för att nån annan tjänar dåligt är inte den som tjänar bra mindre värd glädjeämnen.
Bengalow: Ditt svar var räligt otrevligt. tongue.gif Hur gammal är du?

Instämmer helt och hållet!

Bengalow: jag hade kunnat ge dig en massa bra info eftersom jag varit i sydostasien många gånger, men din otrevliga kommentar gjorde att jag inte hade lust! Köp reseguider och kolla på nätet....
ninnisky
CITAT (Huggorm @ 26-01-2012, 19:57) *
Jo, det var Thailandsresan, vilken som sagt blev lite av en besvikelse. Dessutom fick jag magsjuka, vilket tillsammans med det varma vädret gjorde att jag inte kunde dricka tillräckligt mycket och hade huvudvärk nästan hela tiden rolleyes.gif Det kanske blev en något orättvis bedömning av Thailand på grund av det, men jag tycker ändå att det är ett halvhjärtat svensson-resmål, som att åka till Asien men bara nästan.

Din stackare-magsjuka är inget kul när man är ute och reser thumbdown.gif .

När det är dags för nästa resa så kan jag bara rekommendera Burma. Vi hade en fantastisk resa dit i november förra året. Så annorlunda, så vackert och så underbara människor!
Bengalow
Meriona: Insinuationer, som Jan Lindgrens, kan besvaras på olika sätt. Jag valde mitt...Har man inget att säga, så bör man helst dölja sin dumhet, än att yttra sig, och avslöja djupet av sin ignorans...
Vi är bägge i 70-årsåldern, och har börjat resa på ålderns höst, till för oss okända, men fascinerande platser.

Huggorm: Tack, det var en god berättelse du kom med. Vi åker inte själva, utan i en organiserad grupp, så vi blir självklart förda som kossor fram till det mest sevärda/omtalade. Vi har varit i Kina ett par gånger, och inser att vi inte har förmågan att klara oss på egen hand, i den utsträckning som vi skulle vilja, och framför allt kunde i våra yngre år. Du säger att Thailand var varmt, men det bör väl vara lika varmt i de andra länderna? Vi har vaccinationer mot de vanligaste allvarliga sjukdomarna, men bör man ta Ducoral t.ex.?

Resan som sådan börjar i Bangkok, 2 dagar, sedan norrut, in i regnskogen. Därefter sydost in i Kambodja, med bl.a. Angkor Wat.Vidare ned sydost, för att avslutas med flodfärd på Mekong till Saigon. Flera stopp under resan förstås, och de "fridagar" som finns inbokade, är de jag egentligen tänkte på. Vi skall bo på "komfortabla" hotell, men om man går ut och äter i en "närmiljö", vad bör man tänka på? Jag förstår att Bangkok är turistiskt - sådant undviker vi helst. Vad kan man köpa? Framför allt, vad skall man ha med sig av pengar? Duger det med Euro, eller kanske man bör ha Dollar? Är det lokal valuta som gäller? Hur är valutaväxlingen i de olika länderna ordnad?

Ninnisky: Jag läste ditt svar efter mitt inlägg, och det är synd att jag inte svarade på hans inlägg, så att det passade dig, men rena dumheter har jag svårt för.Kanske han tagit ett glas för mycket när han svarade...Jag skulle uppskatta dina råd, och ber om ursäkt om jag uttryckte mig så grovt, att du tog illa vid dig.
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 26-01-2012, 21:57) *
Meriona: Insinuationer, som Jan Lindgrens, kan besvaras på olika sätt. Jag valde mitt...Har man inget att säga, så bör man helst dölja sin dumhet, än att yttra sig, och avslöja djupet av sin ignorans...
Vi är bägge i 70-årsåldern, och har börjat resa på ålderns höst, till för oss okända, men fascinerande platser.

Huggorm: Tack, det var en god berättelse du kom med. Vi åker inte själva, utan i en organiserad grupp, så vi blir självklart förda som kossor fram till det mest sevärda/omtalade. Vi har varit i Kina ett par gånger, och inser att vi inte har förmågan att klara oss på egen hand, i den utsträckning som vi skulle vilja, och framför allt kunde i våra yngre år. Du säger att Thailand var varmt, men det bör väl vara lika varmt i de andra länderna? Vi har vaccinationer mot de vanligaste allvarliga sjukdomarna, men bör man ta Ducoral t.ex.?

Resan som sådan börjar i Bangkok, 2 dagar, sedan norrut, in i regnskogen. Därefter sydost in i Kambodja, med bl.a. Angkor Wat.Vidare ned sydost, för att avslutas med flodfärd på Mekong till Saigon. Flera stopp under resan förstås, och de "fridagar" som finns inbokade, är de jag egentligen tänkte på. Vi skall bo på "komfortabla" hotell, men om man går ut och äter i en "närmiljö", vad bör man tänka på? Jag förstår att Bangkok är turistiskt - sådant undviker vi helst. Vad kan man köpa? Framför allt, vad skall man ha med sig av pengar? Duger det med Euro, eller kanske man bör ha Dollar? Är det lokal valuta som gäller? Hur är valutaväxlingen i de olika länderna ordnad?

Jag har aldrig vaccinerat mig mot något, och aldrig fått något heller. Inget som märks i alla fall biggrin.gif

Euron kommer allt mer, men dollar är fortfarande dollar. I Thailand bör man dock använda den lokala valutan "bhat". I Vietnam funkar både den lokala och dollar, och i Kambodja tror jag dollar är bäst. Jag brukar stoppa mitt visakort i något bankomat, och få ut lokal valuta. Men det skadar inte att ha med sig en liten mängd dollar i små valörer.

När det gäller mat så har jag ett generellt råd för hela Asien: Ät så mycket vegetariskt som möjligt. Dels är köttet dyrt, dels är det också ofta ganska dåligt. Och de lagar utmärkta vegetariska rätter där.
Bengalow
Du är en pärla, huggorm! Tack för de goda råden!
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 26-01-2012, 22:20) *
Du är en pärla, huggorm! Tack för de goda råden!

Det skall jag påminna dig om i politiktrådarna biggrin.gif
Vippan
Jag har varit i Thailand många ggr kom hem senast nu i Januari älskar folket dom är så vänliga och glada och maten är jättegod,har aldrig blivit magsjuk och jag har ätit det mesta i Thaimat även om jag föredrar dom röda curryrätterna och den grillade Barracudafisken på thaivis.Är man i Thailand så ska man unna sig lite lyxiga spabehandlingar och skön thaimassage en massage kostar 300 bath (60 svk) det är väldigt billigt.Vi bodde på Kata noi ett avslappnat och lungt ställe,vi bodde även på Phi phi Done turkosblått vatten och vit korallsand helt magiskt för snorkling och underbara bad.Solen är väldigt stark så man bör tänka på att smörja in sig med hög solskyddsfaktor.
ninnisky
Ninnisky: Jag läste ditt svar efter mitt inlägg, och det är synd att jag inte svarade på hans inlägg, så att det passade dig, men rena dumheter har jag svårt för.Kanske han tagit ett glas för mycket när han svarade...Jag skulle uppskatta dina råd, och ber om ursäkt om jag uttryckte mig så grovt, att du tog illa vid dig.

Jag tog inte alls illa vid mig personligen - alldeles för gammal och erfaren för att göra det :giggle:men även jag har svårt för rena dumheter..
Kanske återkommer med en del tips senare !

Förresten Ducoral gör varken till eller ifrån, bara ett hål i plånboken.
Vippan
Ducoral skyddar mot Kolera hjälper inte mot vanlig turistdiarre.Ducoral behöver man inte dricka för en Thailandsresa.
Huggorm
Är det inte vaccin mot gulsot man bör ta? Samt malariaprofylax, särskilt om man skall åka flodbåt genom djungeln.
Vippan
Jo Twinrix mot Hepatit och ska man ut i djungeln är Malariatabletter att rekommendera fast Malariatabletterna kan man bli jäkligt dålig av.
ninnisky
Malariatabletter rekommenderas om du ska stanna en längre tid i djungeln eller om du ska övernatta där. Med ett effektivt myggmedel har du ett väldigt bra skydd. Är du fortfarande osäker fråga en läkare på plats.Det finns oftast en läkare tillgänglig på större hotell. Så säger vår vaccinationscentral.
Vi tar sällan eller aldrig malariatabletter.
KRT
Ett tips om myggmedel - köp det på plats! När vi var i Thailand hade vi det med oss, men myggorna brydde sig inte alls om MyggA smile.gif Fick köpa den lokala varianten och den fungerade tummenupp.gif

Vi tog Ducoral, men hur mycket nytta det gör vet jag inte. Men det lär knappast skada, så är man orolig varför inte testa?

Om ni stannar tillräckligt länge på något ställe skulle jag vilja rekommendera att då något uppsytt! En klänning, en skjorta, byxor el dyl. Billigt och prisvärt, men det tar förståss några dagar att sy. I Thailand kan man också köpa snygga saker i thaisiden, som kuddfodral eller dukar.

Ett no-no är alla fusk-märkesprodukter! Inte bara oetiskt, utan enl min erfarenhet usel kvalité.... Däremot kan man köpa fina träsniderier som salladsbestick oxh servettringar. Fast hur miljövänligt träet är kan förmodligen diskuteras:/
Jan Lindgren

Hej Bengalow!
Du och jag har helt olika syn på saker och ting. Jag som är en ganska typisk alliansröstare vill helst att när jag får lite pengar över så ska det vara till nytta och glädje även för andra människor. Det jag har kunnat lägga undan har jag investerat i en demoodling med ätliga frukter och bär. Den är öppen hela sommaren och det kostar inget att besöka den. Du är mycket välkommen på ett besök. Det går också bra att provsmaka lite olika bär. Odlingen finns hos min kompis www.denningarumsgard.nu Om jag lever och orkar så hoppas jag att jag ska kunna vara där en hel del och berätta lite om växterna.

Jag hoppas att du får det trevligt på din resa. Det är inget att skämmas över att tillhöra den ekonomiska överklassen. Trots att jag tillhör låginkomsttagarna så missunnar jag dig inte dina pengar och resor. Vi pensionärer har det ganska bra så låt löntagarna behålla sina jobbskatteavdrag.
MVH
Jan Lindgren
*Stintan*
CITAT (Jan Lindgren @ 27-01-2012, 17:52) *
Hej Bengalow!
Du och jag har helt olika syn på saker och ting. Jag som är en ganska typisk alliansröstare vill helst att när jag får lite pengar över så ska det vara till nytta och glädje även för andra människor. Det jag har kunnat lägga undan har jag investerat i en demoodling med ätliga frukter och bär. Den är öppen hela sommaren och det kostar inget att besöka den. Du är mycket välkommen på ett besök. Det går också bra att provsmaka lite olika bär. Odlingen finns hos min kompis www.denningarumsgard.nu Om jag lever och orkar så hoppas jag att jag ska kunna vara där en hel del och berätta lite om växterna.

Jag hoppas att du får det trevligt på din resa. Det är inget att skämmas över att tillhöra den ekonomiska överklassen. Trots att jag tillhör låginkomsttagarna så missunnar jag dig inte dina pengar och resor. Vi pensionärer har det ganska bra så låt löntagarna behålla sina jobbskatteavdrag.
MVH
Jan Lindgren

Känner du till Bengalows ekonomiska förhållanden eller är du bara avundsjuk för att han prioriterar anorlunda än du?
Huggorm
CITAT (KRT @ 27-01-2012, 17:28) *
Ett tips om myggmedel - köp det på plats! När vi var i Thailand hade vi det med oss, men myggorna brydde sig inte alls om MyggA smile.gif Fick köpa den lokala varianten och den fungerade tummenupp.gif

Den är nog fruktansvärt giftig, så se till att inte få i munnen eller ögonen wink.gif
KRT
CITAT (Huggorm @ 27-01-2012, 19:21) *
Den är nog fruktansvärt giftig, så se till att inte få i munnen eller ögonen wink.gif

Mycket möjligt, men efter ca 10 myggbett (och det var inne i en stad) på en kväll kändes risken för malaria för stor för att inte göra något ....... wink.gif
Jan Lindgren
CITAT (*Stintan* @ 27-01-2012, 18:16) *
Känner du till Bengalows ekonomiska förhållanden eller är du bara avundsjuk för att han prioriterar anorlunda än du?

Hej!
Jag är aldrig avundsjuk på någons ekonomiska situation. Jag unnar människor att tjäna pengar och förutsätter att de har gjort sig förtjänta av pengarna samtidigt utgår jag ifrån att människor som har gott om pengar använder överskottet till att på något sätt gynna sina medmänniskor. Det är nog en ganska typisk åsikt bland alliansväljare.
MVH
Jan Lindgren
*Stintan*
CITAT (Jan Lindgren @ 28-01-2012, 10:25) *
Hej!
Jag är aldrig avundsjuk på någons ekonomiska situation. Jag unnar människor att tjäna pengar och förutsätter att de har gjort sig förtjänta av pengarna samtidigt utgår jag ifrån att människor som har gott om pengar använder överskottet till att på något sätt gynna sina medmänniskor. Det är nog en ganska typisk åsikt bland alliansväljare.
MVH
Jan Lindgren

Min erfarenhet säger att det är precis tvärtom. Gynna sina medmänniskor ...jo pyttsan. Du kan väl inte mena att alliansare aldrig reser utomlands?
Anma
Jag skulle vilja påstå att de alliansväljare som jag känner är de som är snålast av alla med att dela med sig av sina pengar, om det så gäller välgörenhet eller att bjuda på fika på stan.
Bengalow
Tack för svar allihop, om tips inför vår resa. Nu känns det som om tråden håller på att spåra ur, och det är inte bra. Att man kommer med politiska tankegångar om en resa är juen direkt avspåring, så det undanber jag mig.
Jag tar till mig råden om valuta, vaccinering och myggmedel bl.a. när vi åker. En resa är ju inte lik den andra, och egna upplevelser är ju ändå egna. Jag hoppas att kunna lägga in lite bilder när vi kommit tillbaka, om det skulle vara av intresse.
*Stintan*
Så klart vi vill se bilder rolleyes.gif
Jan Lindgren
CITAT (Anma @ 28-01-2012, 15:40) *
Jag skulle vilja påstå att de alliansväljare som jag känner är de som är snålast av alla med att dela med sig av sina pengar, om det så gäller välgörenhet eller att bjuda på fika på stan.

Hej!
Kul att se olika åsikter. De flesta av mina bekanta är alliansväljare. Det är människor som ställer upp för andra men sällan pratar om det. När man sitter och snackar så upptäcker man att de har hjälpt en massa personer men de tycker inte att det är särskilt märkvärdigt. Ofta är de dessutom aktiva i olika ideella organisationer.

När det gäller Thailand så har jag sedan flera år ett stående erbjudande att låna ett hus där men med tanke på de koldioxidutsläpp som en resa till Thailand medför så skulle jag inte drömma om att åka dit.
MVH
Jan Lindgren
Bengalow
Som sagt, tråden handlar inte om det. Skapa en egen tråd om koloxidutsläpp och dina ordensbröders givmildhet, Jan L...
ninnisky
CITAT (Jan Lindgren @ 29-01-2012, 10:51) *
Hej!
Kul att se olika åsikter. De flesta av mina bekanta är alliansväljare. Det är människor som ställer upp för andra men sällan pratar om det. När man sitter och snackar så upptäcker man att de har hjälpt en massa personer men de tycker inte att det är särskilt märkvärdigt. Ofta är de dessutom aktiva i olika ideella organisationer.

När det gäller Thailand så har jag sedan flera år ett stående erbjudande att låna ett hus där men med tanke på de koldioxidutsläpp som en resa till Thailand medför så skulle jag inte drömma om att åka dit.
MVH
Jan Lindgren

De flesta av mina bekanta är också alliansväljare! Vad jag själv står för får du lista ut......
Vi som både lånat hus och bott på flera olika hotell i sydostasien, senast i Burma och har fadderbarn som vi vill besöka ... skulle vi vara sämre människor för att vi flyger dit med tanke på koldioxidutsläpp??????

och nu startar vi en ny tråd om just koldioxidutsläpp!
herkules
CITAT (Bengalow @ 28-01-2012, 15:56) *
Tack för svar allihop, om tips inför vår resa. Nu känns det som om tråden håller på att spåra ur, och det är inte bra. Att man kommer med politiska tankegångar om en resa är juen direkt avspåring, så det undanber jag mig.
Jag tar till mig råden om valuta, vaccinering och myggmedel bl.a. när vi åker. En resa är ju inte lik den andra, och egna upplevelser är ju ändå egna. Jag hoppas att kunna lägga in lite bilder när vi kommit tillbaka, om det skulle vara av intresse.

när är ni i bankan? min dotter bor där och hade gärna visat er det riktiga bangkok. just nu är hon i sthlm och åker tillbaka i mars.
Bengalow
Om ett par dagar, men vi stannar bara där i 2 dagar, sedan vidare till Ayutthaya, Korat, Siem Reap, Pnom Penh, Chau Doc, Can Tho och Saigon.
Det hade varit trevligt att träffa svenskar på plats, det blir liksom en helt annan inblick. Nu är tiden väldig knapp, och det finns ganska strikta program hela vägen. "Väckning 7.30", "bussen går 9.00", " lunch kl 12" osv. En liten fårskock, men med öppna, trevliga reskamrater, så blir det hur kul som helst. Vi ser fram emot det! Vi har en dotter som skall bo i huset under tiden, så att djuren får mat och vatten, och det känns tryggt. Bara det att få byta temperatur från -2° och kraftig vind, till +30° är verderkvickande!!! Kortbyxorna och T-skjortorna är tvättade och framlagda...
Gunilla T
Önskar er en trevlig resa! Det blir nog ett riktigt äventyr! Den delen av världen har jag alltid velat åka till (undantag storstäderna)

Vi får väl bilder sedan?
Bengalow
Tack, Gunilla T! Bilder blir det, och några kommer jag säkert att presentera här...Det finns massor av motiv, som ärt helt okända för mig, så batteriladdaren måste med. 3-400 bilder brukar det bli vanligtvis. Jag har en kamera, Lumix DMC-F27, som jag tycker om, även om den har några år på nacken nu. Jag fick ett pris på en Canon EOS-550D i Kina på 4600 yuan, ungefär det samma i kronor, men bestämde mig för att inte köpa. Nu får jag hoppas att det inte sker något osedvanligt...
Gunilla T
Om du gillar din kamera och ni är vana vid varandra så kan det bara bli bra.

Vilket äventyr ni ger er ut på tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon