CITAT (EKLO @ 27-01-2012, 09:52)

Hej,
Jag odlade skockor med ganska stor framgång förra året - för första gången.
Jag drog upp frön under lysrör och startade med det i mitten/sl. av februari. Satte fröna två och två i ganska stora krukor, 0,5 liter. De växer sedan ganska duktigt (tillsammans med mina andra fröuppdragna grejer, de hade som dem varmt i början tills fröna grodde, sedan försökte jag hålla svalt och 14 timmar belysning per dygn). Skolade om en gång till större kruka före utplanteringen. När jag planterade ut, i maj zon 1-2, var de 2-3 dm höga.
Kronärtsskockorna ska ha det riktigt soligt och porös näringsrik jord i landen. Jag gjorde förrförra året misstaget att sätta i ett för mörkt land, med för kompakt jord - de stannade i växten och det blev inga skockor. Men sätter du dem i soligt läge och med porös o bra jord går det finfint! Men de tar mkt plats - 80-100 cm mellan plantorna, för de blir stora åt alla håll.
Jag täckodlar (mest gräsklipp och tång) och "hjälpte" till med lite benmjöl och lite hönsgödsel.
Fick spola av skockorna ofta, det kommer ofta en hel del bladlöss i/runt själva skockorna, men de är lätta att få bort med vattenstråle från slang.
Ja de låter ju inte alltför krångliga.
Så du satte fröna direkt i 0,5 liters krukor? Jag drar upp frön i mina Popp-upp (eller vad de heter), är de känsliga för att omplanteras?
Den där porösa jorden ställer till det för mig, jag har lerjord, men jag kan ju gräva ner nåt som gör den bättre förstås.
Pius