Bock
Hejsan alla odlar vänner.....

Jag grejade med mina chilisar i växthuset idag och då hittade jag denna sak på marken... måste ha trillat ner från min ena chili.

Jag har mellan 15-22 grader i växthuset så den mår säker bra.... kan det finnas mera av denna usling så han inte äter rent på min blad....

[attachment=67475:Larv_I_V...20127_01.JPG]

[attachment=67476:Larv_I_V...20127_02.JPG]

[attachment=67477:Larv_I_V...20127_03.JPG]
Gunilla T
Kanske en fjärilslarv som tänkte sig att bre ut sina vackra vingar till våren....nej, jag kan inte artbestämma larven.
Iren
Den ser ju ganska välmatad ut:-)! Så håller jag med, kan det bara finnas en? Men du får nog leta runt ordentligt...
Gossen Ruda
Funderade först på en harkrankslarv med det är nog en larv av något jordfly.
Bock
CITAT (Gossen Ruda @ 27-01-2012, 13:09) *
Funderade först på en harkrankslarv med det är nog en larv av något jordfly.

Vad skulle det kunna vara då för nått jordfly ? Legat i jorden som jag köpt ( Balkong- & Växthusjord från Hasselfors )

Det är ingen fjäril då ?

Iren jag får nog gå ut i morgon och kolla över mina chilisar så att det inte finns mera....
Bock
Typisk nattflylarv. Larven på bilden
är ca 50 mm lång.

Kan det vara något sånt här.... Lite dålig bild men den är hämtad från Naturhistoriska riksmuseet....
Gossen Ruda
Jordflyn är en grupp inom nattflyna som fått sitt namn av att larverna ofta utvecklas i jorden på växtrötter. För att göra en närmare analys får jag nog ha larven i handen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon