Full version: Flammentanz
Dool
Hej,
tänkte plantera en Flammentaz i en rabatt vid entrén. Problemet är att vi har ganska dålig jord, med mycket stenkross i (har ca. 30 cm djup sen är det nästan bara sten). Hade tänkt att platsbygga någon form av hög pallkrage, alt. plantera i en stoooor kruka, för att på så sätt kunna fylla upp rikligt med jord. Min fråga är helt enkelt - tror ni att en Flammentanz skulle överleva i den?

MvH Dool
Ezereht
Var i landet bor du? Flammentanz blommar bara en gång på försommaren, det kan vara roligare med en ros som blommar mer på hösten också, särskilt om du bor varmare än Umeå finns det stora chanser för lite höstblomning om du väljer en remonternade sort.

Om du gräver 30cm och byger upp en bit med jord så klarar den sig. Det blir ju som att stå i en stor kruka. Du får kanske fylla på med näringsrik jord lite oftare än annars.
Gröna mormor
Min ena Flammentanz står invid vägg i nordost-läge och där har jag en stenlagd gång, så det är inte mycket jord den står i. Och blommar gör den hela sommaren, ibland ända in i augusti-september, fast jag bor ju i zon 1.
octachoron
Grannen har enorma Flammentanz runt huset, de har en stor blomning på sommaren och beroende på vädret så kan det komma enstaka blommor eller en mindre omblomning på höstkanten. Dock ingen kontinuerlig blomning.
Dool
Tack för alla svar! :-)

Jag bor i zon 2 och risen är tänkt att växa mot en vägg där det är sol så gott som hela dagen. Jag vågar inte " bygga för mkt på höjden" då det är mot husfasaden (så det blir bakfall).

Finns det förslag på andra röda klätterrosor annars?
Mvh/ Dool
KRT
Jag är ingen rosexpert, men var precis inne på www.floralinnea.se och drömde, där finns garanterat många röda klätterrosor att titta på och läsa om. Du hittar säkert något, eftersom du har zon 2 är det mesta härdigt smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon